Beste the end, zoals al uit sommige andere berichten van mij valt op te maken heb ik zelf mijn mening over de volgorde van de slachtoffers in Eigenbrakel reeds herzien. Ik had al steeds het plan om deze oudere berichten die jij hebt gequoot, eens te corrigeren maar nu ben je me voor geweest. De aanvankelijke bronnen voor de volgorde zijnde het CBO-rapport en de 1e Bendecommissie-beschrijving (die mogelijk zo is overgenomen van het CBO-rapport) zijn helaas onjuist gebleken.
Het begon ermee dat Bozidar Djuroski junior bij herhaling vertelde dat zij bij het buitengaan werden beschoten.
De website www.killersbrabant.be van de Cel Waals Brabant spreekt eveneens van dezelfde volgorde als Bozidar jr. Helaas spreekt Bozidar alleen via de pers en helaas is de CBW-website ook niet altijd heilig (de gestolen wapens van Dekaise bevatten veel fouten) maar naar ik aanneem waren er getuigen die het verloop van de feiten te EB bevestigden. Er waren twee personen die nabij Roger Engelbienne stonden en wegvluchten terwijl hij werd neergeschoten, zij zouden alle drie al eerder gevlucht zijn mocht de bende eerst uitvoerig op het busje hebben geschoten. Ook de gegijzelde jongen was getuige van de volgorde van de feiten en helaas zelfs van schokkend nabij, in de armen van de schutter.
De juiste volgorde is dus:
R. Engelbienne
G. Platane
de Djuroski's
(Zie ook mijn recente berichten bij Foto's Delhaize Eigenbrakel.)
Ik bied dan ook mijn excuses aan aan de heren Pesnot & Volson want hun reconstructiefilmpje lijkt dan toch een juiste weergave van de feiten te zijn (enkele details daargelaten). Ponsaers & Dupont hadden wellicht mogen wijzen op de discrepantie tussen wat zij schreven en wat op het document stond dat zij in hun boek afdrukten maar ach ja ... zij schreven destijds een spannend boek en niet een wetenschappelijk naslagwerk. Zij zijn ook journalisten, geen rechercheurs of wetenschappers en zij konden vast niet bevroeden dat bijna 30 jaar later er een stel pietje preciezen op een forum hun schrijfsels zitten te ontleden. Alhoewel ik mezelf vrij zou kunnen pleiten van enige blaam omdat ik hier vertrouwde op 2 officiële bronnen (CBO en BC) had ik al veel eerder moeten corrigeren en het is maar weer eens een reminder dat ook de Bendecommissie en andere stukken fouten bevatten en ik dus ook foute conclusies trok.
De oorzaak van de fout in het CBO-rapport is waarschijnlijk gelegen in het gegeven dat het rapport stamt van relatief kort na de feiten en dat men later, na getuigen (zoals Bozidar Jr.) te heben gehoord en wellicht nog jaren later toen onderzoeksrechter Lacroix eens eindelijk een wedersamenstelling van een aantal van de feiten (waaronder EB en Overijse) deed, de volgorde van slachtoffers heeft herzien. Het foutje in het CBO-rapport bleef echter rondwaren, tot dus op heden aan toe ...
Nog twee correcties:
Boemerang wrote:Eerst even melden dat er 2 in- en uitgangen waren bij Delhaize Eigenbrakel.
Waarvan er een permanent dicht was.
Boemerang wrote:Er is nooit (zoals in het Braine-filmpje) door een andere dader met een machinepistool op gevuurd, de voorruit is ook nog heel!
Een foto van een 9mm huls samen met .12-hulzen die in de buurt van het busje liggen, toonde al aan dat dit anders was. Ook latere beschrijvingen spraken van 9mm vuur op het busje. Tenslotte doken onlangs nieuwe beelden op waarop een kogelinslag in de voorkant van het busje te zien is en omdat daar een "bewijslaststicker" bijzit en er nog zo'n sticker op de voorkant van het busje prijkt is te op dit moment te bepalen dat het busje tenminste tweemaal is geraakt door de 9mm. (zie ook mijn recente berichten bij » Foto's Delhaize Eigenbrakel)
patrick111 wrote:Ik vermoed dat deze persoon het kind vast heeft, aangezien de twee andere daders bezig zijn met andere/belangrijkere zaken (nl. bureel van de directie en kassa). Meer dan de wacht houden en oogje op de parking werpen, zal hij tijdens de overval niet gedaan hebben.
Dag Patrick, lees het interview met een getuige van de overval, dokter Jacques D. » Feiten
Deze dader (met RG-1) hield de gijzelaar bij zich, leegde de kassa's, vermoorde Ghislane Platane en schoot op het laatst nog eens op dokter Jacques. Hij loopt volgens mij vaste prik in de lange jas rond en heeft een (het) hoedje op. Het is de dader die, zeker in 1985, het meest opvalt, door zijn rol en ook door zijn lengte. Er komen steeds wel aanwijzingen naar voren over de modus operandi maar er blijft ook zoveel onduidelijk en schijnbaar ook voor de onderzoekers gezien zij in de 30-uren reconstructie van Aalst een mix van een Oude-reus-killer-acteur gebruiken, de daders van wapen laten wisselen, met de wagens lopen te goochelen en ergens werd ook gedacht dat de daders van kleding hadden gewisseld tijdens de overval. Ook die profileuze zal nog een verwarrende invloed hebben gehad met haar psycho-killer-theorie.