Re: Michel Libert
Uit dit dossier kan iedereen zijn eigen waarheid brouwen.
Inderdaad CleverTrevor. Ik weet begot niet hoe de onderzoekers, die op dit dossier werken, ooit de effectieve waarheid gaan kunnen achterhalen en dit met harde bewijzen gaan kunnen staven voor de rechtbank (als er al ooit een proces komt binnen de drie jaar). Zoals ik in mijn post over de tunnelvisie (Forum) gesteld heb, hebben menige speurders die dit dossier in handen hebben gehad een totaal andere visie en overtuiging van wie de daders geweest zijn. Dat is toch een zeer verontrustende vaststelling.
Als voorbeeld kom ik nog even terug op de mogelijke gelijkenis van Michel Libert met de robotfoto 19 (zie » post 184). Vooreerst geldt voor Libert net dezelfde opmerking als deze voor Bonkoffsky, nl. wat is de betrouwbaarheid van de robotfoto 19 als meerdere getuigen het hebben over gemaskerde daders (zie » Forum | Forum). Bovendien werd de robotfoto jaren na de feiten tijdens een hypnosesessie opgemaakt. Ook dat roept heel wat vragen naar de betrouwbaarheid van die robotfoto op.
Daarnaast moeten we ons ook afvragen met welke foto van Michel Libert de robotfoto 19 wordt vergeleken. Op de linkse foto heeft Libert een snor, ziet hij er vrij jong uit, heeft hij wat ingevallen kaken en heeft hij nog wel wat haar met minder kalende haarlijn. Als je die foto samen bekijkt met de foto van Libert op de boot (zie » Forum), dan heb ik de indruk dat die foto moet dateren van de periode dat Michel Libert bij de Zeemacht werkzaam was of er zijn legerdienst heeft gedaan. Zo merk je op beide foto's op dat hij dezelfde witte T-shirt met blauwe boord draagt. Ik schat dus dat Libert op deze foto tussen 18 en 20 jaar oud is. Libert is geboren in 1958 wat betekent dat beide foto's (die van de boot en die van de match met RF 19) vermoedelijk allebei dateren van de periode 1976-1978. De feiten in Overijse en in Aalst gebeurden weliswaar in 1985, dus 7 à 9 jaar later. In 1985 was Michel Libert al 27 jaar oud. Droeg hij toen nog die snor en diezelfde bril?
Als je de robotfoto 19 objectief wil vergelijken dan moet de vergelijking gebeuren met een foto van een verdachte die in dezelfde periode is genomen, dus een foto uit 1985 en niet met één uit de jaren ’70 (dit geldt voor alle verdachten in dit dossier, dus ook voor Bonkoffsky). Dit geldt ook wanneer men een fotoalbum van verdachten voorlegt aan getuigen met de vraag of ze hierin iemand herkennen. Dan mag men aan deze getuige enkel foto's tonen van de verdachten uit dezelfde periode als de periode waarin de getuigen de daders heeft gezien (tenzij er natuurlijk geen andere foto's voorhanden zijn dan deze uit een vroegere of latere periode). Anders ben je appelen met peren aan het vergelijken en worden de getuige en het onderzoek misleid.
Michel Libert werd op 13 september 1983 opgepakt en in hechtenis genomen voor de feiten rond de diefstal van de Navo-telexen. Ik vermoed dat er op dat ogenblik ook een foto van Libert is genomen geweest, net zoals dat het geval is geweest met Marcel Barbier in augustus 1983. Wel hoe zag Libert er in 1983 uit? Dat is dan maar 2 (en geen 7 of 9) jaar verschil meer met 1985. De enige beelden van Michel Libert die wij hebben en die zo dicht mogelijk aanleunen bij de periode 1985, zijn de beelden uit januari en februari 1988 ten tijde van het WNP-proces over de diefstal van de telexen (zie » Forum en video januari 1988). Dat is 2,5 jaar na de feiten in Overijse en Aalst. Op deze foto’s ziet Libert er toch wat anders uit dan de foto waarmee de robotfoto wordt vergeleken.
Dus jawel CleverTrevor, het is oppassen geblazen opdat er in dit dossier geen eigen waarheid wordt gebrouwen die er in feite geen is.