Re: Getuigenis Robert French
Robert, het is volgens mij een utopie om te denken dat er ooit een absolute rechtvaardige staat zou bestaan.
Prima stuk van DLB. Corruptie is een menselijke traditie, die volgens mij vooral voortkomt uit onze overlevingsdrang en uiteraard het recht van de sterkste. Je moet als land een behoorlijke democratische traditie hebben om er onderuit te komen. Ook een milde vorm van corruptie zoals Katholieken eeuwenlang hebben gebezigd onder het motto voor wat hoort wat, is nog altijd gebruikelijk in landen als Italië, Spanje, Frankrijk en was ook tot in de jaren '80 heel gebruikelijk in zuidelijk Nederland. Het zijn vooral de protestantse landen en dan met name Calvinistische landen die een vrijwel incorrupt blazoen hebben. Kijk bv. naar Scandinavië en Duitsland. Zonder die strenge principiële traditie had het er anders uit gezien, ook in Europa. Ik ben zelf overigens katholiek maar dat ter zijde.
België is niet alleen geheel Katholiek, maar had ook de pech dat Italianen zich in België vestigden. Iedereen wist in de jaren '80 in Nederland als je een leuk huis in België wilde bouwen dat je dan bij de wethouder moest zijn, of schepen heet dat geloof ik. En rechters waren vriendjes van politici. Toch heeft België zich er niet bij neergelegd en is het de afgelopen 30 jaar veel veranderd en hoort jullie land tegenwoordig tot de gezonde landen op de corruptielijst.
Toevallig ken ik de situatie in Oekraïne een beetje. Na Moldavië het armste land van Europa, de mensen overigens voelen zich geheel geen Europeaan. In Oekraïne is standaard zo'n 30% van al het geld dat rond gaat gereserveerd als smeergeld. Het zit er zo diep in, en als je er iets tegen doet heb je grote kans op een stel spierbundels aan de deur. Ook aangifte doen bij de politie daar heeft alleen zin, als je goede contacten hebt, bv als je op straat in elkaar geslagen wordt.
Vaak besef ik het grote geluk dat ik in Noordwest Europa geboren ben.