Re: Opsporingsbericht juni 2020
Ok, ik had een zeer lang - met inhoud - bericht geschreven maar ik herpak me en maak het een beetje korter. Een beetje maar (zo blijkt net voor ik het ga posten) ...
Wat doe je in Coronatijden als je even vrij hebt? Je gaat even verderop in het bos wandelen ... Ik herhaal nog even delen van mijn vorige post, je moet immers deze informatie zeker mee hebben!
Dit is dé oude zandgroeve (geen steengroeve!) waar Jean-Louis Nemry schietoefeningen deed (met Legia-munitie en riot guns) in 1980 of 1981 en daarbij Weykamp (en zijn vriendin Axelle Van Lierde), Lammers en Jean-Philippe Van Engeland uitnodigde.
Tegen Guy Bouten bevestigde Alain Weykamp deze schietoefeningen in de zandgroeve:
"Ja. Nemry kende de streek vrij goed en had me uitgenodigd. Het moet in de zomer van 1981 geweest zijn.
Da's dan NA het proces-verbaal dat Weykamp hiervoor kreeg in april 1981. Of Alain Weykamp vergist zich, of de schietoefeningen gingen nadien nog door...
Op de foto van de man met Franchi Spas-12 zou achteraan de datum 13-3-1982 staan. Maar die datum is overduidelijk NIET de datum van het maken van die foto. Op 13 maart 1982 was het net niet aan het vriezen buiten en heel de dag bewolkt.
Eric en Philippe Van Engeland waren er ook bij. We schoten met riotguns en een half automatisch FN-pistool kaliber 22 long rifle. Pas op, ik bezat toen een dertigtal wapens met een vergunning."
Gingen jullie daar dikwijls oefenen?
"In het bos van Houssière? Dat gebeurde weleens."
Ook met Bouhouche?
"Ja. We moesten van hem altijd de hulzen oprapen. Uit zuinigheid, zei hij, we konden ze dan herladen."
Dat is dus bullshit. Bouchouche was als assistent van wapenexpert Claude Dery toen al bezig deze onderzoeken te vervalsen met foute referentie hulzen... Dit is een van dé sleutels in de manipulatie van het onderzoek naar de Bende Van Nijvel en dit is waardoor Bouhouche vrijuit kon gaan... De stroper die les krijgt van de boswachter. Ik geloof nooit dat Alain Weykamp dat verhaaltje van "zuinigheid" geloofde ...
'Op 5 november 1986 halen onderzoekers Lachlan en Ruth de neo-nazi Eric Lammers uit de gevangenis en rijden met hem naar de bossen van La Houssière. Lammers voert het gezelschap naar de zandgroeve. Hij verklaart: "Die plaats werd door ons gewoonlijk 'La Carrière' genoemd als we de plaats van afspraak onder ons wilden situeren." De WNP'er stelt dat 'La Carrière' door hem en zijn vrienden gebruikt werd om te schieten. Lammers gaat verder. "De dag dat Weykamp en Van Lierde werden gecontroleerd door die rijkswachter in april '81 waren Van Engeland, Nemry en ikzelf daar ook. Toen de controle gebeurde hebben wij ons verstopt. Op die dag schoot ik met een automatische riotgun Franchi 8, misschien ook met een Star-pistool kaliber 22 type M1 met een geluiddemper en bril."
Nogmaals, ik ben geen wapen-expert (verre van) maar een Franchi 8 bestaat niet (dacht ik). Eric Lammers heeft dus met een bril op met een Franchi Spas-12 (correctie) geschoten in een oude steengroeve in 1981...
Best interessant, vindt onderzoeksjournaliste Hilde Geens, toch is het wapen volgens haar niet gebruikt bij de overvallen in de herfst van 1985.
Ah, ook belangrijk om in het achterhoofd te houden:
‘La Carrière’, de plaats die Eric Lammers aanwees lag precies tussen de plaats waar de bendewagen werd gevonden en de plek waar de brandhaard werd ontdekt met de cheques die gestolen werden door de Bende in Overijse.
Dit is een overzichtsbeeld van de oude zandgroeve:
Geen hoge bomen met dikke stam zoals populieren of andere hoogstammige zoals je kan zien op de foto van de man met de Franchi SPAS-12...
Hoewel er duidelijk wel aan bosbeheer gedaan werd getuige deze oude zaagsnede van een dikkere stam:
En recente aanplantingen met bescherming, die bij het toucheren wel heel broos bleek:
Als je met een groep van minstens 4 mensen met verschillende wapens gaat op een domein in het bos gaat schieten dan ben je daar met (minstens) 1 wagen. Dit is de enigste toegangsweg naar de oude groeve:
Bovenaan deze weg (ik kwam discreet op het terrein via de andere kant via een moeilijk te vinden paadje) zag ik voor het eerst dit bordje:
Dit bordje hangt er duidelijk al een hele tijd en allicht ook al in 1981.
Boven heb je plaats om je auto (discreet) te stallen. Ik meende er even de Golf van de Bende te zien staan...
Darty wrote:In dat artikel staat:
"Vorige week verspreidde het parket deze foto van een man met een machinegeweer. Hij is genomen tijdens een schietoefening in Leopoldsburg, vermoedelijk in 1981. Wie de man is, is nog niet duidelijk."Het federaal parket of de Federale Politie heb ik niet op de uitlating kunnen betrappen.
Ik denk dat dat verkeerd is Darty....
Ik denk dat ik toen verkeerd was, want nu ben ik geneigd om eerder het omgekeerde te geloven dus... Dat heeft mij boswandeling en wat extra opzoekingswerk me geleerd. Tot 1995 gebeurde er nog activiteiten op het terrein maar zeer sporadisch. Nergens vond ik stamresten terug van grote bomen op het terrein zelf, hoewel deze wel te vinden zijn buiten dit terrein uiteraard. Het terrein wordt sinds 2012 als natuurreservaat ingedeeld en mag daarom (niet langer) betreden worden.
Dus Darty en co... het blijft hypothetisch maar ik vermoed dat de foto van de man met de Franchi SPAS-12 NIET genomen is op dit terrein. Daar was dus wel aanleiding voor vermits Lammers getuigde dat hij met dit geweer hier geschoten heeft (als ik correct ben dat een semi-automatisch geweer Franchi-8 niet bestaat).
Daar was dus ook aanleiding voor omdat de foto dateert (zoals geargumenteerd) van 1979, 1980 of 1981 maar naar alle waarschijnlijkheid dus van 1980 of van1981 vermits de Franchi Spas-12 pas vanaf 1979 werd gefabriceerd.
Ah, nog voor zonsondergang heb ik de wagen genomen om een tijdje later deze foto nog te maken, het Laggo Magiore eh de door jullie uiteraard bekende zwaaikom van het kanaal...