Veel dank voor jullie reactie, beste vrienden. En Leo, ik vind je theorie eerlijk gezegd heel knap, en zeker geen fantasie. Het zou natuurlijk veel kunnen verklaren als het met name buitenlandse huurlingen waren die de raids uitvoerden. Inderdaad hebben die geen boodschap aan het neerknallen van kinderen, en het kan ook een verklaring zijn waarom de werkelijke daders nooit zijn gevonden. Het enige wat afbreuk doet aan deze theorie, is het feit dat David Van de Steen de bendereus onmiskenbaar als Patrick Haemers herkende. En er werd dacht ik zowel Nederlands als Frans gesproken door de gangsters. Nu kun je dat laatste natuurlijk snel genoeg aanleren, en eventueel kan er ook een combinatie zijn natuurlijk.
Dat Haemers wel de reus was, maar de andere bendeleden ingehuurde killers van over de landsgrenzen. Ik vind toch je theorie wel goed doordacht Leo. Natuurlijk komen er dan ook wel weer vragen boven: ingehuurde terroristen wijzen toch op een behoorlijk professionele aanpak, en het feit dat we altijd de indruk hebben dat veel serieuze speurders enorm zijn tegengewerkt, geeft toch aan dat het allemaal op behoorlijk hoog niveau is gespeeld. Maar wat zou dan het uiteindelijke doel geweest zijn? Toch chantage van Delhaize? Of betere wapens voor de politiediensten? Of toch weer een ontwrichting van de staat, de strategie van de spanning, zeg maar?
Ik vraag me af wat jullie er verder van vinden, van het idee dat er bv. één Belgische crimineel bij betrokken was die een beetje de leiding had, en de rest van de bende bestond uit huurlingen uit het buitenland. Die crimineel uit den lande kan dan in Aalst bijvoorbeeld een Haemers zijn geweest die strak van de drugs stond, maar tijdens andere raids weer iemand anders. Zo dacht ik dat Ben ooit heeft geopperd dat de bendereus in Eigenbrakel/Overijse niet dezelfde was als in Aalst.
Om een bende op te rollen waarvan het Belgische lid telkens iemand anders is, en de rest van de bende uit buitenlandse huurlingen bestaat, is natuurlijk heel moeilijk. Daar zouden de speurders wel heel veel geluk bij moeten hebben, en aangezien ze ook nog behoorlijk zijn tegengewerkt door allerlei instanties en hooggeplaatste personen, werd het klissen van deze bende schier onmogelijk. Eigenlijk ga ik steeds meer voor Leo's idee voelen.