1

Topic: Getuigenis Mark Ghekiere

Aangereden motorrijder blijkt getuige te zijn in zaak Bende van Nijvel

Enkele dagen geleden werden de inwoners van Terlanen, een deelgemeente van Overijse, opgeschrokken door een ernstig verkeersongeval. In de Bollestraat reden een wagen en een motorfiets frontaal in op elkaar. De bestuurder van de motorfiets blijkt achteraf Mark Ghekiere (67) te zijn, een vroegere kroongetuige in het dossier van de Bende van Nijvel. Mark raakte bij het ongeval zwaargewond en moest in levensgevaar naar het ziekenhuis worden gebracht. Een jaar geleden vertelde hij nog aan onze krant dat hij het vermoeden had dat een van de overvallers van de Delhaize in Overijse - waar hij op dat moment aanwezig was - een jeugdvriend van hem was.

Bron: HLN | 12 November 2021

2

Re: Getuigenis Mark Ghekiere

En wie heeft hem aangereden?

…je mag het niet luidop zeggen, maar veel onder ons denken hetzelfde …

Mark Ghekiere, kroongetuige van de overval in Overijse op 27 september 1985, meende in één van de overvallers een jeugdvriend te herkennen. Een politieman van de speciale eenheden dacht ik... Ben ik verkeerd? Dat verkeersongeval is toch wel raar... Hopelijk overleeft Mark Ghekiere dit zwaar ongeval... Hij werd "in levensgevaar" overgebracht naar de kliniek staat er in HLN te lezen.

Het betreft hier, althans zo las ik in de krant, een spijtige ongeval. De auto en motor botsten frontaal op elkaar toen de autobestuurder uitweek voor een wegversmalling. Hopelijk komt het goed met de motorrijder! Het is een ernstig en triest ongeval maar zo gebeuren er elke dag wel. Duimen op voor de heer Ghekiere: dat hij snel de oude weeral mag zijn!

"Spijtige ongeval" staat er NIET in HLN. Dat zeg jij.

» Nieuws

Zijn jeugdvriend - die hij dacht te herkennen: "Maar het gaat om een jeugdvriend uit de regio Watermaal-Bosvoorde en Oudergem. Iemand die in die tijd deel uitmaakte van de groep Diane".

Zo moeilijk kan het toch niet zijn om die jeugdvriend terug te vinden.

Artikel in P-Magazine vandaag. Geen gewoon ongeval...?

Wie wil weten hoe de vork van de Bende van Nijvel precies in de steel zit, moet zeker de feiten van de ‘holdup’ te Jezus-Eik kritisch bekijken.

Op 27 september 1985 is Mark Ghekiere samen met vier vrienden verkiezingsaffiches van Jean-Luc Dehaene aan het ophangen aan die Delhaize langs de Brusselsesteenweg in Jezus-Eik.

Zijn kameraad Luc Bennekens staat bovenaan de ladder, terwijl Mark hem de affiches aangeeft. Plots loopt er een gewapende man hun richting uit en schreeuwt in het Frans dat Luc zo snel mogelijk naar beneden moet komen. "We dachten eerst dat het om een carnavalsmop ging", vertelde Mark enkele jaren geleden bij DPG. “Maar toen we zagen dat een 14-jarige jongen doodgeschoten werd, wisten we dat het geen mop was. Seconden later werd Luc als levend schild de winkel ingesleurd.”

Mark en de drie andere vrienden schuilen achter de nabijgelegen carwash en komen pas tevoorschijn wanneer ze een donkerkleurige Golf met open kofferbak weg zien stuiven. "Wat verderop lag Luc roerloos op de grond", aldus Ghekiere nog. “Ik ben bij hem gebleven tot hij in de ziekenwagen gelegd werd. Voortdurend riep ik hem toe dat het wel goed zou komen, maar uiteindelijk bleek dat hij al overleden was.”

Bij de overval vielen uiteindelijk vijf doden. Bij DPG piekert Mark over die bewuste vrijdagavond en vooral over waarom net hij gespaard bleef. "Want ik stond onderaan de ladder en was dus een veel gemakkelijkere prooi om als menselijk schild te gebruiken, maar toch wilde de overvaller absoluut dat Luc naar beneden kwam. Daar is volgens mij maar één verklaring voor: de dader kende me.”

“Ik vermoed dat het iemand is waarmee ik enkele jaren in een jeugdvereniging actief was. We zagen elkaar voor het laatst in onze tienerjaren, maar later kwam ik te weten dat hij lid van de groep Diane was. Toen de overvaller naar de ladder liep, zag ik de twijfel in zijn ogen toen hij me aankeek. Mogelijk herkende hij me en wilde hij me sparen. Daarop riep hij Luc naar beneden." Mark vertelt elders dat het niet om Chris Bonkoffsky gaat.

De naam van zijn jeugdvriend wil Mark Ghekiere niet geven omdat hij geen bewijzen heeft, maar de speurders zijn volgens de kroongetuige wel al jaren op de hoogte van de naam. “Of men iets gedaan heeft met die informatie is me echter een raadsel. Nochtans staat de man tussen de robotfoto's. Regelmatig vraag ik me af of ze de zaak wel willen oplossen. De overval in Overijse staat in de schaduw van die in Aalst. Waarom? Omdat ze in Overijse volgens mij veel dichter bij de waarheid zitten.”

In 2021, net na het interview, raakte Mark zwaargewond bij een frontale aanrijding door een wagen in de Bollenstraat in Terlanen (Overijse). Een man was frontaal op de motorfiets van Mark ingereden. Plots week de wagen uit van zijn rijvak. De personenwagen had voorrang moeten verleden aan de motorfiets. Mark belandde zwaargewond in het ziekenhuis.

Bron: P-Magazine | 28 Mei 2024 | p-magazine.com

9

(...) Mark moest in allerijl naar het ziekenhuis worden gebracht. Vooral zijn benen zouden zwaar toegetakeld zijn. Het parket stelde door de ernst van het ongeval een verkeersdeskundige en wetsarts aan. Volgens hen reden beide bestuurders aan een normale snelheid, maar moest de personenwagen voorrang hebben verleend aan de motorfiets. De automobilist bleek niet onder invloed van alcohol. Beide voertuigen werden in beslag genomen.

Bron: Het Laatste Nieuws | 13 November 2021

Vreemd complot; aan normale snelheid rijden en je auto in beslag laten nemen door de politie. wink

Scaramouche wrote:

In 2021, net na het interview, raakte Mark zwaargewond bij een frontale aanrijding door een wagen in de Bollenstraat in Terlanen (Overijse).

In hetzelfde artikel van Het Laatste Nieuws:

(...) Vorig jaar sprak Mark nog met onze krant.

Volgens Debels is "vorig jaar" hetzelfde als "net na". smile

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Mark Ghekiere zou zijn BEIDE benen verloren hebben door dit heel zwaar ongeval (of opzettelijke aanrijding?).