Re: DNA-onderzoek

Inderdaad, op zichzelf beschouwd kan in deze zaak aangeleverd DNA nooit bewijskracht hebben, tenzij dat matcht met DNA dat is gevonden op een voorwerp dat aan de Bende van Nijvel heeft toebehoord. Indien er sprake is van een match, is het voor justitie wel zo prettig als degene die het DNA heeft aangeleverd aangeeft welke naam daarbij hoort.

Tegenslag blijkt onze hersenen blijvend te kunnen veranderen.

Alles wat het onderzoek een vliegende start kan geven, zou welkom moeten zijn, aangezien Van Quick van de moorden een eeuwige aangelegenheid maakt. Nu moeten we kijken of de magistraten een beetje verlangen vinden.

Bevel tot afname door de procureur des Konings

Art. 44quinquies Sv: de procureur des Konings kan het afnemen van een DNA bij een persoon bevelen indien er sprake is van schriftelijke toestemming van die persoon, die persoon tenminste zestien jaar oud is en er aanwijzingen van zijn schuld bestaan. Op grond van art. 44 sexies Sv. kan de procureurs des Konings van een niet-verdacht persoon celmateriaal bekomen als er er door die persoon schriftelijke toestemming daarvoor is gegeven en deie persoon tenminste zestien jaar oud is.

Bevel tot afname onder dwang door de onderzoeksrechter

Voor feiten die strafbaar zijn met een maximumstraf van vijf jaar gevangenisstraf of met een zwaardere straf, kan de onderzoeksrechter DNA onder dwang af te nemen bij personen tegen wie er aanwijzingen van schuld bestaan (art. 90 undecies Sv.) of bij personen die een directe band hebben met het gerechtelijk onderzoek (art. 90duodecies Sv.).

Afgifte van DNA door een burger

Een burger kan - bij voorkeur met een verhaal dat hout snijdt - met succes DNA afgeven bij politie of justitie, zelfs al heeft die burger daarbij de wet overtreden, waardoor hij (in de hoedanigheid van verdachte) zelf zou kunnen worden blootgesteld aan strafrechtelijke vervolging.

Sommigen geloven dat de moordenaars dilettanten waren die een joyride maakten. Dat ze niet bekend waren bij politie en niet gepakt werden omdat ze hun leven als goede vader weer oppakten

» Nieuws

Geen idee of en zo ja, dit (vervolg)artikel uit 2004 over de opgraving in Gravenbrakel en de zoektocht naar (bruikbaar) DNA, vindbaar is op deze website.

486

Heeft er iemand soms een betere beschrijving van de peuken? Zijn ze van sigaretten of sigaren? En hoeveel mm zijn ze als ik vragen mag?

487

Youssou N'Dour wrote:

Zo goed als de enige methode om nog tot het met enige kans van slagen laten doorvoeren van een een gerechtelijke procedure te komen, voor zover de verdachten niet letterlijk op het kerkhof liggen.

Ik had op 9 augustus 2023 een persoonlijk onderhoud met onderzoeksrechter Martine Michel in Charleroi, waarbij zij mij de toezegging heeft gedaan een door mij aan haar overgelegde DNA-staal (met een verhaal) te zullen laten onderzoeken.

» Nieuws

Heeft u hier nog wat op terug mogen vernemen? En leeft het DNA onderzoek sowieso nog, men zou inmiddels van de meeste verdachten wel een staal afgenomen moeten hebben.

488

Er werd althans tot zeer recent nog getest hoorde ik. Van de meeste verdachten beschikt men over DNA. Maar zelfs met een match zal het quasi mission impossible zijn. Of het allemaal nog zin heeft?

489

Neen, het heeft geen zin meer. Niet alleen het DNA onderzoek had al lang moeten zijn afgerond, het onderzoek in zijn geheel had al lang kunnen zijn afgerond had men alles gedaan wat kon worden gedaan. Maar dat heeft men niet. En dat DNA onderzoek? Wel, tot zolang men nieuwe tips binnen krijgt over mogelijke daders blijft dat DNA onderzoek lopen. Tot in de eeuwigheid, eeuwigheid, eeuwigheid, ...

490

Het had veel eenvoudiger gekund. Alle mogelijke verdachten bij hun ondervraging een vissershoedje opzetten en de verwarming hoog zetten zodat ze hard begonnen zweten. Dan de zweetrand op het hoedje vergelijken met de zweetrand dat op het hoedje na de overval gevonden werd. Zo kon men onmogelijk zeggen dat het DNA met opzet ergens aangebracht werd. Naar 't schijnt is er op die manier ooit een moord opgelost (smiley, ... is er ook een smiley die cynisme uitdrukt?)

En voor de rest zit ik mij nog altijd af te vragen wat men deed met die heel speciale bloedgroep die ooit ergens gevonden werd.