Ik vind het als geheel toch maar mager, tenzij Douglas over meer info beschikt dan hij in zijn artikel vrijgeeft. Twee poenscheppende hollanders die toen in de buurt van de Aalsterse Delhaize woonden. Tja, ik wil niet uitsluiten dat er Nederlanders aan de Bende verbonden waren (het drugsmilieu via Marcel Castris en consoorten bv.), maar het kan toch niet de hoofdcomponent geweest zijn.
De acties waren in België, op specifieke plaatsen waar Nederlanders de terreinkennis missen, de daders spraken meestal Frans (naast wat eigenaardige tongvallen die eventueel Manouche of Grieks zouden kunnen geweest zijn, maar Fries lijkt me toch te ver gezocht), de slachtoffers zijn te zoeken in Brabantse al dan niet CEPIC-gerelateerde milieu's, ...
Wat Lüske betreft (als dit al de man in kwestie is):
Afpersers M. Luske door het hof veroordeeld
Het gerechtshof Amsterdam heeft vandaag, 22 juni 2010, M.K. en A.M. veroordeeld voor afpersing en witwassen van vastgoedhandelaar M. Luske. Het hof acht bewezen dat zij M. Luske 1,1 miljoen euro hebben afgeperst door hem in de waan te brengen dat hij kans liep te worden geliquideerd, net als zijn vader Bert Luske in 2003. De verdachten hebben de € 1,1 miljoen witgewassen en waren in het bezit van dure auto’s. Er was nauwelijks een inkomen te bespeuren, maar zij leidden toch een luxe leven. Het hof acht de kans op herhaling groot en heeft daarom aan beiden een gevangenisstraf opgelegd van 3 jaar waarvan 1 jaar voorwaardelijk. Daarnaast moeten zij het afgeperste bedrag aan M. Luske terugbetalen.
Bron: Gerechtshof Amsterdam, 22 juni 2010