Re: DNA-onderzoek
Merovinger wrote:In 2000 werden een speekselstaal en vingerafdrukken afgenomen van Christiaan Bonkoffsky maar die vertoonden geen overeenkomst met de vingerafdrukken uit het dossier, vertelt Geens. In 2017 werd genetisch materiaal afgenomen, maar ook nu werd geen overeenkomst gevonden.
Bron: Hoorzitting Commissie Justitie | 24 oktober 2017
Tijdens de gedachtewisseling op 8 mei 2018 met Koen Geens over het bendeonderzoek in de Commissie van Justitie deed parlementslid Sarah Smeyers (N-VA) de volgende uitspraak waarop geen reactie van de minister Geens kwam:
(…) En dan heb ik een heel concrete vraag die al maandenlang op mijn lippen brandt. Ik wil u nu toch eens horen zeggen wat er moet gebeuren met die vele tips. Het is echt niet uit de lucht gegrepen als ik u zeg dat mensen mij, als eenvoudig parlementslid, maar ik vermoed dus ook andere leden van de commissie voor de Justitie of andere mensen die betrokken zijn, komen zeggen dat zij een of andere tip hebben, maar hem gewoon niet durven te zeggen.
Heel concreet, ik heb maanden geleden, toen het nieuws over de Reus [Christiaan Bonkoffsky] uitkwam, telefoon gekregen van iemand die zei dat hij in een labo werkte en er bijna zeker van was dat de stalen waren verwisseld, maar dat gewoon niet durfde zeggen. Is dat waar of niet?
Bron: Verslag Commissie van Justitie nr. CRIV 54 COM 888 | 8 mei 2018
Wat als die tipgever van Smeyers bedoelde dat de oude stalen uit het dossier duidelijk verwisseld waren? Dat hij of zij heeft gemerkt dat het zogenaamde oude materiaal onmogelijk uit de Bende context kan komen, en dat de tip helemaal niet ging over de stalen van Bonkoffsky?