61

Re: Herdenking Aalst

Weet ik Ben, maar heel wat nabestaanden hielden de avond van de herdenking een eerder intieme herdenking aan de Delhaize zelf (op de parking). Behalve vorig jaar. Toen stond de nieuwe Delhaize er al. Ik kan me indenken dat een grote meerderheid niet wou geconfronteerd worden met politieke en andere "autoriteiten" op zo'n herdenking en/of te moeten luisteren naar grote verklaringen en stoere uitspraken. Dit laatste is een persoonlijke interpretatie.

62

Morgen 1 november. Ik was van plan voor de allereerste keer naar de herdenking aan het monument op het kerkhof te gaan (9 november). Eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat ik daar niet alleen wou zijn om de slachtoffers te herdenken. Ik wou ook eens bepaalde mensen recht in de ogen kunnen kijken terwijl zij een zoveelste speech zouden doen.

Het is mij blijkbaar niet gegund want ik vind nergens iets over 2023 in dat verband.

Wel is er een soort herdenking bij het nieuwe monument aan de Delhaize zelf. Niet voor het grote publiek maar voor de nabestaanden. Daar heb ik natuurlijk geen probleem mee. De vraag is of de nabestaanden dit zien zitten.

Morgen herdenking. Ben benieuwd wat de kletsmajoor nu weer uit zijn mouw gaat schudden om zich proberen interessant te maken.

64

Aalst onthult herdenkingsmonument voor slachtoffers Bende van Nijvel

38 jaar na de dodelijke overval is aan de Delhaize-supermarkt in Aalst een herdenkingsmonument onthuld voor de slachtoffers van de Bende van Nijvel. Het is een achthoekig monument waarbij elke zijde symbool staat voor één van de acht slachtoffers.

Lees hier het hele artikel » Nieuws

Zeker een mooi monument. Maar ik had het over de herdenking die elk jaar wordt gehouden op de begraafplaats van Aalst » Nieuws

66

Die op het kerkhof is er dit jaar niet. Wel morgen aan de Delhaize.

Het magisch-realistisch herdenkingsmonument aan de Delhaize Aalst leek in de smaak te vallen bij de slachtoffers. Ik heb dan ook de indruk dat de slachtoffers berusten in de situatie » Nieuws

Misschien dat er daar over pakweg 1000 jaar eens een androïden-familie voorbij wandelt en dat kind-androïde aan papa-androïde vraagt wat dat is. Ha, dat is een herdenkingsmonument voor de slachtoffers van de Bende van Nijvel gemaakt door de mensen. En de mensen? Wat is dat dan, vraagt het kind-androïde. Oei, antwoordt papa-androïde. Dat vertel ik jou later wel eens, daarvoor zijt ge nu nog veel te klein.

68

Slachtoffers Bende van Nijvel herdacht: “Van het dossier moeten we niet veel meer verwachten”

Aan het herdenkingsmonument voor de slachtoffers van de Bende van Nijvel op de parking van Delhaize vond zaterdag het jaarlijkse herdenkingsmoment plaats. Burgemeester D’Haese haalde scherp uit naar Justitie: “Onder dat departement ligt een tijdbom.”

Op 9 november 1985 verloor Aalst acht onschuldige levens aan de Delhaize bij een laatste dodelijke aanval van de Bende van Nijvel. De aanwezige nabestaanden, de burgemeester, het schepencollege en Martine De Maght (in naam van oud-burgemeester Anny De Maght), legden bloemen neer bij het herdenkingsmonument.

Lees hier het hele artikel » Nieuws

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube