11

Re: Ronald Rossignol

Na veel draaien en keren in dit dossier kom ik tot dezelfde conclusie: wapenhandel is het centrale thema, en het koppel Rossignol - Dubois staat bovenaan mijn lijst van verdachten, zeker wat Van Camp betreft. Ik vermoed ook sterk dat het kadert in de drugs voor wapens trafiek met de Libanese fallangisten. Dan komt Maroun Hage in beeld, die in verband te brengen is met Angelou.

Naast Hage, een niet geïdentificeerde J., un truand connu norvégien.

Laatste element dat me momenteel sterk interesseert: de mogelijke band van Palsterman, slachtoffer in Aalst, met Libanon.

In tweede orde vermoed ik een verband met de smokkel van diamant uit Zaïre. Was Rossignol daar ook in betrokken? Farcy is in elk geval in verband te brengen met diamant, de vader van z'n vrouw runde een diamantmijn in Zaïre. Wat is de band Rossignol - Farcy?

Maar in tegenstelling tot Aubanel twee berichten hoger, denk ik dat Rossignol veel geld schuldig was aan Van Camp, waarbij Van Camp msschn staat voor iemand anders, Charly De Pauw misschien? En dat Van Camp vermoorden misschien een manier is om zich te verlossen van de noodzaak om die schuld terug te betalen.

12

Re: Ronald Rossignol

Ook aan Le Clercq, moet worden gedacht als mogelijke geldschieter van Rossignol. Waarbij het interessant is om weten dat die verwant is aan Blaton, door eerste huwelijk. (Verifiëren, 'peer to peer', mijn geheugen speelt me soms parten in dit complex dossier.)

Dit is de Le Clercq die figureert in de fameuze gevonden koffer van Dubois. Waarbij het merkwaardig is dat de schoonvader met diamantmijn van Farcy dezelfde naam draagt. Maar deze toevalligheid moet nog worden uitgediept.

Losse gedachte ... Het vliegtuig dat wordt gekocht van Mobutu lijkt veel te duur betaald. Rossignol betaalt daar iets anders, een mijnrecht? En het vliegtuig is maar dekmantel.

13

Re: Ronald Rossignol

Trojan wrote:

Maar in tegenstelling tot Aubanel twee berichten hoger, denk ik dat Rossignol veel geld schuldig was aan Van Camp, waarbij Van Camp msschn staat voor iemand anders, Charly De Pauw misschien? En dat Van Camp vermoorden misschien een manier is om zich te verlossen van de noodzaak om die schuld terug te betalen.

Wie aan wie leent, is me op dit moment onduidelijk.

Maar zelfs al staat de richting vast, een lening in de jaren 80 is dikwijls eigen zwart geld dat in een parallel bankcircuit gaat en de dag nadien naar dezelfde persoon teruggaat onder de vorm van een witte lening, verstrekt door de daglichtkant van de bank in kwestie. Ergo, als Van Camp geld leent van Rossignol, dan is het msschn een virtuele lening, en zit het zwart geld van Van Camp (of omgeving) misschien ergens in Zwitserland op een rekening van Rossignol. Bij de dood van Van Camp slaat Rossignol dat zwart geld dan scheef en vangt toch nog verdere afbetaling?

Dezelfde opmerking wat Van Cutsem betreft. In die draad kwam de vraag aan Van Cutsem junior waar zijn vader na De Pomp het geld vond om een restaurant te beginnen. Antwoord: een bank was zo vriendelijk geweest. Bedenking: daarom is het nog niet per definitie een reguliere lening, want mogelijk betreft het eigen zwart geld dat gewassen door een vriendelijke bankier terugkeert.

14

Re: Ronald Rossignol

Uit het artikel hierboven lijkt het er in elk geval sterk op dat Rossignol dergelijke witwasconstructies opzette. In dat verband wil ik ook nog een keer onderlijnen dat Vanden Eynde waarschijnlijk actief betrokken was bij de dubbele boekhoudingen die door Jurion werden beredderd, ihb dubbele boekhoudingen van diamanthandelaars.

Misschien had Rossignol ook daar baat bij het verdwijnen van bepaalde sporen? Of nood aan bepaalde informatie om aan rekeningen in Zwitserland te kunnen?

Tenslotte nog een kleine overweging. Bij het woord cassette denkt iedereen nogal vlug aan video, in het bijzonder aan beelden van roze balletten e.d. Maar een cassette kan ook een informatiedrager zijn, een rol film kan ook dienen om data op te slaan, bv. bancaire transacties, identificatie van rekeninghouders. Mijn allereerste computertje, begin jaren 80, werkte met microcassettes als externe informatiedrager.

Kan iemand uitzoeken bij welke notaris de erfenis van vader Rossignol is gepasseerd?

15

Re: Ronald Rossignol

De vader van Rossignol zou ook meer in beeld moeten komen. Die heeft blijkbaar als kennis van Vanden Boeynants veel geld geschept als ambtenaar van de sociale dienst van het leger. Als zou blijken dat de notaris van de erfenis Rossignol ook Lefère is, hebben we weer een puzzelstukje.

16

Re: Ronald Rossignol

Merkwaardig toch hoeveel beheerders van Occidental Airlines hun adres hebben in ... Eigenbrakel!

17

Re: Ronald Rossignol

In August 1997 a newspaper report indicated that Occidental Airlines, a company based at Ostend Airport was under investigation by the public prosecutor of Bruges. [9] Until 1998 Occidendal Aviation Services NV, as the company was officially registered at the Ostend Commercial Trade Register, had its own large warehouse next to the airport control tower. Although it was pretended that his wife was the owner of the company, a former Belgian airline pilot, Ronald Rossignol, was in fact the owner, together with the British pilot Brian Martin.

Ronald Rossignol is the son of a senior political appointee in the office of P. Van den Boeynants, at the time when the latter was serving as Belgium's Minister of Defence. [10] Ronald Rossignol had, prior to 1980, close connections with Brussels extreme right wing circles. [9] Since 1980 he has been involved in business with the Congo's erstwhile President Mobutu. According to the Belgian newspaper Le Soir, his name appeared on Interpol lists and he was arrested in 1984 in France and accused of fraudulent bankruptcy, to the extent of some BEF 800 million.

Despite the dubious past of R. Rossignol, placed once more under judicial scrutiny, a senior civil servant of the Flemish authorities, Paul Waterlot, responsible for Ostend Airport's promotion and information, eagerly defended R. Rossignol publicly in the press and reaffirmed in the name of the airport's management board, full confidence in the aims of, and the services provided by, Occidental Airlines. [11]

The subject of the judicial investigation was a cargo of nearly forty tonnes of military equipment, to be sent to governmental or rebel forces in Angola. An Avistar Airlines Boeing 707 freighter, Cyprus-registered as 5B-DAZ, was chartered for the trip by Occidental Airlines. Pending a Belgian Customs investigation the consignment, consisting of Dutch Army surplus items, had been impounded in Occidental's warehouse for nine months.

The cargo manifest showed an innocuous cargo of used clothing, vehicle parts and vehicles, but the cargo consisted of twenty tonnes of uniforms, an armoured car, multi-band radios and other equipment needed by a fighting force. After being impounded for nine months, the consignment was granted permission to be exported to England and was merely sent across the Channel by truck without arousing further interest.

On 12 May 1998 the Avistar aircraft took off from the civil airport side of RAF Manston in Kent, UK bound for Africa. The flight plan showed that the aircraft was bound for Kano in Nigeria to refuel and then to its reported final destination of Mmabatho in South Africa. After taking off from Kano, the aircraft temporarily disappeared. It never landed on Mmabatho's runway, actually too short for a fully-laden Boeing 707, but it was observed around 04.00 hours on 13 May on the ground at Cabinda, Angola and reappeared some hours later at Lomé in Togo, empty. [12]

According to the UK newspaper The Observer of 14 March 1999, the same aircraft 5B-DAZ, which in 1997 made some 28 flights from Ostend flew, in December 1998, a cargo of weapons and ammunition from Hermes, the former Slovak state-owned arms' manufacturer in Bratislava, to the Sudan, in breach of an EU embargo. The southern civilian population of the Sudan is subjected to violent oppression on religious grounds.

The money paid by Hermes for the flight was split between the pilot, the crew and Ronald Rossignol, who acted as broker. While on its way for another delivery to the Sudan and again chartered by Rossignol, the aircraft left Bratislava on 7 February 1999, failed to achieve sufficient speed and ploughed into the mud at the end of the runway. Because of its long list of ongoing malfunctions, it was decided not to repair the aircraft.

Ronald Rossignol succeeded in his efforts to remain outside the grip of Belgian justice, which probably had insufficient legal grounds to take him into custody. The incapacity of local justice illustrates clearly the need for comprehensive international legislation and law enforcement, as well as underlining the ease with which arms' brokers are able to take advantage of gaps within and between national legal systems.

Bron » www.ruudleeuw.com

[9] Het Belang van Limburg, 16 August 1997
[10] IPIS brochure 123, page 45
[11] Het Nieuwsblad, 21 August 1997
[12] Fax memorandum, July 1998, British source

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Ronald Rossignol

Hij is verdorie een halve Zweed, dit was me nog nooit eerder opgevallen. Had blijkbaar ook behoorlijk wat geldzaken met Zweden en vloog er veel op. En een huurling die voor hem werkte word uitdrukkelijk vernoemd als dader/planner van enkele Bende-feiten. Hoe ver staat hij van Armfelt en de link met Oostende?

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Ronald Rossignol

» www.wiloo.be/historiek_malafide_activiteiten

Re: Ronald Rossignol

Gekend is hij. Maar in relatie met de Bende-feiten zijn de activiteiten met Rossair vanuit Oostende met de link met Zweden misschien wel heel interessant. Hij is close met Van Wijck die in beeld komt voor Nijvel. Zelf komt hij in beeld voor Ohain. Jandrain heeft het over Attala en Menassa. Attala is ook met Ohain te linken en is er kort na vertrokken uit Belgie. Ook een belangrijk element is dat O. North in die periode naar Oostende kwam en dat de grote naam uit het Atlas-dossier zich daar ook thuis voelde. En waarom Oostende of andere luchthavens, omdat waarschijnlijk de haven in Libanon niet vrij waren. Dus voor smokkel vanuit Libanon, die dan een motief is voor Waver, is dit misschien wel een belangrijk spoor.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.