Re: Opsporingsbericht juni 2020
Zowel de uitgesproken jukbeenderen, de vorm van oren, de opvallende naar beneden gerichte mondhoeken én de diepe groeven langs de mond deden me direct denken aan de gelaatstrekken van Claude Delperdagne, al dan niet met een pruik.
Rekening houdende dat de foto die verspreid werd van niet frontaal werd gefotografeerd maar eerder van een lager standpunt heb je door het perspectief een visuele verkorting van het gezicht en lijken de oren ook iets lager te zitten. Ik heb enkele beelden naast elkaar gezet waar ik deze verkorting min of meer probeerde te simuleren én ik heb ook het contrast opgetrokken in de richting van de verspreide foto.
Het zou in dat geval weliswaar over een ‘jeugd’foto moeten gaan van eerder begin jaren 80 of eind jaren 70. Bij gebrek aan oudere foto's van Delperdagne gebruikte ik immers een foto van eind jaren tachtig en hier is hij duidelijk een stuk ouder, magerder en getrokken maar de gelaatstrekken komen naar mijn mening wel nog steeds overeen. Gezien Delperdagne een verfent wapenverzamelaar was zie ik het wel voor mogelijk dat hij zo trots poseert met dergelijk wapen. Er zijn meerdere foto's in omloop waar hij met andere wapens gelijkaardig poseert tijdens trainingen van Front de la Jeunesse.
Wat je met een 'beetje' manipulatie van foto's kan doen. Lijkt leuk maar heeft niets met realiteit te maken. De eerste foto, daar gaat het om, de echte foto van Claude Delperdange en die lijkt totaal niet op de gepubliceerde foto door het CWB verstrekt. Wat doet meneer Paard hier, hij blaast de foto op, verandert de trekken van de mond, zodat die overeenkomt, maakt de kaaklijn breder en het hoofd boller. Zelfs de zonnebril wordt aangepast richting foto en voila, daar hebben we de overeenkomst, Laat die fotoshop-trucjes achterwege en concentreer je op de echte overeenkomst van mensen die lijken op die foto. Ik heb met Claude Delperdange zes jaar omgegaan en niet altijd op een prettige manier. Mijn overtuiging: de man op de foto is niet Delperdange. En Luk, voor de goede orde: Claude Delperdange is niet vermoord door zijn vrouw!
Op wie lijkt die foto dan wel? Er zullen er velen in aanmerking komen. Luk heeft de trekken wel goed herkend. De mond en de neus. De enige die ik ken met een dergelijke mond en neus, maar vooral in combinatie met dat wapen is Martial Lekeu. Zijn er nog anderen die hiervoor in aanmerking komen? Ik zou zeggen, vraag het Michel Libert die waarschijnlijk die foto(s) verstrekt heeft.
Buiten dat, het lijkt het mij belangrijker om na te gaan waarom deze foto op dit moment naar buiten komt? Waarom nu, na 34 jaar? Is het zo dat wanneer de identiteit van de man op de foto gekend is, het enigma opgelost is? Weet men dan wie de daders zijn en wie de opdrachtgevers? Waarom probeert het CBW de aandacht af te leiden met het creëren van manipulatie en desinformatie?