Merovinger wrote:FreCr, zoals ik reeds geschreven heb zat Marcel Barbier heel die tijd in de cel. Misschien kreeg hij wel op bepaalde dagen eens penitentiair verlof maar dat was niet het geval op 27 september 1985 noch op 9 november 1985. Het staat 100% vast dat Marcel Barbier niet kan deelgenomen hebben aan de Bendefeiten in 1985.
Barbier was in die periode opgesloten in de gevangenis van Sint-Gillis. Dan moeten we concluderen dat hij geen alibi heeft. De gevangenis van Sint-Gillis stond er in die periode voor gekend dat de gedetineerden er - bij wijze van spreken - konden binnen en buiten wandelen wanneer ze zelf wilden.
Ben wrote:Ik had dit ook in mijn Elsene-topic kunnen plaatsen maar het zegt wel iets over de persoon Marcel Barbier:
"Op een nacht, ik denk in 1980, ging ik te voet naar huis na een meeting met enkele auxiliaires, dat waren onze contacten bij de rijkswacht en het leger. Het was erg laat en er reed geen openbaar vervoer meer. Ter hoogte van het Flageyplein voelde ik iemand achter mij lopen en er reed ook een auto langzaam voorbij. Toen de man achter mij te dicht naderde, heb ik me gewoon omgedraaid en hem met mijn colt 45 neergeschoten. Vreemd, want ik stapte daarna gewoon door. Ik voelde niets. Later vernam ik dat hij dood was."
Bron: De Bende van Nijvel en de CIA | Guy Bouten
Zou het deze moord kunnen zijn? Er zijn een aantal verschillen met het verhaal van Barbier maar in beide verhalen werd het slachtoffer vermoord met één schot.
Concierge in hoofd geschoten te Elsene
De 59-jarige Jean Godard, conciërge in de school "Sans Souci", Viaductstraat 97 te Elsene, werd zaterdagochtend omstreeks 5u20 door onbekenden op straat met een kogel in het hoofd doodgeschoten. De feiten gebeurden in de Mercellisstraat ter hoogte van nummer 49, eveneens te Elsene. Over de aanleiding tot de misdaad is voorlopig niets gekend.
Conciërge Godard, een man die graag gezien werd en ogenschijnlijk geen vijanden had, had zaterdag omstreeks 5 uur in de morgen de herberg "Le Malibran" verlaten om huiswaarts te keren. De conciërge had er deel genomen aan een feestje met tombola georganiseerd door de bond van gepensioneerden.
Om huiswaarts te keren had de conciërge van het gementehuis af links de Viaductstraat moeten inslaan, waarin hij een 800-tal meters verder woonde. Om een niet gekende reden sloeg hij vanaf het gemeentehuis de aan de rechterkant gelegen Mercelisstraat in, waarin hij een 300-tal meters verder werd doodgeschoten.
Buren verklaarden omstreeks 5u20 één enkel schot te hebben gehoord, maar voordien waren ze gewekt geworden door allerlei geroep op straat. Het ziet er naar uit dat het slachtoffer in de Mercellisstraat met verschillende aanranders had te maken, die hem eerst vuistslagen en voetschoppen toedienden en hem vervolgens met één enkele kogel doodschoten. Het slachtoffer droeg trouwens sporen van deze slagen en voetschoppen.
Toch blijft de moord zeer raadselachtig want de portefeuille van het slachtoffer die nochtans een som geld bevatte, werd blijkbaar niet eens aangeraakt. Gezien elke redelijke drijfveer ontbreekt, belooft het een moeilijk onderzoek te worden.
Bron: Gazet van Antwerpen | 2 Maart 1982
"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via »
Facebook |
twitter |
YouTube