Dat Angelou en VDE bij het zelfde bedrijf hebben gewerkt, is op zich interessant. Alleen is er nooit een piste uit geboren. Ik heb ook nooit gelezen in welk jaar dat was, en voor hoe lang. Of gewoon een logische verklaring voor afrekeningen van hele kleine vissen. Ik heb zelfs gelezen dat Angelou wel een kaartte met VDE of zelfs wel eens in de Auberge kwam. Maar al deze sporen liepen dood. Voor mij zelf heb ik geconcludeerd dat iig VDE het toevallige slachtoffer is geworden.
Er zit ook wel een duidelijke lijn in voor mij. Ze gebruiken drugs - inbreken alleen voor eten en drinken - altijd scherp bewapend- werken niet - leven 's nachts - er is een killer in de groep die gevaarlijk is voor iedereen in zijn omgeving. Deze killer hoeft geen klassieke crimineel te zijn.
Wat de Bende van Nijvel zo bijzonder maakt is dat zeer extreme figuren bij elkaar komen. Wat het allemaal zo eng maakt zijn de contacten met de bovenwereld. De tips over de wapens bij de Kaise en de tip over de kogelvrije vesten, onderscheidt deze bende van alle andere. Telkens draait het om tactiek. Bruut geweld in combinatie met gangsterslimheid. En altijd als een schaker een aantal zetten vooruit denken. Ergens zijn ze ook heel berekenend. Ze weten dat ze over voldoende schiet techniek beschikken om niet bang te hoeven zijn voor een paar agenten of politie auto's.
Het is bijna niet meer dan logisch dat deze mannen bij uitstek geschikt zouden zijn in alle soorten misdrijven. Afpersingen zijn zo eenvoudig indien een grote vis beschikt over een geweldsdivisie.