4)
Peter van Haperen.
Peter Meijer, de PvdA politicus? Was hij erbij betrokken of werd er naar hem "gelekt"?
De zaak op Am*dam Centraal speelde in Juni '83. Is van Haperen daarna nog actief als coup-organisator?
Hoe moet ik dit dan plaatsen?
Wat de oplichters-praktijken van Peter van Haperen (en Nancy) betreft, dit kan geen lastercampagne meer zijn.
Ook wordt er gezegd dat hij de pooier uithing en drugs ripte, Hoe plaats jij deze beschuldigingen? (Beroepsdeformatie of ?)
Ken je ene Hans Chelius?
In het volgende verhaal vertelt een huurling over schijnbaar een ander inititatief i.v.m. Suriname.
( Deze huurling vertelt elders over zijn ontmoeting met Andre Haakmat en van Haperen, hij zegt dat van Haperen er met het geld vandoor ging.)
In 1983, toen ik met een stel Duitse huurlingen bezig was met het plannen van een inval in Suriname om Desi Bouterse te verdrijven dook het fenomeen geheim agent opnieuw op. Bij de Surinamers die met ons samenwerkten waren er steeds geruchten over infiltraties door de BVD, de toenmalige Binnenlandse Veiligheids Dienst. Of het allemaal waar was kwamen we nooit met zekerheid te weten, maar er waren mensen die bang werden en afhaakten. Zoals onze Hindoestaanse huisbaas bijvoorbeeld die door de BVD was gewaarschuwd voor de levensgevaarlijke Duitse huurlingen in zijn huis in de Amsterdamse Swammerdamstraat.
We zouden opnieuw moeten verhuizen en waren amper in een fraaie bovenwoning vlakbij de Amstel ingericht of er waren al twee verdachte controleurs van het kijk-en luistergeld die per sé de woning in wilden. Binnengekomen hadden ze maar bar weinig interesse voor de televisie, maar keken met grote belangstelling naar de Duitse ex-legionairs en para's die zwijgend aan tafel zaten en de heren aankeken. Op de vraag van de 'controleurs' wat de heren hier deden kwam geen antwoord, zelfs niet in het Duits, en dus verdwenen de heren weer zoals zij gekomen waren, zij het in omgekeerde richting.
Toen de vele strijdplannen van het Surinaamse verzet in Amsterdam allemaal eindigden waar ze waren begonnen, dat wil zeggen in Amsterdam, werd het tijd voor iets anders. En het was hier dat een geheim agent uit het niets leek te verschijnen om dan in godsnaam zelf maar het heft in handen te nemen. Het heft én het geld.
De geheim agent was Peter van Haperen, een naam die niet erg serieus klonk, maar het wel was. Op een vergadering die ik samen met de Duitse huursoldaat Karl had met André Haakmat, de Surinaamse ex-minister en advocaat, was Van Haperen met de Surinamer Hans Chelius opgedaagd. Opgedaagd en zeer nadrukkelijk aanwezig. Wat besproken moest worden zou in het gezelschap zijn van een fles whisky en niet in dat van ons. Karl, een grote vierkante ex-legionair, en ik werden weggestuurd door Peter want we waren te laag in rang. Peter was namelijk naar eigen zeggen kapitein van het Korps Commando Troepen al had hij zijn groene baret niet op.
En wij waren maar simpele korporaals. Al snel bleek dat van ons allen Peter van Haperen tenminste een echte huurling was, want na een inzameling door het Surinaamse verzet ging de pseudo-kapitein er met zo'n 300.000 gulden vandoor. Geld dat was ingezameld door Surinaamse burgers met het doel een kleine strijdmacht te trainen die dan later met kapitein Peter Suriname zou moeten ontdoen van zijn dictator. Van Haperen zou nog wel een training verzorgen en hij werd ook nog gesignaleerd in de Johan Willem Friso-kazerne in Assen, maar dat was alleen om wat uitrustingstukken op te halen bij de foerier.
Het geld dat Van Haperen incasseerde om met zijn mannen te vertrekken verdween met de man zelf. En zou onvindbaar blijven. Ook van de plannen om met een door Van Haperen gekaapt vliegtuig naar Paramaribo te vliegen zou natuurlijk helemaal niets terechtkomen. En een andere groep die op weg wilde gaan naar Suriname blies de plannen af toen ze hoorden dat Van Haperen al binnen korte tijd op weg zou gaan. Van Haperen voorkwam dus een invasie en door met het geld te verdwijnen voorkwam hij de volgende ook. En legde het verzet van de Surinamers in Nederland vrijwel stil.
Weet jij iets over andere (concurrerende )initiatieven? Kwamen deze van Suri-patriotten of waren hier ook weer overheids-diensten van welk land dan ook bij betrokken?
Ik zou het vreemd vinden als zwarte en hindoe-Suri's alswel als Molukkers mee-trainden met Belgische groepen die het Keltische kruis aanbeden. Heeft dit plaatsgevonden of trainden deze mensen niet met deze Belgen?
Beste Insider... Ik hoop dat je duidelijkheid kunt scheppen in bovenstaande. Alhoewel ik uitzie naar de vervolgverhalen ( In het bijzonder wnp/burafex ) en al bij voorbaat er naar neig vragen daarover te willen stellen, denk ik dat het goed is om nu even alvast wat puntjes op de i te zetten voor we straks te ver in het verhaal zitten om hierop terug te blikken. Ik begrijp dat het allemaal wat veel is... Ik wil nogmaals zeggen dat je oud-collega ook welkom is op dit forum. :)
Bedankt en gegroet.
"Boemie"