Re: Nederlandse Connectie
Helaas woon ik buiten België en is De Morgen hier niet verkrijgbaar, zodat ik het volledige verhaal niet heb gelezen. Hopelijk komt het snel op deze site. Desondanks is er een verband met het volgende » Steven Brown
De auteur Steven Brown, zelf een onderwereldfiguur en tipgever van de politie, is niet 's werelds meest betrouwbare. Maar het is toch interessant. Ik heb in de loop der jaren vaker vage verhalen gehoord over links met Nederland. Er zijn wel een paar zaken die er tegen spreken:
De taal die de Bende van Nijvel gebruikte. Vaak was dit Frans. De meeste Nederlanders spreken weinig of geen Frans en als ze het wel doen, is het zelden zo goed Frans als Vlamingen (laat staan Walen). In Ohain spraken de daders zelfs een tot dusver door getuigen niet herkende taal (mogelijk Sinti?).
De vluchtroute en zogenoemde comfortzone. In het Bois de la Houssiere kom je doorgaans geen Nederlander tegen en als er een is, loopt deze snel in de gaten, dunkt mij. Het zou logischer zijn als ze zich over de grens van wapens hadden ontdaan.
De algehele grondige kennis die de Bende van Nijvel had van het gebied waarin ze opereerde.
Als dit trouwens hetzelfde spoor is waar Steven Brown over schrijft, is het niet al die jaren onbekend gebleven. Brown schrijft immers dat de Bende van Nijvel-speurders hem erover hebben benaderd, wat erop duidt dat er wel gezocht is.