(...) De brief waarin mijn cliënt bekentenissen had afgelegd, moet in de juiste context worden geplaatst'', reageert meester Thierry Delobel, de advocaat van Philippe De Staerke. ,,Hij had er toen achttien maanden streng regime in de gevangenis van Lantin opzitten. Hij was uitgeput en zag nog slechts dat middel om uit zijn afzondering gehaald te worden. Alle elementen in zijn brief waren voordien al in de pers verschenen. Had hij zijn schuld willen aantonen, dan had hij met iets nieuws op de proppen moeten komen.
Bron » Nieuws
Dit lijkt mij een valuabel argument. Want indien men veronderstelt dat Philippe De Staerke door 'Mr. Big' werd uitgekozen omwille van zijn discretie waarom dan wou hij na maandenlang te zijn ondervraagd en hardnekkig te hebben gezwegen opeens wel bekennen, wetende van zichzelf dat hij toch nooit iets belangrijk zou prijsgeven, en wetende dat indien er geen nieuwe elementen in zijn bekentenis zaten men met zijn verhaaltjes geen zaak kon opbouwen.
Trouwens ook o.a. Bouhouche, Moussa en Bajrami maakten soortelijke vreemde opmerkingen en bekentenissen in verband met de Bende van Nijvel. En indien er tegenover een bekentenis van een gangster geen hard bewijs kan staan, heeft een bekentenis enkel nog zin als bladvulling en sappige anekdote in boeken, kranten en tijdschriften.
Dus aanvaardt ik voorlopig dat zijn bekentenis een wanhoopsdaad was in de hoop één en ander aan zijn gevangenisregime te forceren en om uiteindelijk geschrapt te worden als verdachte natuurlijk. Een idee waarschijnlijk ingegeven door zijn raadsman zelf? Zijn bekentenis moet dan ook langs deze invalshoek bekeken worden en heeft wat mij betreft geen dubbele functie!
Maar indien er door het gerecht geen extra feiten aan het dossier kunnen worden toegevoegd, heeft het weinig zin over de betrokkenheid van Philippe De Staerke en die van andere verdachten tot in den treure te blijven fantaseren en doorbomen. Men is ten slotte - ook als gangster - onschuldig tot het tegendeel is bewezen.