Re: Paul Vanden Boeynants
Waarover is één van de eerste aanvaringen tussen VDB en Albert Raes weer ontstaan?
VdB schopt hard terug – Oud-premier haalt voor commissie banditisme zwaar uit naar chef staatsveiligheid Raes – "Raes heeft me belogen"
De beste verdediging is de aanval. Een volleerd tacticus als gewezen premier en minister van defensie Paul Vanden Boeynants heeft die regel uit de krijgskunde gisteren meesterlijk in toepassing gebracht. De hele parlementaire onderzoekscommissie zat er sprakeloos bij toen de politicus haar verraste met een aanval in regel tegen de administrateur-generaal Albert Raes van de Staatsveiligheid.
De lang verwachte ondervraging van VdB, wiens naam in allerlei dossiers was opgedoken, werd een 'one man show'. Voorzitter Bourgeois zorgde zalvend dat de minister van State niet te scherp op de korrel genomen werd en zelfs dossierman Hugo Coveliers kon in dat vertoon weinig weerwerk bieden.
Tussen de ex-premier en het Antwerpse kamerlid kwam het bijwijlen wel tot bitsige momenten. "Dank zij u heb ik ook vernomen dat ik pedofiel ben", gnuifde VdB. Met een kwinkslag maakte hij zich van alle processen-verbaal over roze balletten af. En het getuigenis van kolonel Vernaillen over een geplande staatsgreep waarbij de politicus zou betrokken zijn? "Larie en apekool", zei VdB. (...)
Bron: Het Laatste Nieuws | 22 februari 1990
Jammer genoeg beschik ik niet over de rest van het artikel waardoor ik niet weet wat VdB nu precies over Raes vertelt heeft. 's Anderendaags stond wel het volgende artikel in de krant.
Albert Raes geeft VdB geen repliek
Albert Raes, de chef van de staatsveiligheid, zal niet antwoorden op de beschuldigingen van Paul Vanden Boeynants in de Kamercommissie banditisme. Hugo Coveliers had daarop aangedrongen. De andere leden waren tegen. Naar verluidt werd Raes gepolst door voorzitter Bourgeois en weigerde hij.
De commissie zal geen enkele getuige meer oproepen. Verslaggevers Van Parijs (CVP) en Laurent (PSC) moeten klaar zijn tegen 30 april. Hugo Coveliers betreurt dat, maar geeft toe dat de commissie na het verhoor van VdB met een kater zit. Zelf zal hij de verklaringen van VdB vergelijken met andere getuigenissen. "Misschien levert dat nog verrassingen op", zegt hij.
Gewezen rijkswachter François Raes zei aan de BRT alvast dat adjudant Louis zich op het kabinet van VdB niet alleen met het pensioen van de poetsvrouw bezighield. "Ik werd vier keer naar het kabinet geroepen en bracht bij Louis o.m. verslag uit over de zaak François."
Bron: Het Laatste Nieuws | 23 februari 1990