Topic: Leon Finné
Leon Finné runde het filiaal van de Banque Copine op de Louizalaan. Heel wat politiemensen, advocaten en magistraten waren er klant. Hij was zeer bevriend met de GP-commissarissen Reyniers en De Vroom. Na het failliet van de bank vindt Finné werk in Luxemburg voor een bank. Finné vertelde in 1980 tegenover kolonel Vernaillen over de plannen voor een staatsgreep. Finné werd op 27 september 1985 vermoord aan het Delhaize-warenhuis van Overijse.
Een - anonieme - bejaarde ondernemer uit een residentiële voorstad van Brussel over Finné: "Finné was een informant van verschillende politiediensten. Om te beginnen van de Amerikaanse DEA. In zijn kantoor hingen ook drie rijkswachtuniformen. Hoe hij eraan kwam, is mij een raadsel. Hij was trouwens altijd gewapend en reed rond met een grote Amerikaanse slee waarop het vlagje van een of andere Zuid-Amerikaanse bananenrepubliek wapperde. Finné voerde een liederlijke levenswandel en kende de meeste prostituees van de Louizalaan tot het Noordkwartier. Vooral met Afrikaanse vrouwen kon hij goed overweg. Hij reisde trouwens vaak naar Zaïre waar hij grote sommen geld ging ophalen om op Luxemburgse bankrekeningen te plaatsen."
"Hij woonde in Overijse in een villa vlakbij de Delhaize samen met een vijftal honden, de ene nog vervaarlijker dan de andere. Een paar maand voor zijn dood vertelde hij me dat hij zich bedreigd voelde. Toen ik hem om meer uitleg vroeg, beperkte hij zich tot wat algemene beschouwingen over het belang van de wapenhandel voor ons land maar hij zei ook dat er kapers op de kust waren. Er werd te veel betaald met drugs en daar had hij een broertje aan dood. Herinner u de moord op Finné of liever zijn executie bij de Bende-overval op de Delhaize van Overijse. De cel van Jumet beweert dat hij daar toevallig stond. Ik heb daar mijn twijfels over. Finné beschikte over een telefoon in zijn auto. Men kan hem gemakkelijk naar daar hebben gelokt."
Frans Reyniers over Finné: "Neem nu de vermoorde bankier Finné. Ik heb hem goed gekend en was klant bij zijn agentschap van de bank Copine op de Louizalaan. Finné beheerde er de rekeningen van heel wat magistraten en advocaten maar ook van leden van de GP. Hij ging graag uit, zette dan de bloemetjes buiten en liep naar de hoeren en had inderdaad een extreem rechts gedachtegoed. Maar hij woonde op een boogscheut van de Delhaize in Overijse en ging er dagelijks zijn krant kopen. Toevallig stond hij op het verkeerde moment op de verkeerde plaats. Meer niet."
Bron: De Bende van Nijvel | Guy Bouten