Re: Verhaal van Kuros

Salamander wrote:

We zijn nu ongeveer 15 jaar na deze post. Kuros zelf is ondertussen overleden maar zijn volledige verhaal is gekend door een aantal forum-leden. Wordt het geen tijd om dit hier vrij te geven? Actie van de speurders hieromtrent moeten we nu toch niet meer verwachten?

'Zijn volledige verhaal is bekend bij een aantal forumleden', die kennelijk van mening zijn dat volledige verhaal beter niet te vertellen wegens 'bullshit'. Ik hoop dat 2025 duidelijkheid zal geven.

612

Als je de moeite neemt om het verhaal zoals uiteengezet wordt in deze draad ook effectief te lezen in plaats van erop te rekenen dat iemand het voor je samenvat dan zal je je eigen conclusies wel kunnen trekken. Of niet, maar dat ligt dan niet aan ons.

613

Tussen getuigenissen en de "politionele" verslagen ligt een megawereld van verschil. De getuigen-verslagen negeren en de hardnekkige, vaak bedrieglijke pv's aanhalen: not my cup of tea.

614

Je moet het verhaal van Kuros niet onmiddellijk afschrijven. Je moet het eerst en vooral opsplitsen in twee delen: hetgeen er gebeurd is in de nacht van 8 op 9 november 1985 (dat kan je hier lezen » Forum) en het onderzoek dat hij zelf jaren later heeft gedaan.

Wat er die nacht voor de overval in Aalst in zijn café is gebeurd, heeft hij reeds op 12 november 1985 aan de politie verteld. De getuigenis is betrouwbaar en er bestaat een kans dat dit wel degelijk de Bende van Nijvel was.

Ik heb de man verschillende keren ontmoet en hij was zeker geen aandachtszoeker of iemand die verhalen verzint. De conclusies die hij echter trekt na zijn persoonlijk onderzoek zijn voor zijn rekening en acht ik niet geloofwaardig.

P-51 wrote:

De getuigen-verslagen negeren en de hardnekkige, vaak bedrieglijke pv's aanhalen: not my cup of tea.

Heb jij dan een speciale gave om te weten wanneer een PV bedrieglijk is en een getuigenis geloofwaardig?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Ik ga dit niet nog eens volledig doorlezen maar botste snel op volgende uitspraak van kuros :

Een paar maand voor de dood van Madani Boubouche, had ik een Humo en P-magazine gekocht en toen voor de eerste maal foto's gezien. Toen heb ik Boubouche aangeduid als mogelijke bezoeker en degene die met grijslach de rekening betaalde. Maar gezien zijn "overlijden" heb ik dit niet meer willen aangeven. Tweede verdachte: Patrick Haemers, of het type Haemers was degene die expliciet vroeg: heb je soms Skoth van 't vat? Of heb je dan Rodenbach van 't vat? En de oude, franstalige, type Nihoul: de kleinste maar duidelijk "belangrijkste" persoon (had 2 bodygards bij zich) en gaf de instructies. Hoorde hem zeggen: "tous le monde d' accord? Demain a 9 heures dans  l'atelier?" Hij was naar mijn schatting kleiner dan 1.70m maar had het meest koele blik. Ogen om bang van te zijn. Toen 50-55 jaar de anderen tussen de 35 en 40 jaar. Ze waren super beleefd, woorden zoals "verschoning mr. kunnen we nog iets krijgen!" Doch hun uiterlijk sprak boekdelen, dat konden ze niet camoufleren.

Ergens anders spreekt hij over vijf mensen met een lelijke boeventronie. Je kan veel zeggen van Bouhouche en Haemers, maar het waren geen opvallende lelijkerds. Het verbaast me dat je hieraan nog geloofwaardigheid hecht Ben, het moet dan wel echt zo zijn dat kuros op jou een integere indruk heeft gemaakt. Bovenstaande uitspraken (Bouhouche en Haemers herkennen) doen me wenkbrauwen fronsen. Net als Clerbois die opeens De Staerke herkent, getuigen die Mendez op pad zien met Vittorio etc. De Bende die om 3u 's nachts voor de overval samen een pintje gaat pakken en op maandag na de overval samen een frietje gaat steken? Men mag daarbij twijfels hebben. Nu is het wel zo dat de getuigenis voorgedragen door Vandenbussche eveneens spreekt over een aantal mannen met opvallend ruig/lelijk uiterlijk. Je weet maar nooit.

616

Voilà, o.a. wat spectator hierboven schrijft. Haemers had - minstens voordat hij Tyack kende - aan elke vinger een vrouw hangen, hij was godbetert een beruchte playboy in Woluwe! En Bouhouche was getrouwd met een knappe vrouw en had geen problemen om vrouwen aan te trekken, gesteld dat hij dat wilde.

Noteer dat er behalve kuros geen getuigen waren van het veronderstelde bezoek van de Bende aan zijn zaak. De garçon was een biertje gaan afzetten bij de politiecommissaris (kuros zegt wel dat het 0300 's nachts was dus geen getuigen is niet noodzakelijk onplausibel). Dat wil niet zeggen dat het onmogelijk is, maar in combinatie met zijn theorie laat het vragen rijzen.

Moet inderdaad zijn dat hij een integere indruk maakte. Maar ik heb in mijn carrière al met veel mensen 'gepraat' en neem het van me aan of niet: het is een minderheid maar er zijn er waar je weinig of niets aan merkt hoewel ze iets vertellen dat niet klopt, meestal bewust, soms onbewust (psychiatrische gevallen). Totdat je met een element aankomt dat onbetwistbaar is en klaar en duidelijk onverenigbaar met wat ze vertellen en hen daarmee confronteert. Dan wordt het meestal interessant, hoewel het nog alle richtingen opkan.

617

Spectator of Life wrote:

Bovenstaande uitspraken (Bouhouche en Haemers herkennen) doen me wenkbrauwen fronsen.

Je moet de tekst die je aanhaalt eens goed lezen. Hij schrijft:

(...) aangeduid als mogelijke bezoeker (...) of het type Haemers (...) En de oude, Franstalige, type Nihoul

Hij zegt dus niet dat de mensen in zijn café Bouhouche, Haemers of Nihoul waren. Hij zegt dat de mannen in zijn café gelijkenissen vertoonden met types zoals Bouhouche of Nihoul.

Maar nogmaals; het gaat me in zijn getuigenis niet over hetgeen hij achteraf "ontdekt" heeft tijdens zijn speurtocht. Het belangrijkste in zijn verhaal is hetgeen hij reeds op 12 en op 13 november 1985 heeft verteld tegenover de politie in Aalst, en die getuigenis is betrouwbaar.

Was het de Bende van Nijvel in zijn café? Dat weet ik niet, dat wist hij niet en dat weet de politie niet. Het enige wat we weten is dat er die nacht een groep onbekende mannen in zijn café waren en zich verdacht gedroegen.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

618

Ben wrote:

Was het de Bende van Nijvel in zijn café? Dat weet ik niet, dat wist hij niet en dat weet de politie niet. Het enige wat we weten is dat er die nacht een groep onbekende mannen in zijn café waren en zich verdacht gedroegen.

Als we op elke slak zout leggen: wat we weten is dat Kuros beweerde dat een groep onbekende mannen die zich verdacht gedroegen in zijn café waren. Er waren geen getuigen.