Re: Aalst: Tijdlijn
Het telefoontje van mevrouw N.L kwam om 19.37 uur binnen bij de gemeentepolitie van Aalst, waardoor de aanval om 19.35 of 36 uur begon.
You are not logged in. Please login or register.
Bende van Nijvel → 1985 → Aalst: Tijdlijn
Het telefoontje van mevrouw N.L kwam om 19.37 uur binnen bij de gemeentepolitie van Aalst, waardoor de aanval om 19.35 of 36 uur begon.
Enkele maanden geleden sprak ik met speurders van het eerste uur. Zij gaven aan dat er enige onzekerheid zit in het exacte eindtijdstip. Volgens hen baseren ze zich op verklaringen uit die tijd, die elkaar soms tegenspraken.
Op basis van die informatie en nog een ander element gok ik op 13 minuten. Maar wat ik eigenlijk bedoel: of het nu 11 of 17 minuten duurde, het blijft onduidelijk lang voor een "gewone" overval.
Misschien staat het al ergens op je forum, maar kun je eens precies aangeven wat er in de tijdslijn gebeurde? Na hoeveel minuten viel het laatste slachtoffer? Op welke minuut stonden de daders terug op de parking na het verlaten van de winkel? Ik mis een duidelijke tijdsindeling van de overval. Waar kan ik deze terugvinden hier?
De vertrektijd kan worden afgeleid uit 2 getuigenissen:
de GTI is rond 19.50 uur te zien op de brug van Aalst op de snelweg
de GTI is om 20.05 uur te zien bij de ingang van Leerbeek.
Dat ligt iets complexer. Een eerste getuige heeft de Golf gezien op de brug over de E40. Naar alle waarschijnlijkheid is dit de Golf van de overval, gezien tijdstip, de geringe afstand tussen Delhaize en de brug in Erembodegem, het feit dat deze brug iets voorbij 't Houten Hand ligt (de richting in welke de Golf wegscheurde toen Nevens zijn schoten loste) en de open koffer waarvan sprake, eveneens in de lijn van de verklaringen van agent Nevens.
Die Golf in Leerbeek is gezien door andere getuigen en het is lang niet zeker dat dit dezelfde Golf betreft. De verklaringen rond Leerbeek zijn uiterst interessant omdat we er vanuit kunnen gaan dat deze vaststaande realiteit zijn en geen verhaaltjes van moeder de gans. Immers is er getuige Anthoons die de Golf heeft zien 'vliegen' gevolgd door een idem vliegende BMW. Deze laatste bestuurder heeft de achtervolging bevestigd bij de ingang van Leerbeek.
Grote vraag blijft of dit de echte Golf was of een Golf ingezet om de ordediensten te verwarren. In 1990 heeft iemand verklaard aan de Delta cel de bestuurder te zijn van deze Golf, die naar zijn zeggen moest dienen om dwaalsporen te trekken. Een bekentenis die we naar mijn mening serieus moeten nemen en wordt ondersteund door volgende zaken:
Er is eveneens een getuige, nog een andere, die de Golf heeft zien rijden aan Strokapelleke in Denderleeuw. Deze getuige sprak over een Golf met openstaand kofferdeksel. Als men de brug in Erembodegem afdaalt en in plaats van af te draaien richting industriezone rechtdoor rijdt, is men aan die snelheid zeer snel aan dit kruispunt in Denderleeuw. De kans is dus zeer groot dat deze vierde getuige de echte Golf heeft gezien; echter wordt het moeilijk om vanuit deze richting om 20.05 in Leerbeek te staan. De toendertijd pas geopende N45 expressweg, waarbij men reeds vlak na de brug in Erembodegem rechtsaf moet rijden richting Industriezone, is dan een meer logische optie.
De getuige in de BMW sprak over het duidelijk zien van twee silhouetten in de Golf in Leerbeek. Even abstractie van de dode killer theorie had de echte Golf drie mensen moeten bevatten.
De getuige van de BMW heeft enkel een vluchtende Golf geregistreerd. Gezien de status van waanzinnige dolheid waarin de Bende die avond verkeerde - zie getuigenis in verband met schieten naar alles wat beweegt - is het merkwaardig dat er vanuit de Golf niet geschoten is naar de BMW; tenzij alles op en leeg geschoten was op dat moment. Of tenzij het hier niet de Golf van de daders betreft.
De man die bekentenissen aflegt in 1990 heeft het over een afspraak in café De Zwaan in Lennik na de overval. Vanwaar de Golf is gezien in Leerbeek is het nog steeds mogelijk richting Halle en Lennik te rijden.
Ik vraag me af of de speurders de piste van meerdere Golfjes voldoende hebben bestudeerd. In het verhaal van Vos past het scenario van slechts één Golf beter; de Killer ligt dood op de achterbank, vanuit Ninove kan men in rechte lijn naar het Bos rijden waar ze dan hun kompaan ten grave hebben gedragen. Men moet hopen dat de CWB hier de Delta stukken voldoende heeft bestudeerd.
De Golf was eerst wit volgens de omroep BRT1, nadien blinkend grijs zoals metallic zilver. Nadien moesten we onze mond houden.
Spectator, ik denk dat het café 'De Zwaan' in Zellik was, niet in Lennik. En Willy De Schepper had uiteraard een alibi: was bij zijn vriendin een bad aan 't nemen op het moment van de feiten en is pas tegen 22:00 naar Aalst afgezakt om op café te gaan. Of dat beweerden ze tenminste.
Spectator, ik denk dat het café 'De Zwaan' in Zellik was, niet in Lennik. En Willy De Schepper had uiteraard een alibi: was bij zijn vriendin een bad aan 't nemen op het moment van de feiten en is pas tegen 22:00 naar Aalst afgezakt om op café te gaan. Of dat beweerden ze tenminste.
Correct, mijn excuses.
De Golf was eerst wit volgens de omroep BRT1, nadien blinkend grijs zoals metallic zilver. Nadien moesten we onze mond houden.
Wat bedoel U daarmee? Volgens de verschillende getuigenissen was de Golf van donker metallische kleur, donker grijs of donker groen, met drie of vijf deuren. De Golf in La Houssière teruggevonden, in Erps-Kwerps gestolen, was donker groen, met gekleurde glazen, drie deuren en vier voorlichten.
Kunnen we zeker zijn dat die Golf van Aalst was? 99% "ja". Er werden onder anderen een cal.12 en een 9 mm patroonhuls gevonden, evenals kogelfragmenten van hetzelfde kaliber. Deze elementen konden echter niet worden gebruikt vanwege hun staat.
Dat kan, uw straatje loopt dood. Zoals toen op de BRT1 men omriep dat "Arendonk: 17 Oktober 1986" een oranje Golf was, stond er in Gazet van Antwerpen een rode Golf. Wat buiten mijn woorden wordt geïnterpreteerd overschrijdt de wet van Ockhams methodiek. Ik betreur ook het werk dat je daarin misschien stak, meer bedoel ik er niet mee. Bij mij weten was er ook ergens een jachtgeweer enkel zonder kolf gebruikt met een Taunus en iemand die ermee was bedreigd, ik denk in Overijse. Nadien was die opeens afgezaagd. Maar ik herinner me anders niets meer uit die periode door de oorlog in Beirut.
Bende van Nijvel → 1985 → Aalst: Tijdlijn