Re: Robotfoto 2010
'Het is echter niet omdat je in de juiste context aan een robotfoto gelinkt wordt, dat je automatisch een lid van de Bende van Nijvel bent', reageert procureur des Konings Christian De Valkeneer van Charleroi voorzichtig. 'Salesse is geen onbekende in dit dossier. Hij werd destijds uitgebreid aan de tand gevoeld en heeft een waterdicht alibi voor de avond van 9 november 1985 kunnen voorleggen. Wij hebben de reacties op de robotfoto opgetekend, maar die hebben niet de waarde van een bewijs dat voor een rechtbank gebruikt kan worden.'
Nieuws » Robotfoto Bende van Nijvel levert naam op
Bovenstaande staat in De Standaard. Het klinkt bijna als "we weten wie het is, maar we doen er niks mee, want juridisch winnen we dit gevecht niet." Ik kan dat wel volgen omdat ik iets van strafrecht weet, maar ik hoop niet dat ze het helemaal laten liggen.
Natuurlijk is herkend worden op een foto niet voldoende - er zijn honderden mensen die ergens lijken op deze robotfoto terwijl er maar een persoon de echte was. Maar het zou toch aanleiding moeten zijn om alles nog eens te bekijken. Nu, eerlijk gezegd, denk ik dat dit ook gedaan word. De speurders hebben immers ook nieuwe verhoren en graafwerken aangekondigd.
Dat doen ze niet zomaar. Het is ook niet zomaar dat ze naar buiten brengen dat de man op Salesse lijkt. Dat ze er open over zijn, heeft waarschijnlijk strategische redenen. Ze hopen misschien dat iemand anders (of Salesse zelf) nu uit de biecht gaat klappen. Salesse schijnt tegenwoordig Jehovah's Getuige te zijn. Van mensen die zich zo met religie bezighouden mag je een sterk zondebesef verwachten. Hij heeft ook een gezin gesticht en schijnt een keurige job te hebben. Hij heeft dus iets te verliezen.
Maar misschien gokken de speurders ook op andere mensen uit de omgeving van Salesse. De meeste figuren uit die kringen zijn nog altijd in leven. Eén ding is zeker: als de Bende van Baasrode (voor een deel) dezelfde was als de Bende van Nijvel dan is meteen verklaard waarom ze na Aalst niet meer zijn opgetreden. De Bende van Baasrode werd kort na Aalst namelijk opgerold. Dan hoeft er ook geen doodgeschoten killer te zijn.