En via Lippens terug naar Farcy die had verblijf op het landgoed van jeugdvriend van Beijer. Die zelf ook een rol speelde in het Bende van Nijvel-verhaal volgens mij (o.a. ARI). Die foto's van die paarden bij andere bewijsstukken doen me onmiddellijk aan hem denken. Was dit werkterrein voor rijkswacht en ARI (helikopter, wagens in colonne, schuilhol De Staerke).
Je ziet ook de evolutie ... Farcy begon eveneens als kleine boef maar kon zich in tegenstelling tot de anderen in korte tijd opwerken (met hulp van Goffinon en François). Zijn opmars was zo sterk dat hij begin jaren 80 al Bende De Staerke en Haemers zijn vuile werkjes liet doen. Het zou dus ook niet te verwonderen zijn dat Claude Dubois af en toe van dienst was.
Farcy behoorde tot Franse prostitutiemilieu die ook actief was in de Aarschotstraat. Het nieuws dat een Delhaize-baas zich daar wilde komen moeien zullen ze daar zeker niet aanvaard hebben! Hij staat dicht bij Beijer en ARI via Otten. Die werken aan hun 'Strategie van de Spanning'. Voor de gewone mens zijn het gewoon gewelddadige overvallen, maar voor bepaalde mensen vermoedelijk een sein of intimidatie. Trouwens Farcy zijn hoofdverblijf was ook Elsene, Chaussée de Boondael.
Een beetje toeval kan, maar in dat ganse Bende-verhaal is er echt wel toeval. En toevallig ook steeds dezelfde namen die in het toeval betrokken zijn. Zelfs voor een klein land als is dat enorm veel toeval.
En nog zo'n cliché dat je ook in iedere misdaadfilm ziet. Een groot deel verliest zich snel aan de glamour en glitter: vrouwen, drank, drugs, gokken, ... Farcy zou vooral met zaken zijn bezig geweest en net de zwaktes van anderen in zijn voordeel gebruikt hebben, net zoals bij de echte grote maffiabazen dus. Mensen met zware gok- en drugsschulden die geen uitweg meer zien een 'jobke' voorstellen om zich vrij te kopen, maar als dat dan bv. de Delhaize-overvallen zijn dan ben je natuurlijk alles behalve vrij. Dan ga je niet praten hé.
Ik ben er vrijwel zeker van dat de piste Farcy-Beijer-Bouhouche de juiste is en dat ze bepaalde (ex-)rijkswachters en criminelen via chantage tot deze daden gedwongen hebben. Hij is trouwens ook één van de weinigen die er niet slechter op is geworden. ARI stopt in 87. Einde drugs for weapons. Zogezegd vertrek Farcy uit België. Ook na november '85 hebben ze nog zaakjes opgeruimd, denk maar aan moord op Mendez.