111

Re: Nijvel: 17 September

Dus dat er dan geen persoonlijk spullen in de koffer van hun auto gevonden werd (pyjama, tandenborstel, ...) is dan ook niet heel erg vreemd. Zover rijden is Parijs niet, die spullen lagen dan waarschijnlijk gewoon in dat appartement, en in hun andere woning.

112 (edited by Hestur 08-08-2010 16:18)

Re: Nijvel: 17 September

Heel interessant. Ik stel me de vraag omdat me een detail opviel. Op 25 april 1982 werd in Parijs een Porsche 924 teruggevonden, die in Brussel gestolen was. Op die auto hing het plaatnummer BEL-310 van Jacques Van Camp. Als Van Camp in de Bende zat, zoals ik geloof, en zijn bende had contacten in Parijs, is het dan niet een opmerkelijk toeval dat Fourez-Dewit daar op de avond van hun dood verbleven? Wat is er nog meer bekend over hun laatste uren? Ze zouden aan het begin van de avond vertrokken zijn, maar duiken pas rond half twee in Nijvel op. Hadden ze er nog andere activiteiten?

113

Re: Nijvel: 17 September

Hestur wrote:

Wat deden Fourez-Dewit in Parijs? Ik vind hier nergens iets over terug.

Ze hadden daar hun appartement: Het paar kwam terug uit Parijs waar ze het uitgevoerde verfwerk in een huurappartement waren gaan bekijken en controleren. Christel, de dochter van Mevr. Dewit, weerlegt de veronderstelling dat haar ouders de gewoonte hadden hun wagen te laten voltanken aan het benzinestation van de Colruyt in Nijvel.

Feiten » Nijvel

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

114 (edited by CleverTrevor 23-09-2010 11:45)

Re: Nijvel: 17 September

In theorie kan het dat Fourez en Dewit gevoelig materiaal zouden hebben overhandigd. In theorie kan dat het motief zijn achter elke moord waarbij geen directe getuige was. Het omgekeerde (dat er niks was) kan dan even goed waar zijn.

Maar er is ook een en ander dat tegen de these spreekt.

De Mercedes van Fourez had niet veel benzine meer aan boord. Dat is bewezen. Fourez had een kredietkaart die hem in staat stelde 's nachts bij Colruyt in Nijvel te tanken. Ook dat is bewezen. Destijds waren dit soort kaarten niet zo gebruikelijk als vandaag. De these dat Fourez gewoon ging tanken omdat zijn wagen dringend brandstof nodig had en hij stopte bij een onbemand station bij Colruyt omdat hij juist daar terecht kon, is dus geloofwaardig.

Omdat het een benzinestation was waar mensen ook 's nachts konden tanken liep de Bende van Nijvel ook de kans andere getuigen te treffen. Het is daarom geen veilige of logische plaats voor een transactie van gevoelig materiaal. Ik zou tenminste ergens afspreken waar de kans op getuigen kleiner was.

Fourez en Dewit waren overdag in Parijs geweest omdat er een probleem was met een huurder van een appartement. Ze kwamen rechtstreeks daar vandaan. Als ze al een tape met gevoelig materiaal bij zich hadden gehad hadden ze die de hele tijd meegesjouwd. Theoretisch kan dat maar als het erg gevoelig materiaal is ga je er normaal gezien geen grote reizen mee maken en al helemaal niet naar een stad als Parijs waar snel iets uit een auto of een handtas kan worden gestolen.

De speurders hebben de handel en wandel van Fourez en Dewit nagegaan. Fourez was makelaar. Hij is ooit eens gelinkt aan een sexclub omdat hij bij de verkoop of verhuur betrokken was. Maar de overgrote meerderheid van panden die als sexclub dienen worden via makelaars verkocht. Huizen verkopen en verhuren is namelijk hun werk. Dus wat zegt dat? Een makelaar is niet verantwoordelijk voor degenen die de liefde bedreven in de huizen die hij verkoopt.

Het is niet uitgesloten dat Fourez beroepshalve ook contact heeft gehad met het milieu rond Vanden Boeynants. VDB was destijds Brussels belangrijkste politicus en had tal van contacten in de bouwwereld zoals de meeste plaatselijke politici, en makelaars staan dicht bij de bouwwereld. Dus opnieuw: wat zegt een dergelijk contact?

Dewit is ooit gekoppeld aan een duister verhaal waarin haar toenmalige werkgever, een notaris, betrokken was en waarin een afpersing een rol speelde, maar over die geschiedenis bestaan meerdere versies en verschillende tijdslijnen (ik heb ooit een artikel daarover gelezen waarbij de afpersing zich zelfs afspeelde na de dood van Dewit dus hoe kon ze dan betrokken zijn) en volgens mij geen bewijzen. De notaris zelf is al lang dood, heb ik begrepen.

Verder hebben Fourez en Dewit vermoedelijk één keer gegeten in het restaurant van Jacques Van Camp. ze zouden namelijk een visitekaartje of een kasticket van het restaurant hebben gehad. Mensen die in het restaurant werkten kunnen zich Fourez en Dewit niet herinneren dus het waren zeker geen stamgasten. Er is geen aanwijzing dat Van Camp persoonlijk contact met ze had.

Er is niets dat Fourez en Dewit serieus linkt met de Brusselse onderwereld. Ook mensen uit het milieu hebben hun namen nooit genoemd. Uitzondering: Jean Bultot. Maar die heeft over alles al eens iets geroepen en de wildste hypotheses verspreid (en later weer ingetrokken).

Ik denk dus dat er nog altijd meer spreekt voor de these dat het toevallige slachtoffers waren dan dat ze een afspraak hadden op de parking van de Colruyt. Waarom zouden ze trouwens hun wagen bij de benzinepomp parkeren als ze er kwamen om een videotape te overhandigen?

115

Re: Nijvel: 17 September

Een afbeelding van de achterkant van het Colruyt-warenhuis van Nijvel uit die periode. Je ziet links duidelijk de deur die de gangsters hebben geforceerd om het warenhuis binnen te dringen en rechts zie je nog net het tankstation.

http://lh5.ggpht.com/_SHxThB8Wl4Q/TKrk-AjyYhI/AAAAAAAABXc/h8F0yVbOd6g/colruyt16.jpg

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

116 (edited by Boemerang 06-10-2010 16:16)

Re: Nijvel: 17 September

Enkele bedenkingen bij de foto: Is dit niet de zijkant van het pand? De TL lamp valt op, iemand die eronder met een snijbrander bezig is dus ook. Hebben ze de snijbrander achtergelaten? Dit waren ze vast niet van plan, dus in de kleine koffer van de Saab moesten de jerrycans, mistlampen (?), de hete snijbrander en de "buit". Dan nog 3-4 daders in kogelvrije vesten en met een wapenarsenaal. Dat is wel erg volle bak. Je zou denken dat het in het  plan stond om de Mercedes of een rijkswachtbusje mee te nemen of dat er vanaf het begin andere auto's bij waren betrokken.

De ontsnapping in Doornik is wel weer heel erg (te) toevallig. De bewaking staakt, rijkswachters nemen de bewaking over, 39 ontsnappen op de avond van Nijvel. Tsja. Over de ontsnappingsincidenten spreken meerdere personen onder wie (ex) SDRA-lieden hun verbazing uit tegenover de eerste Bendecommissie. Verder geen gevolgen.

117

Re: Nijvel: 17 September

Beste Boemerang, het is inderdaad een TL lamp die je boven de deur hangt. Dit is de achterdeur, die uitgeeft op de parking. Het branden zou opgemerkt kunnen worden ware het niet dat er net achter de parking een oprit van de snelweg ligt. Deze oprit is dan ook nog eens een heel stuk lager. Bovendien heb je dan nog een bomenrij ertussen.

Op 17 september hangen de bladeren er nog aan, dus maakt dit alles dat men vrij ongestoord zijn gang heeft kunnen gaan.

118

Re: Nijvel: 17 September

Boemerang wrote:

Is dit niet de zijkant van het pand?

Nee, dit is wel degelijk de achterkant.

Boemerang wrote:

Je zou denken dat het in het  plan stond om de Mercedes of een rijkswachtbusje mee te nemen of dat er vanaf het begin andere auto's bij waren betrokken.

Michel Cocu spreekt in één van zijn eerste bekentenissen over vier wagens en negen personen waarvan vijf met een kogelvrije vest. Er is ook sprake van één vrachtwagen die in geval van nood een wagen in panne kon oppikken.

Raf wrote:

Het is inderdaad een TL lamp die je boven de deur hangt.

Fijn detail, misschien hebben de gangsters deze wel onklaar gemaakt voor ze probeerden de deur open te snijden.

Wat op de foto wel opvalt is dat als je aan het tankstation staat, je in principe die plaats en de gangsters niet kan zien. Je moet al echt om de hoek komen kijken. Misschien toch toevallig betrapt?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

119 (edited by K& 16-05-2013 13:07)

Re: Nijvel: 17 September

Het schijnt dat de chauffeur moest plassen maar hoe ze dat weten, geen idee. Ik zoek ook alle foto's van de Saab want het begint erop te lijken dat er twee in circulatie waren.

120

Re: Nijvel: 17 September

K& wrote:

Het schijnt dat de chauffeur moest plassen maar hoe ze dat weten, geen idee.

Dat is inderdaad de reden die ze hebben bedacht. Het kan ook dat hij even zijn benen ging strekken, Parijs is wel even rijden met de wagen.

De Bende is bezig met de deur open te snijden, ze horen een wagen stoppen (of zien het licht van de koplampen) aan het tankstation, ze stoppen en gaan naar de hoek om eens te kijken en ze zien Fourez uitstappen en in hun richting wandelen. Vanaf het moment dat hij om de hoek is, wordt hij beschoten en zijn vrouw ziet in de koplampen wat er gebeurd, maar ze kan de daders niet zien. In plaats van te vluchten zou ze dan de (domme?) beslissing hebben genomen om naar haar man te lopen waardoor ze ook onmiddellijk werd beschoten.

K& wrote:

Ik zoek alle foto's van de Saab want het begint erop te lijken dat er twee in circulatie waren.

Zal een moeilijke zoektocht worden naar foto's.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube