Op de website staat een interview met Leopold van Esbroeck. Daders » Bende De Staerke
Daarin beschuldigd Van Esbroeck Jean Bultot van betrokkenheid bij de Bende van Nijvel:
"Ik kan me enkel baseren op wat ik toen zag en hoorde. Wat ik verkondig, is dus ook niet meer dan mijn persoonlijke mening. Twee keer heeft Bultot, die in die tijd nog directeur van de gevangenis van Sint-Gillis was, contact met mij opgenomen. De eerste keer gebeurde dat in de nacht van 24 januari 1985. Samen met mijn maat van toen, Dominique Salesse, had ik op zijn bestelling een inbraak gepleegd in de Sarma in Waterloo. We stalen vijftien videoapparaten. Ik heb nooit geweten waar Bultot die voor nodig had."
"Diezelfde nacht gingen we de buit overhandigen. 'Wel Pol, ik sta versteld,' zei hij. 'Ik dacht dat je een heler was. Nu zie ik dat je de inbraak zelf gepleegd hebt.' Ik legde hem uit dat ik het voordeliger achtte om het zelf te doen en dat er geen risico aan verbonden was. 'Ik heb je iets voor te stellen,' zei hij. Hij zou me er later nog over spreken. Ik was nieuwsgierig, drong aan. Per slot van rekening was hij gevangenisdirecteur."
"Toen sprak hij me over simulacres de braquages, schijnovervallen op warenhuizen. Hij gebruikte, dat herinner ik me nog goed, het woord attentats. Op het moment zelf heb ik niet gereageerd, maar later besefte ik dat hij me wou inhuren voor de Bende van Nijvel. In diezelfde periode moest Bultot dan plots dringend Philippe De Staerke en Dominique Salesse spreken. Ik ben er zeker van dat hij dat aanbod ook aan hen heeft gedaan. De Staerke was tot alles in staat."
"Na de bloedige raid op de Delhaize in Aalst heeft Salesse tijdens een verhoor spontaan zijn hele criminele loopbaan opgebiecht. Vanwaar die paniek, die angst? Kort na de aanslagen in Eigenbrakel en Overijse is er een zware ruzie ontstaan binnen de Bende-De Staerke. Ik was er zelf niet bij en geen van de aanwezigen heeft me ooit willen vertellen waar het over ging, zelfs Salesse niet. Was het over vrouwen of de verdeling van een buit gegaan, dan was er geen enkele reden tot geheimhouding geweest, dus ga ik ervanuit dat het iets heel ernstigs betrof."
"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via »
Facebook |
twitter |
YouTube