Dat in Nijvel in de jaren 1983-1984 niet gericht naar daders werd gezocht in het milieu van de schietclubs werd beaamd door toenmalig onderzoeksrechter Wezel op een vraag dienaangaande van de voorzitter:
"Men heeft gezegd dat dat leek op de gewoonten van de clubs waar u het net over had. Maar wat mij betreft moet ik eerlijk toegeven dat ik die methode in 1983 niet kende."
De gedachte dat dit wél zou moeten gebeuren, kwam - bij Schlicker op dat moment - maar op na de aanslagen die in september 1985 plaatsvonden. Zoals deze gewezen onderzoeksrechter verklaarde werd dit plan vooral ingegeven door de manier waarop die aanslagen werden gepleegd:
"Wij hebben eerst en vooral aan praktisch schieten gedaan, practical shooting. Waarom? Omdat de heer Doraene (?) mij, als ik het mij goed herinner, een fotokopie had doorgegeven van een artikel uit het wapentijdschrift AEDI (?). In dat tijdschrift stond dat er een practical shooting wedstrijd had plaatsgevonden in de Verenigde Staten. Daar hoort onder andere instinctief schieten bij. Ook kwamen er bij de oefeningen boodschappenwagentjes aan te pas, zoals in grootwarenhuizen. Ikzelf weet niets van wapens af. Ik heb mijn legerdienst gedaan en dat is alles. Door met de heer Doraene te praten, herinnerde ik mij wat er in de Delhaize van Fort-Jaco was gebeurd. Volgens getuigen heeft een dader, toen de daders buiten kwamen en iemand die ik Mijnheer 1 zal noemen - ik herinner me zijn naam niet meer - op de garagedeur bonkte, zich omgedraaid, heeft hij geschoten en hem in de knieschijf geraakt. Ik vond dat dat overeenkwam met de methode van instinctief schieten bij practical shooting."
Zij won echter aan belang omdat hij op dat moment ook niet langer uitsloot dat extreem-rechts er iets mee te maken had. Hij had, zo zei hij, de betrokkenheid van figuren uit deze kring voor mogelijk gehouden:
"Vanaf het ogenblik van de feiten van Overijse en Eigenbrakel. Voordien had ik twijfels."
Later in ditzelfde verhoor bevestigde Schlicker deze zienswijze nog eens expliciet:
"Het is toen het onderzoek gaandeweg vooruitging, dat wij hebben gemerkt dat er bij de schietclubs mensen waren die sympathie hadden voor extreem-rechts. Maar wij hebben niet enkel rekening gehouden met de praktische schietclubs. Wij hebben ook aan de bewakingsfirma's gedacht."
En de veronderstelling dat er in elk geval een verbinding zou kunnen bestaan tussen extreem-rechts en (bepaalde) schietclubs, werd nadien ook bewaarheid:
"Op een bepaald moment gaat men zich, in het onderzoek naar de Bende van Nijvel, interesseren voor de schietclubs en vindt men bepaalde mensen terug die bij WNP behoorden. Dat was in 1986. (...) Men ziet dan in het milieu van de schietclubs mensen opduiken die ofwel bij het Front de la Jeunesse waren, ofwel bij WNP."
Daarenboven stuitte men - volgens Schlicker nog altijd - in het kader van dit onderzoek inderdaad ook op Bouhouche:
"In het onderzoek naar Mendez werd aangetoond dat er wapenliefhebbers waren die zich tot de heer Dekaise wendden om hun wapens te perfectioneren. De heer Dekaise stond vooral bekend als een uitstekend wapenmonteur. De mensen die in de schietclubs werkten kwamen de heer Dekaise bijvoorbeeld vragen om de trekker van hun pistool wat gevoeliger te maken en de heer Dekaise voerde al die werkjes uit. Hij had ook een cliënteel dat deel uitmaakte van de schietclubs en bij de klanten vinden wij met name de heer Bouhouche en de heer Mendez terug."
Maar ook langs een heel andere weg kwam men in het onderzoek deze ex-rijkswachters tegen:
"Bijvoorbeeld toen (?) verklaarde dat Bouhouche deel uitmaakte van WNP, heeft men dat eigenaardig gevonden. Maar bij de moord van een maghrebijn door Paul, Jean-Marie (?), in de Rotonde te Laken, hebben wij ontdekt dat hij deel uitmaakte van een schietclub waar Bouhouche instructeur was. Hij ging uit in het gezelschap van Weykamp. Wij hebben dus verbanden kunnen leggen. Maar ik zou u niet kunnen zeggen vanaf welk precies moment wij beginnen denken zijn dat extreem-rechts verband hield met WNP."
Bron: Verslag Tweede Bendecommissie (bijlage 5)
"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via »
Facebook |
twitter |
YouTube