Centraal-Afrikaanse Republiek: Amerikaanse spion of Russische mol… Wie is Bruno Lugon?
Manipulatie van informatie, valse identiteiten, geheime bijeenkomsten... Zes maanden lang achtervolgt een vreemde adviseur van het presidentschap, een voormalige goede vriend van extreemrechts en de Europese inlichtingendiensten, de oevers van de Oubangui. Wie is hij en vooral, voor wie werkt hij?
Sommige Afrikaanse hoofdsteden zijn anders dan alle andere en Bangui is daar een van. Aan de oevers van de Oubangui komen we Russische instructeurs tegen , allerlei soorten diplomaten, opportunistische zakenlieden, voormalige barbouzes die hun talenten aan de hoogste bieder komen verkopen... Ook enkele spionnen, waaronder de hotellounges Ledger, de enige restaurant met een Michelin-ster, en een handvol chique restaurants verstikt geheimen .
Sinds begin 2020 is het een individu met een geschoren hoofd dat de aandacht trekt. Officieel adviseur van het presidentschap, onder de naam Bruno Lugon, had hij zomaar een mounzou in het land van Boganda en Bokassa kunnen zijn. Hij bevindt zich echter in het hart van een onderzoek door het panel van deskundigen van de Verenigde Naties voor de Centraal-Afrikaanse Republiek, dat verantwoordelijk is voor het informeren van de Veiligheidsraad. Maar wie is Bruno Lugon?
Veel gezichten
Op zijn visitekaartje met het wapen van Centraal-Afrika staat de zeventigjarige “adviseur van het presidentschap” voor “Nationale Veiligheid”. Volgens verschillende getuigen is een van zijn bevoorrechte contacten niemand minder dan Fidèle Gouandjika, invloedrijke minister-adviseur van het presidentschap en dicht bij Faustin-Archange Touadéra . In het ambt van staatshoofd beweren ze hem echter niet te kennen. Eerste hapering? Niet echt: in werkelijkheid bestaat Bruno Lugon niet. Hij is pas de eerste onbekende in een identiteit met vele gezichten. (...)
Bron » www.jeuneafrique.com
Ik kan het artikel niet verder lezen gezien het achter een betaalmuur zit maar ben 100 procent zeker dat dit onze vriend Elio Ciolini is.
Voor de Bende Haemers was hij de "zogezegde kolonel Bastiani" maar ik begin mij echt af te vragen in hoeverre we dit "zogezegde" moeten uitgommen. Ik verklaar mij nader. In het tijdsschrift Le Monde zou op datum van 2 november 1985 deze tekst verschenen zijn:
M. Roland BACC/ONI promu au grade de lieutenant-colonel.
- Chefd'escadron de la gendarmerie, I'équivalent du grade de commandant
Ik kan deze tekst niet meer terugvinden in het archief van Le Monde, het archief is toegankelijk voor iedereen. Nochtans acht ik het zeer belangrijk deze tekst terug te vinden want indien klopt wat ik teruggevonden heb dan werkte Bastiani of Ciolini op dat moment voor de Franse Veiligheidsdiensten waardoor we een heel ander beeld krijgen wat betreft zeer belangrijke zaken.
Volgens Haemers was Ciolini of Bastiani lid van de organisatie die we tot nu toe niet kennen. Begrijp mij niet verkeerd, ik bedoel met die organisatie absoluut niet de Franse Veiligheidsdiensten.
Zou ik met AI het artikel uit Le Monde van 1985 kunnen terugvinden? Ik hoop dat ik met het artikel uit Jeune Afrique het belang van de figuur Ciolini heb kunnen aantonen.
Anderzijds en los hier van zit ik mij af te vragen of Ramael dingen weet die wij niet weten. Zo ben ik te weten gekomen dat één van de Slimans mogelijk, met de nadruk op mogelijk, voor de Staatsveiligheid werkte. Het is mij niet duidelijk of hier mee de Franse of de Belgische werd bedoeld. Maar indien dit wel zo was zullen we dit waarschijnlijk toch nooit te weten komen. In tegenstelling tot wat men hier denkt, namelijk dat ik alles geloof wat ik lees of hoor , probeer ik veel zaken in mijn achterhoofd te houden en heel af en toe komen die dingen later van pas en worden die bevestigd of ontkend. Wat Ciolini betreft zitten er nog zo een aantal zaken in mijn hoofd. Ik moet eerlijk toegeven dat de meeste dingen niet meer te controleren zijn. Toch blijf ik verder zoeken en reken ik op een portie geluk.