Re: Temse: 10 September
Is raar dat als je op de hoogte bent van de aanwezigheid van geheime vesten maar niet van de situatie ter plaatsen.
Merovinger, als op de hoogte ben van geheime vesten en weet waar ze zich bevinden op een groot fabrieksterrein, weet je ook wel hoe de toegang is geregeld.
Wel daar begin jij, en vele anderen, al met een vermoedelijk foutief gegeven. Bij mijn weten en voor zoverre ik het heb kunnen nagaan, hebben de onderzoekers (speurders, magistraten) die het Bendedossier onderzoeken nooit gezegd dat de gestolen vesten uit Temse geheime vesten of prototypes waren. Noch in de interviews van speurders, noch voor de bendecommissie is aangehaald geweest dat het om een zeer bijzondere buit ging. Het is de pers (begonnen met Dupont) die jarenlang beweert dat het effectief om geheime vesten ging. En dat gegeven is in de loop der jaren maar door iedereen herkauwd geweest zodat iedereen er nu van overtuigd is dat het om geheime vesten ging. Net zoals de schietkelder die in de fabriek aanwezig zou geweest en waar Raf jarenlang achter gezocht heeft doch nooit gevonden heeft.
In zijn uiteenzetting van 24 februari 1988 voor de Eerste Bendecommissie zegt de toenmalige minister van Justitie, Jean Gol, zelfs het volgende over de buit in Temse:
De daders ontvreemden 7 kogelvrije vesten zonder mouwen, kakikleur en blauw. Te noteren valt dat de firma Wittock, onder meer, kogelvrije vesten vervaardigt.
Ik ben dus helemaal niet overtuigd dat de gestolen vesten geheime vesten waren. Wittock-Van Landeghem vervaardigde nl. reeds bijzonder textiel voor rijkswacht, leger en bewakingsfirma's, onder meer kogelwerende vesten. Bovendien heb ik vernomen, maar heb dit zelf nog niet kunnen nachecken, dat in de gouden gids uit de periode 1982-1983 de fabriek Wittock-Van Landeghem adverteerde met de vervaardiging van kogelwerende vesten. Als dat effectief het geval was en de daders dus gewoon de telefoonboek hebben opengeslagen op zoek naar fabrikanten van kogelwerende vesten, vervallen al die theorieën over de geheime of bijzondere buit van Temse. Dan zijn de daders gewoon naar Temse gereden om er - zonder meer - kogelwerende vesten te stelen, zonder dat ze daarbij wisten waar ze precies moesten zoeken.