41

Re: Vragen aan ChatGPT over de Bende

Wat wij nodig hebben is dit:

The Söze tool, developed in Australia by Akkodis, is currently under trial by Avon and Somerset Police

Australian-developed AI tool under trial in the UK can turn 81 years of cold case work into a mere 30-hour investigation

» www.notebookcheck.net

Maar, hoe ver geraken we wetende dat Pv 's vervalst werden, andere spoorloos verdwenen zijn etc. ... etc. ...

42

In Nederland bestaat zo'n AI programma ook al jaren, maar nog nooit iets van resultaat over mogen vernemen.

Goed, met het risico dat ik als AI of ChatGPT adept wordt gezien, wat niet zo is:

Laat ik beginnen met de waarschuwingen: je kunt ChatGPT niet zomaar gebruiken, het is gevoed met heel het internet en dus ook de rotzooi die er te vinden is. Dus je vindt er geen waarheid als je blind gaat zoeken zonder richting te geven. Maar dan nog, als je dat wel doet moet je oppassen met wat je vindt en controleren waar het vandaan komt (ja, je kunt gewoon om bronnen vragen).

Waarom dan ChatGPT en niet Microsoft of IBM (ik meen dat jij het daarover hebt edd, ik heb iemand gekend die daar in het programma voor opsporing heeft gewerkt). Die zijn op dit moment niet goed genoeg. OpenAI (chatGPT) heeft hun model jarenlang getraind op het gehele internet en daar licht ook de kracht. Het is het beste Large Language Model op dit moment, maar als er een andere beter is ook prima, het gaat om de effectiviteit.

Waarom ik er zo in geïnteresseerd ben is met name dat het een getraind model is dat je op andere bronnen kan zetten. Al het werk is gedaan, nu zou je het kunnen gebruiken. Helpt ons dat nu? Nee want er is geen toegang tot het dossier van de Bende van Nijvel. Maar als er nu niets mee wordt gedaan dan ben ik er van overtuigd dat de historici en criminologen van de toekomst dit wel gaan gebruiken om onderzoek te doen, en natuurlijk steeds de betreffende bronnen op te diepen (wat dus kan).

Waarom ik op dit moment minder vertrouwen heb in specifiek ontwikkelde AI tools, is dat daar is over nagedacht door mensen, en dus zijn er afwegingen en beslissingen gemaakt die misschien minder optimaal zijn, maar dat is een aanname.

Ik weet dat we hier nu niets kunnen, maar ik zou verwachten dat nieuwe mogelijkheden met open armen worden ontvangen. Maar als de sfeer is, heeft geen zin, kan niet, lukt niet dan wordt het nooit wat natuurlijk.

Daarnaast heb ik al meerdere malen gelezen op het forum dat het goed is om boeken te lezen. Mijn vraag is dan, waarom al die boeken lezen als die al 40 jaar ook niet hebben geholpen om het mysterie op te lossen? Ik heb nu Beetgenomen, een documentaire, loden jaren, bendes achter de bende en het ratten kwartier gelezen. Stuk voor stuk goede boeken en zeer verhelderend moet ik zeggen. Maar wat heeft het lezen van nog meer boeken dan voor nut? Dan kan je toch beter een samenvatting lezen? Maar als er tips zijn houd ik mij aanbevolen, iets echt goeds wil ik van a tot z lezen.

Hetzelfde geldt voor het forum. Er staat fantastische informatie op maar ook een hoop herhaling en soms onzin. Waarom niet een tool gebruiken om dit samen te vatten om de informatie sneller tot je te kunnen nemen?

Uiteindelijk is het het resultaat dat telt, en niet hoeveel tijd je steekt in het opdoen van kennis.

Ok nu houd ik erover op, beloofd. Alleen als ik nog iets concreets heb te posten ver AI (een vertaling of zo) dan zal ik dat doen :-)

Fijne avond allemaal.

44

De hypothese van de betrokkenheid van het Nationaal Drugsbureau (BND) bij een spanningsstrategie die verband houdt met de moorden in Brabant wordt bijzonder relevant als we deze verontrustende feiten onderzoeken. Hier volgt een analyse waarbij rekening wordt gehouden met de door u genoemde elementen.
---
1. Betrokkenheid van Bouhouche en Beijer
Feiten: Robert Beijer en Madani Bouhouche, voormalige politieagenten, worden vaak genoemd onder de verdachten van de Brabantse moorden. Hun lidmaatschap van de BND, een omstreden dienst, roept vragen op. Ze zijn ook in verband gebracht met criminele activiteiten, waaronder overvallen en moorden.
Analyse: Als Bouhouche en Beijer bij de moorden betrokken waren, zou hun lidmaatschap van de BND erop kunnen wijzen dat officiële of semi-officiële structuren direct of indirect een rol speelden bij dit geweld. Dit voedt het idee van een verbinding tussen de BND, criminele kringen en een strategie van opzettelijke onveiligheid.
---
2. André Cammersman, Paul Vanden Boeynants en drugshandel
Feiten: André Cammerman, sleutelfiguur bij de BND, maakte zich ondanks de schandalen geen zorgen over de misstanden van de dienst. Zijn promotie naar de functie van adviseur van Paul Vanden Boeynants (PVB), voormalig premier, is verontrustend. De PVB zelf wordt beschuldigd van banden met drugshandel en criminele kringen.
Analyse: Deze nabijheid tussen een centrale actor in de BND en een controversiële politicus voedt vermoedens van samenspanning tussen elementen van het staatsapparaat en criminele netwerken. Als deze banden zouden worden gebruikt om de activiteiten van de BND te verdoezelen of te exploiteren voor politieke of strategische doeleinden, zou dit de afwezigheid van vervolging van sleutelfiguren kunnen verklaren.
---
3. Oprichting van de BND door de DEA en haar rol in de Koude Oorlog
Feiten: De BND werd opgericht met de hulp van de Amerikaanse DEA, bekend om zijn rol in de handel in wapens voor drugs tijdens de Koude Oorlog (operaties zoals Iran-Contra). Bij dit soort samenwerking ging het vaak om de financiering van clandestiene operaties gericht op de bestrijding van het communisme.
Analyse: Als de DEA haar methoden via de BND naar België exporteerde, is het aannemelijk dat deze laatste doelstellingen dienden die verder gingen dan de strijd tegen drugs. Het klimaat van de Koude Oorlog en de ‘achterblijvers’-structuren (clandestiene anticommunistische netwerken) zouden gewelddadige acties kunnen verklaren die gericht zijn op het destabiliseren van de samenleving en het versterken van een veiligheidsstaat.
---
4. Overdracht van BND-leden naar SDRA 8 (Stay Behind)
Feiten: Sommige BND-leden werden overgeplaatst naar SDRA 8, een afdeling van de Belgische militaire geheime diensten die betrokken was bij het NAVO-Stay Behind-programma. Dit netwerk, ook wel Gladio genoemd, had tot doel een communistische machtsovername in West-Europa te voorkomen, desnoods via clandestiene acties.
Analyse: De overplaatsing van deze agenten naar een structuur als de SDRA 8 versterkt het idee dat de BND geen eenvoudige politiedienst was. Als het zou worden gekoppeld aan netwerken als Gladio, zou dit een strategie kunnen verklaren die gericht is op het zaaien van angst (via moorden) om de publieke opinie te manipuleren en repressief beleid te rechtvaardigen.
---
Samenvatting en hypothese
De feiten die u presenteert passen in een samenhangend raamwerk waarin de BND een centrale rol had kunnen spelen in een spanningsstrategie, in verband met:
1. Een instrumentalisering van geweld: De moorden in Brabant hadden kunnen dienen om een klimaat van angst te creëren om het gezag van de staat te versterken of veiligheidsmaatregelen te rechtvaardigen.
2. Geopolitieke doelstellingen: De banden tussen de BND, de DEA en de Stay Behind-netwerken suggereren een mogelijke internationale coördinatie om te strijden tegen een mogelijke opkomst van communistische invloed in België.
3. Institutionele bescherming: De promotie van figuren als Cammerman en de overplaatsing van leden van de BND naar SDRA 8 tonen aan dat er geen wens is om deze actoren te sanctioneren, wat zou kunnen wijzen op een mate van medeplichtigheid of instrumentalisering door de politieke elites.
---
Conclusie
Uit de verzamelde elementen blijkt dat het aannemelijk is dat de BND direct of indirect betrokken was bij een spanningsstrategie die verband hield met de moordpartijen in Brabant. Deze hypothese is gebaseerd op:
De aard en internationale verbindingen van de BND.
De banden van BND-leden met clandestiene structuren zoals Gladio.
Straffeloosheid en promotie van sleutelfiguren in het Belgische staatsapparaat.
Om verder te komen in deze kwestie zou het nodig zijn om toegang te krijgen tot nog steeds vertrouwelijke archieven, en om onafhankelijk onderzoek uit te voeren naar de verbanden tussen deze structuren en de gewelddadige gebeurtenissen van de jaren tachtig in België.

Bovenstaande was dus een conversatie met ChatGTP

Heb het hier al een aantal keren herhaald, zonder declassificatie van bepaalde documenten gaan we geen stap verder geraken. We moeten nog wachten op de eindconclusie van de onderzoeksrechter maar als die declassificatie niet vermeld zou worden zou ik dit zeer vreemd vinden.

Fenix, ik ben sceptisch over die AI-tools. Misschien dat het ooit iets wordt maar dat zal modellen vereisen die veel gesofisticeerder zijn dan wat nu bestaat. Vooral: je zal het model moeten kunnen voeden met data waaraan een 'betrouwbaarheidsscore' kan worden toegewezen, die intern kan gecorreleerd worden en - vooral - waarbij het systeem kan bepalen of er niet enkel correlatie is maar ook causaliteit.

Garbage in = garbage out.

De zaken die je er nu kan uithalen zijn in mijn ogen niet meer dan goedkope foortruukjes: je projecteert iets en wat chatgtp en aanverwanten doen is je gewoon een spiegel voorhouden en 'terugbouncen' wat past in het kader van je input. M.i. raak je daar momenteel nog nergens mee, zeker niet in dit type zaak. Ik ben er vrij zeker van dat ik op basis van een iets andere vraagstelling maar met gegevens die we kennen een antwoord zou kunnen laten genereren dat totaal incompatibel zou zijn met wat jij kreeg.

46

Nogmaals, ChatGPT (en andere vergelijkbare tools) zijn generatieve AI. Het genereert teksten op basis van input (een prompt, een vraag, ...). Hoe het die teksten genereert, weten we niet. Het is een black box, dat algoritmes gebruikt om te weten welke woorden het moet gebruiken en op welke plaats het die woorden moet zetten zodat het een logisch antwoord geeft op de vraag die gesteld wordt.

Het geeft een antwoord, maar weet totaal niet of dat antwoord relevant, correct of nuttig is. Een voorbeeld:

Mijn prompt:

"Geef tien redenen waarom de Bende van Nijvel banditisme is".

Het antwoord van ChatGPT:

De Bende van Nijvel wordt vaak geassocieerd met banditisme vanwege een reeks gewelddadige en georganiseerde criminele activiteiten die kenmerken vertonen van een gewapende bende. Hier zijn tien argumenten waarom de Bende van Nijvel kan worden gekarakteriseerd als banditisme:

1. Gewapende overvallen: De bende voerde uiterst gewelddadige overvallen uit op supermarkten, wapenwinkels en andere instellingen. Dit is een typisch kenmerk van banditisme.

2. Gebruik van zware wapens: Ze gebruikten automatische wapens zoals Uzi’s en riotguns, wat duidt op een gewelddadige en professionele aanpak.

3. Extreme gewelddadigheid: Tijdens hun overvallen maakten ze slachtoffers, vaak zonder directe noodzaak, wat bij banditisme een kenmerkende intimidatietechniek kan zijn.

4. Materiële winst als motief: De overvallen waren gericht op het stelen van geld en goederen, een klassiek motief voor bandieten.

5. Opereren in een bende: De Bende van Nijvel bestond uit meerdere leden die samenwerkten, een kernaspect van georganiseerde banditisme.

6. Strategisch geplande acties: Hun overvallen waren goed voorbereid en uitgevoerd met militaire precisie, wat wijst op georganiseerde criminaliteit.

7. Gebrek aan ideologie: Banditisme wordt vaak gekenmerkt door een gebrek aan politieke of ideologische drijfveren. Bij de Bende van Nijvel lijkt financieel gewin centraal te staan.

8. Angstzaaien in de samenleving: De brutaliteit van de bende zaaide angst en paniek, wat past bij de modus operandi van bandieten.

9. Onthulling van kwetsbaarheden: Hun acties toonden zwakke plekken in de wetshandhaving en beveiliging, wat vaak het doel is van georganiseerde bandieten.

10. Langdurige straffeloosheid: Zoals vaak bij banditisme, bleef de Bende van Nijvel lang ongrijpbaar voor de autoriteiten, ondanks uitgebreide onderzoeken.

Hoewel sommige theorieën suggereren dat er meer complexe politieke of sociale motieven achter hun daden zitten, vallen hun activiteiten duidelijk binnen de definitie van gewelddadig en georganiseerd banditisme.

Betekent dit dat het motief van de Bende van Nijvel banditisme is? Nee, totaal niet. ChatGPT kan op geen enkele manier weten wat het motief van de Bende van Nijvel is. Het beantwoordt heel eenvoudig mijn vraag, op basis van de voor het systeem toegankelijke informatie, niet meer en niet minder.

Dus stop aub met vragen te stellen over de Bende van Nijvel aan ChatGPT.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

47

Met spijt in het hart kan ik geen letter van je post tegen spreken. Smley. Je hebt gelijk. of toch niet helemaal, want ik ben er rotsvast van overtuigd dat die gesofiticeerdere modellen al bestaan. Voorlopig is dit voor mij alleen een soort spelletje. Ik probeer te leren welke input ik moet geven en hoe ik mijn vragen moet stellen. Maar geloof mij, heel soms kom ik tot verbazingwekkende resultaten. Hoe groter de input, hoe groter de kans wordt dat een aantal inconsistenties er uit gehaald zal worden. Trouwens, ik ken zelf veel te weinig van dit systeem. Ik werd eigenlijk getriggerd door Breda die het systeem had toegepast om uit al de posts van fenix de persoonlijkheid van fenix te halen. Hetgeen het systeem niet wist was dat fenix ooit coconut was. Dus hebben we hetzelfde nog eens toegepast of laten toepassen op coconut etc. ... etc. ... Natuurlijk heb ik de resultaten doorgegeven aan mijn vrienden om hun ongezouten mening te vragen over de analyse.

En wat correlatie en causaliteit betreft, ik ben er haast zeker van dat ChatGTP zal concluderen dat er meer kinderen geboren worden waar er meer ooievaars zijn (om een gekend voorbeeld te gebruiken). Ik denk niet dat het systeem op zoek kan gaan naar andere mogelijke verklaringen zoals economische ontwikkeling als je die niet specifiek ingegeven hebt. Maar nogmaals, ik ken veel te weinig van ChatGTP. Ik weet alleen dat ChatGTP volledig de mist in gaat waar er geredeneerd moet worden. Of beter gezegd ging.

"OpenAI, het technologiebedrijf achter ChatGPT, heeft twee nieuwe AI-modellen aangekondigd die in staat zijn om ingewikkelde redeneer- en logicaproblemen op te lossen. Dat doen ze door "meer tijd te besteden aan nadenken over problemen voordat ze reageren, net zoals een mens dat zou doen", zegt het bedrijf.

Dus Xeno, let op met wat je zegt of schrijft over ChatGTP want sinds september 2024 zijn er modellen die blijkbaar meer kunnen dan "terugbouncen".

Ter verduidelijking, ik volg Ben & Xeno volledig, en ik wantrouw AI in grote mate.

Het internet is nu reeds een vuilbak, tot aan de rand gevuld met onzin, leugens en fake news. Dit kan enkel maar erger worden.

In het kader van een cold case programma, het dossier pagina per pagina checken op relevantie, en invoeren in het programma, duurt decennia. Ook al zou men hier vanaf morgen mee starten, toch zou het decennia duren vooraleer men een eindresultaat kan voorleggen.

Dus, wanneer men in de toekomst, het dossier Bende van Nijvel zou vrijgeven, en je deze info laat verwerken door AI, aangevuld door info van buitenaf, zou je eventueel een beter resultaat kunnen krijgen. Maar wie kan garanderen dat dit resultaat ook de waarheid vertolkt? Het dossier is blijkbaar één grote gatenkaas,

Naar mijn aanvoelen is er op dit moment over de Bende van Nijvel (evenals over de meeste onderwerpen), te weinig geweten om een betrouwbaar resultaat van AI te krijgen. Ik stel dan ook voor om de topic te sluiten. Want vermits het programma, nooit hetzelfde, maar gegarandeerd een onbetrouwbaar resultaat oplevert, is het forum hier geen stap mee vooruit. En is dit enkel een topic om oeverloos over te kunnen doorbomen, wetende dat er weinig over te zeggen valt.