Re: Inwisselbare wapens
Dank voor de interessante discussie LEO & DeadLetterBox. Toch zou ik op een paar punten willen ingaan. Zo zie ik de tweeledigheid van de Bende niet zomaar voor me. Of je doet aan de 'strategie van de spanning, of je doet aan 'afrekeningen', maar allebei tegelijk, dat vind ik zo moeilijk voor te stellen. De kans dat je dan bv gepakt wordt neemt dan aanzienlijk toe en riskeer je dat je politieke plannen in het honderd lopen.
En het benaderen van huurlingen. Er zal toch ook wel eens een keer iemand nee hebben gezegd. Maar ook door te gaan werven en verschillende groepen in te zetten wordt de cirkel erg groot. Te veel mensen weten dan van het complot, de kans om ooit gepakt te worden neemt met ieder extra persoon aanzienlijk toe.
Als ik net als LEO de bende op gedurfde manier analyseer, dan zie ik eerder lieden die dit geheel vrijwillig doen, die kicken op macht en geweld. Waarschijnlijk betreft het gestoorde mensen maar zeker niet dom. Ze vertrouwen op hun eigen systeem van altijd weg kunnen komen. Meedogenloos voor wie in de weg staat. Dit gedrag kan je natuurlijk op 2 manieren verklaren: Of het is de mens in zijn meest primitieve vorm (les predateurs), of het gaat om een brein met een plan. Dus mensen voeren dingen uit tegen hun natuur, voor een hoger doel (afpersing, chaos, enz). Je zou nog kunnen denken aan een tussenvorm van een brein dat een groep predateurs op pad stuurt, maar dat acht ik minder waarschijnlijk om dat echte predateurs zich niet laten leiden.