coconut wrote:Volgens Geens hebben wij in België:"een redelijke justitie voor een redelijke prijs." (De afspraak 09/09/2020)
In het dossier Bende van Nijvel zaten nog redelijk veel stukken, maar geen nood ... we slagen er redelijk goed in de verdwenen stukken te recupereren bij de slachtoffers. Mocht ik de journalist in kwestie geweest zijn zou ik gevraagd hebben, en Minister Geens, vindt u 35 jaar ook een redelijke termijn om een zaak op te lossen?
Het interview met Geens geeft duidelijk aan dat de politiek quasi machteloos staat tegenover Parket, Procureurs en de operationele werking van Justitie als het scherp wordt gespeeld. Doe het maar eens: langs een kant de boel draaiende houden en budgetten vrijmaken, wetende dat er langs de andere kant dingen gebeuren die, laten we zeggen, out of control zijn en niet stroken met de intentie van de wetgever.
In de 90-er jaren is er inderdaad die inkrimping van de macht geweest van het kabinet van Justitie. Zou je het een de facto gedeeltelijke mini-staatsgreep kunnen noemen waarachter velen zich schaarden omdat de affaire Dutroux en die andere zaken compleet in de soep zijn gedraaid geworden? Iedereen vond dat toen een goed idee maar het gaf een enorme troef uit handen. Een vrijgeleide bijna voor de top van Justitie....misschien exact dat wat 10-15 jaar eerder de inzet was, misschien zelfs toen als neveneffect? Want sindsdien is er niet te veel veranderd aan de structuren. Bevrozen. Status Quo. Ik weet het ook niet en ik lees misschien te veel tussen de regels.
Maar een goed verstaander heeft Geens toch goed gehoord. Vergeet het concept dat politici absolute macht in een land hebben. De democratie faalt te dikwijls omdat er een aantal instellingen zijn die compleet aan de controle van de democratie ontglippen. De scheiding der machten is toch misschien niet zo een goed idee als zou blijken dat die machten verschillende agenda's hebben...
Dus de vraag is maar via welke weg een burger hervormingen en bepaalde productiviteit kan afdwingen van instellingen die aan de democratische principes ontsnappen, en dus zelfs via verkozen politici onbereikbaar zijn. "Barking against the wrong tree" zou ik dan denken Coconut.