Even een losse gedachte - misschien is deze wel al geopperd op dit forum - wat denken jullie?
Op zoek naar een mogelijke verklaring voor de Delhaize hold-ups van 1985. Er zijn nogal wat voorbeelden bekend van de slaafse houding van de 'getrainde' WNP leden voor hun superieuren. Een bevel was een bevel, morele vragen waren niet van toepassing. De WNP-leden werden gedwongen tot vrij zware misdrijven (Herdersliedmoorden inclusief valse bekentenissen, stelen van Navo-telexen, inbraken bij belangrijke personen, ...). Wat mij hierbij opvalt is dat ze hier schijnbaar financieel nauwelijks voor beloond werden. Als je de levenswandel bekijkt van de leden: dit is toch uitzonderlijk? Zelfs de maarschalk zelf (Latinus) die zogenaamd in contact stond met DIA, Al Faez en consoorten moest geregeld geld schooien bij zijn moeder. De andere 'prominenten' zijn er later financieel ook zeker niet beter van geworden.
Laten we - zonder denigrerend te willen doen - kijken naar hoe het na 1983 gelopen is met alle WNP-leden, zelfs de belangrijkste zoals Libert, Barbier, Lammers, Dauphin, ... grote sommen geld hebben ze er duidelijk niet aan verdiend. Bij de ontbinding van WNP waren de meesten verbrand - een terugkeer naar hun oude job bij het leger was niet meer mogelijk, private beveiligingsfirma's van bevriende mensen waren zowat hun enige optie. Zou het niet kunnen dat enkelingen uit frustratie hun aangeleerde technieken wensten toe te passen voor persoonlijk financieel gewin?
Principes en moraliteit hadden ze al lang overboord gegooid. Ze voelden zich misschien ook gerechtelijk onaantastbaar. Volgens mij is van alle WNP-leden op hun processen slechts één iemand veroordeeld (Barbier na - valse - bekentenissen voor de moord in de Herdersliedstraat) - alle anderen werden vrijgesproken. Misschien dat het gerecht het WNP-verhaal snel achter zich wou laten, want er waren naast de zogenaamde infiltratie van Smets duidelijk ook andere contacten geweest tussen de staatsveiligheid en de WNP. De buitgemaakte bedragen zullen voor deze mannen die voorheen van een soldij moesten leven toch wel de moeite geweest zijn vermoed ik. Speelden deze daders dubbel spel en lieten ze hun collega's surveillance doen op warenhuizen voor hun persoonlijke plannen?