Trobken wrote:Klopt. De keuze voor het eigen leven (en van je naasten) of voor gerechtvaardigheid in de maatschappij is snel gemaakt. Hoe spijtig ook, allicht zouden we allemaal dezelfde keuze maken.
Nochtans » Elk jaar krijgen 30 tipgevers nieuwe identiteit
Zoals ik twee weken geleden al schreef en zoals door anderen hier recent ook werd verteld...
Blijkbaar hebben de huidige onderzoekers -gezien de recente ontwikkelingen- toch geen bijkomende bewijzen gevonden om Philippe Vermeersch en François Achten tot bekentenissen over te doen gaan en krijgen we inderdaad een déjà-vû (herhaling: enkele jaren geleden werden beide speurders met elkaar geconfronteerd maar dat leverde niks op).
Het enige verschil met enkele jaren geleden is dat er nu heel recent en eindelijk (!) een wettelijke regeling gekomen is (speciaal naar aanleiding van heel dit dossier rond de Bende van Nijvel) voor spijtoptanten. Blijkbaar was dit de enigste hoop voor de speurders, maar heeft deze strohalm niet geleid tot een verdere ontwikkeling. Toch niet wat François Achten betreft. Misschien dat Philippe Vermeersch nog uiteindelijk -omwille van deze nieuwe wettelijke regeling voor spijtoptanten- overstag gaat. Maar die kans lijkt mij ook klein.
Bovendien vermoed ik (mijn persoonlijk aanvoelen, subjectief hé!) dat dé sleutel bij Achten ligt.
Volgens mij kan Achten op de "rewind"-knop drukken van de zakken in het water tot de wapens op een specifieke plaats op het droge.
Of hij rechtstreeks contact had met hen die de wapens in handen kreeg? Misschien. Maar -zoals door anderen gesuggereerd- werd hij allicht getipt en mocht hij -voor bepaalde wederdienst van bv geld of promotie- de wapens laten gevonden worden in het kanaal. Drugskartels werken ook zo. Voor je het weet zit je met handen en voeten van jezelf en je hele familie en intimi gebonden en tot over je oren in de shit. Zolang je meer te verliezen hebt dan te winnen ga je nooit, nooit, nooit praten. Omerta. Omerta waar een spijtoptantenregeling vaak te weinig tegenover kan stellen, zo blijkt ook hier.
Je kan alleen maar hopen dat er in het hele dossier nog een "Bonkofsky" komt die wél concrete bewijzen -die tot dé doorbraak leidt- aanvoert, voor hij (zij) de laatste adem uitblaast.