101

Re: Getuigenis frituuruitbater

Puik opzoekwerk Merovinger! De ligging destijds van zowel mijn frituur + Colruyt klopt als een bus. Ondanks verbaal gekibbel tussen sommigen op het forum, is het een leuke opsteker te weten dat forumleden ook constructief kunnen meedenken met  getuigenissen

Ik denk niet dat ze de frituur als cover zouden hebben gebruikt om hun observatie te doen van de Colruyt. Daar zijn verschillende redenen voor:

1. Hun kledij en gedrag was niet aangepast voor het observatiewerk, ze vielen op;

2. Tijd in de frituur was kort en dus niet effectief om de winkel te observeren;

3. Kleding en modder op hun laarzen kan verwijzen naar twee zaken:

• ofwel hadden ze operationele activiteit, zoals een overval gepland of een inbraak

• ofwel droegen ze die schoenen en waren ze in modder bedekt omdat ze zich in de omgeving hadden verborgen in het struikgewas om te observeren (of toch enkelen van de bende).

Deze laatste optie is voor mij zeer aannemelijk. Wanneer je je kan verbergen in de omgeving zoals een bos of struikgewas dan kan je langdurig ongemerkt observeren. Volgens de foto lijkt het mij dat er wel wat groen rond de winkel was.

Waren er geschikte plaatsen rond de Colruyt waar mensen zich langdurig en ongemerkt in struiken konden verbergen? Of misschien hadden ze net als in Aalst een tijdelijke wapencache in de omgeving aangebracht met de bedoeling de Colruyt te overvallen?

Servo per Amikeco

103

In de omgeving was geen modder. Het groen dat te zien is op de luchtfoto zijn de bomen van de Rooseveltlaan. Zoals je hierboven aanhaalt was hun kledij en hun gedrag niet te rijmen met een observatie van een mogelijk doelwit. Ik zie hun aanwezigheid als een hongerig moment van het vijftal, na in de rand rond Brussel actief bezig te zijn geweest met ...?

Dat het vijftal wel degelijk leden van de Bende van Nijvel waren kan ik afleiden uit de vervalsing van mijn telefonische getuigenis destijds. Dit na het verschijnen van de gele affiches.

104

Wat me toch nog steeds onduidelijk blijft is in welke mate de door bely geziene persoon (robotfoto 4/robotfoto 10, 1m80 met bruinachtig, gebekt haar en opvallende bakkebaarden) lijkt op Toumaniantz of niet. De lengte lijkt alvast niet te kloppen en de gelaatstrekken zijn ook niet van dezelfde aard. Waarschijnlijk wordt toch iemand anders bedoeld?

bely: kun je nog even kort uitleggen waaruit die "vervalsing" van je getuigenis juist bestond?

105

Ik denk ook niet dat de Colruyt hier een mogelijk doelwit was. Ik herinner mij nog wel dat de Colruyt bewaking kreeg, zowel binnen als buiten.

Merovinger, het pijltje van "ingang 2" mag je een cm opschuiven naar rechts. Deze ingang bestond uit 2 kokers onder een appartementsgebouw » www.era.be

OK bedankt Werner. Ik zal het aanpassen.

107

dim, letterlijk uit het PV:

Persoon 5; atletisch figuur, imposante figuur, ongeveer 1.85 m à 1.90m. Perfect silhouet. Had een lange  legerjas. Droeg legerboots met broek in de laarzen. Opvallende bakkebaarden, getrimd. Donker haar, niet zwart

108

Dank, dus je bedoelt dat het "vervalste" deel hier de lengte en kledij betreft (de persoon was helemaal geen reus en droeg geen legeroutfit?). En werd dat dan met slechte bedoelingen vervalst? Of heb ik het mis?

109

Mis dim, er werd geknoeid met het beluisteren van de telefonische getuigenis. Echter kan ik dit niet zomaar 1 2 3 in enkele regeltjes samenvatten.

110

dim wrote:

Dank, dus je bedoelt dat het "vervalste" deel hier de lengte en kledij betreft (de persoon was helemaal geen reus en droeg geen legeroutfit?). En werd dat dan met slechte bedoelingen vervalst? Of heb ik het mis?

bely heeft altijd gezegd dat de nummer 10 of 4 een groot figuur was. We mogen het niet ingewikkelder maken dan het al is. Anders gesteld: het was een reus. Dat de Killer ook een groot persoon was, kan niet uitgesloten worden, want de Bende telde waarschijnlijk twee reuzen. Bely heeft dus de Killer herkend van op robotfoto's en hij was groot van gestalte. Over de legeroutfit: elke verdachte hier op het forum besproken kan een legeroutfit dragen. Dus ook daar moet geen tegenstrijdigheid worden gezocht.