Ben wrote:Een andere zaak waarin mogelijks bindingen bestaan met de overval in Temse is de verdwijning van en de moord op de zoon van De Meurichi. Verdachten in die zaak werden door mededaders aangewezen als de schuldigen van de overval in Temse. Deze zaak is nog in onderzoek.
Bron: Getuigenis Procureur des Konings De Saeger (Dendermonde) | Eerste Bendecommissie
Heeft er iemand meer informatie over deze moord op De Meurichi?
Na wat opzoekwerk heb ik toch de nodige informatie gevonden. Hoewel ik er van overtuigd ben dat de daders van de moord op Marc de Meurichy niets met de inbraak en moord in Temse in september 1983 te maken hebben, geef ik onderstaande historiek van de zaak de Meurichy louter ter informatie en aanvulling van de gestelde commentaar voor de Eerste Bendecommissie.
De rijke familie de Meurichy had de Seca-tankstations in handen. Marc de Meurichy (22 jaar) verdwijnt spoorloos op 4 mei 1981. Vader de Meurichy verdenkt al snel het koppel Eddy De Nauw - Marianne Heyrman, uitbaters van een Seca-tankstation. Het koppel De Nauw-Heyrman waren immers slechte betalers die Marc de Meurichy die dag in mei 1981 moest gaan opzoeken om boter bij de vis te eisen. Het onderzoek sleepte aan. Op 2 juni 1982 vissen reddingswerkers de VW Golf van de Meurichy op uit de Durme, bij het veer van Tielrode (zie ook het artikel van De Voorpost van 31.12.1982). Pas in maart 1983 wordt het lijk gevonden aan de Pastoor Coplaan in Burcht. Het lijk ligt begraven in een olievat. Jozef van Mele, de nieuwe vriend van Marianne Heyrman is naar de politie gestapt, gelokt door het half miljoen frank dat vader de Meurichy heeft uitgetrokken voor cruciale tips.
De Meurichy is door De Nauw vermoord met een nekschot voor 180.000 frank. Mariannes broer, Robert Heyrman, hielp bij het transport van het lijk voor wat geld en Seca-zegels. Eddy De Nauw en Marianne Heyrman steken de schuld op elkaar. De Nauw en Robert Heyrman maken van de wedersamenstelling een lollig uitje.
Het koppel en de broer staan begin 1985 terecht voor deze moord. Volgens de aanklager vuurde De Nauw en stond zijn vrouw bij de pomp op de uitkijk. Marianne Heyrman houdt het hele onderzoek vol dat ze buiten op straat een klant bediende aan de benzinepomp. "Die mens en ik hoorden een knal in de garage. Hij vroeg zich af wat er gebeurde. Ik zei dat het misschien een band was die van de velg geschoten was." De klant in kwestie is nooit teruggevonden.
Het proces brengt geen opheldering want Eddy De Nauw beschuldigt zijn ex-vrouw. "Ik werkte in de garage aan een auto. Terwijl ik het dashboard plaatse kwam Marc de Meurichy even kijken. Hij stak zijn hoofd door het raam om de kilometerstand na te gaan. Op dat moment merkte ik dat Marianne hem gevold was met een revolver in haar hand. Ze duwde het wapen tegen zijn achterhoofd en vuurde. Marc viel achterover en viel op slag dood."
Wat in de loop van het onderzoek niet lukte – de mysterieuze klant terugvinden die door Marianne Heyrman naar eigen zeggen bediend werd – lijkt tijdens het proces wel te lukken. Er dienen zich bosjes klanten aan ‘die een knal gehoord hadden’ maar geen van hen leek de feiten precies te kennen en vielen door de mand.
Uiteindelijk krijgt Marianne Heyrman drie jaar opsluiting, waarvan twee met uitstel, Eddy De Nauw wordt veroordeeld tot levenslange dwangarbeid. Broer Robert Heyrman wordt veroordeeld tot vijf jaar opsluiting.
Bron: De processen van Jef Vermassen