gloacoster wrote:En om nog meer veiligheid te hebben besluiten ze om s'nachts de kluis van de de Colruyt van Nijvel te kraken (daarom hebben ze de oxy-pad gestolen) maar dat lukt hen niet.
Er is mij niets bekend over het werken aan een kluis, maar het kan zijn dat ze daar wel degelijk naar op zoek zijn geweest en dat anderen zich intussen ontfermden over de goederen die ze er stalen. Waarom neem je anders een oxy-pad mee inderdaad? Het schijnt dat er ook nog een Bedford vrachtwagen betrokken was bij die inbraak, zo blijkt uit deze verklaring van Michel Cocu die hier te vinden is » Daders
"We keren terug naar de bekentenissen gedaan tijdens verschillende rijkswacht- en politieverhoren. In de ontstellend precieze bekentenis van Michel Cocu wordt Michel Baudet als een van de eersten vernoemd. Aan de slachtpartij in Nijvel waarbij in de nacht van 16 op 17 september 1983 drie personen werden geëxecuteerd, hebben volgens Michel Cocu in totaal negen personen deelgenomen. Vijf van de negen droegen kogelvrije vesten. Michel Cocu liet hierbij de volgende namen vallen: Robert Becker, Jean-Claude François, Michel Baudet, Josiane Debruyn, Jean-Claude Estievenart, Jean-Louis Dramaix en Adriano Vittorio. Zo gaf hij ondermeer aan dat de bende zich aan boord van vier wagens verplaatste.
Michel Cocu had het over de Saab 900 Turbo die Adriano Vittorio begin juni 1983 in een garage in Eigenbrakel had gestolen. Adriano Vittorio zou samen met Robert Becker in deze wagen gezeten hebben. Michel Cocu heeft het verder nog over een BMW, waarin hijzelf en Michel Baudet hadden plaatsgenomen. Josiane Debruyn en Jean-Claude François bevonden zich in een Peugeuot 604 Turbo. Het laatste voertuig dat voor de expeditie naar de Colruyt in Nijvel gebruikt werd, was een zware Bedford vrachtwagen die bestuurd werd door garagehouder Francesco Nardella. Deze laatste wachtte, niet ver van Nijvel, op een parkeerstrook van de snelweg E19, op de terugkeer van de bende. Die vrachtwagen moest dienen om de door pech getroffen wagens op te laden'"
Dat die Bedford bedoeld zou zijn om door pech getroffen wagens op te laden lijkt me niet erg aannemelijk, maar nu jij over die kluis begint heb zo'n vermoeden dat die dáárvoor bedoeld was. Mochten ze hem niet open krijgen dan konden ze hem altijd nog meenemen en hun werkzaamheden op een veilige plek voortzetten. Dat zou ook verklaren waarom ze de inbraak koste wat kost wilden doorzetten, ook na de moordpartij, omdat ze een veel grotere buit in gedachten hadden dan waar ze uiteindelijk mee moesten vluchten.Wellicht was dit ook de reden dat het koppel dan maar dood moest, verblind als zij waren door de vermeende rijkdom die hen te wachten stond na deze nacht.
Je kan ook redeneren dat Michel Cocu het allemaal uit z'n dikke duim gezogen heeft, maar het is in ieder geval geen verklaring die hem opgedrongen kan zijn door de verhoorders, want die wisten hier helemaal niets van. Michel Cocu wist dan weer niet wat zij wél wisten, dus heeft het verhaal in grote lijnen verteld in de hoop dat hij geloofd zou worden, waarbij het me sterk lijkt dat hij deze details verzonnen zou kunnen hebben. Want waarom méér vertellen dan wat hem noodzakelijk leek om geloofd te worden?
1 + 1 = 2