1,171

Re: Aalst: Proloog

Jawel, de Mercedes had wel degelijk een Nederlandse nummerplaat.

Maar ook bij deze getuigenis moeten we een nuance maken. Het is helemaal niet zeker dat beide auto's iets met de Bende van Nijvel te maken hebben. Vermits er een wagen met Nederlandse nummerplaat bij was, waren het misschien Nederlanders die onderweg naar huis waren of gingen feesten in Brussel. (Ik weet de rijrichting van de voertuigen niet.) Het is niet omdat de Bende van Nijvel in Aalst een VW Golf gebruikte, dat alle VW Golfs die in die periode gezien zijn, iets met de feiten te maken hebben.

Onderzoekers verklaarden toen dat de auto's "niets met de feiten te maken te hebben".

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Ben wrote:

Sorry, maar waar blijkt dat dan uit?

Tegenslag blijkt onze hersenen blijvend te kunnen veranderen.

1,173

Nederlanders genoeg in en rond Aalst in die periode, of moet ik schrijven "te veel", zoals bijvoorbeeld dit trio » Nederlandse connectie

1,174

Youssou N'Dour wrote:

Sorry, maar waar blijkt dat dan uit?

Uit de opgeschreven nummerplaat.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Ben wrote:

Maar ook bij deze getuigenis moeten we een nuance maken. Het is helemaal niet zeker dat beide auto's iets met de Bende van Nijvel te maken hebben. Vermits er een wagen met Nederlandse nummerplaat bij was, waren het misschien Nederlanders die onderweg naar huis waren of gingen feesten in Brussel. (Ik weet de rijrichting van de voertuigen niet.) Het is niet omdat de Bende van Nijvel in Aalst een VW Golf gebruikte, dat alle VW Golfs die in die periode gezien zijn, iets met de feiten te maken hebben.

Onderzoekers verklaarden toen dat de auto's "niets met de feiten te maken te hebben".

Ja, maar in de tv reportage 'de laatste dertig uren van de Bende' wordt een getuige opgevoerd die hetzelfde opmerkt in de minuten voor de overval, een - in zijn ogen - verdachte Mercedes met Nederlandse/Franse nummerplaat gevolgd door een Golf met daarin individuen die zich verdacht gedroegen. Deze auto's reden richting Aalst.

Als beide getuigenissen onafhankelijk en betrouwbaar zijn, een bovengemiddeld boeiend spoor. Nuance is inderdaad evenwel nodig, men zou moeten weten wanneer de tweede getuige deze verklaringen heeft afgelegd. Zijn dit verklaringen die reeds lang in het dossier stonden en die naar buiten werden gebracht voor de tv reportage, of heeft deze persoon zich maar ten tijde van de reportage aangemeld met zijn verhaal?

1,176

Een nuchtere blik op de hele nummerplaten affaire:

• in het verleden is er al sprake geweest van het verwisselen van (belgische) nummerplaten

• vertoonde de gevonden wagens (zo zijn er enkele) ook boorgaten op andere plaatsen? Ik bedoel hiermee een nederlandse of franse nummerplaat heeft andere afmetingen.

Zou het ideale dwaalspoor zijn voor mij.

Ben wrote:

Uit de opgeschreven nummerplaat.

Wat stond erop?

Tegenslag blijkt onze hersenen blijvend te kunnen veranderen.

Insp. Witse wrote:

Een nuchtere blik op de hele nummerplaten affaire:

• in het verleden is er al sprake geweest van het verwisselen van (belgische) nummerplaten

• vertoonde de gevonden wagens (zo zijn er enkele) ook boorgaten op andere plaatsen? Ik bedoel hiermee een nederlandse of franse nummerplaat heeft andere afmetingen.

Zou het ideale dwaalspoor zijn voor mij.

Men moet elk spoor afzonderlijk bestuderen, maar losstaand van de nummerplaten heisa zijn er nogal wat 'Nederlandse' sporen richting Aalst. Deze worden veelal over het hoofd gezien.

Een aantal redenen waarom dit serieus moet worden genomen:

• de getuige is een kind; een kind kan zich vergissen maar aan de eerlijkheid van de getuige kan niet worden getwijfeld. Dat is al heel wat in deze zaak.

• als het inderdaad zo is dat de notitie in het schriftje dateert van 17/18u 9 november 1985 hebben we een stuk dat met zekerheid dateert van voor de overval. Verhaaltjes van moeder de gans achteraf gelanceerd hebben we immers al genoeg.

• het Opwijkse is interessant om reden opgemerkt door fenix, zie de hele getuigenis van Stefaan Van Malderen in verband met stallen Bende wagens en epiloog Aalst

Vrij aan te vullen.

1,179

Scaramouche wrote:

"Die zaak is nu hangende bij de KIB van Mons" schrijft Bossi. Dan is er al een beschikking van de raadkamer van Charleroi uitgesproken, waartegen beroep werd aangetekend?

Inderdaad, Scaramouche. En er is nog een tweede zaak hangende in de K.I.B. te Mons ivm de Bende van Nijvel.

Ben wrote:

Zo is het, Ben.

Dat is inderdaad onderzocht door de onderzoeksrechter en de onderzoekers. Een raadsman vond het echter toch nodig om beroep aan te tekenen tegen de beschikking van de raadkamer. Vandaar is het nu afwachten of de onderzoeksrechter als dan niet opnieuw de opdracht krijgt om opnieuw onderzoek te voeren.

Ik begrijp de houding van de raadsman niet goed. Vrijdag sprak hij over een zwarte VW Golf en Zaterdagavond olp het nieuwsjournaal van een donker grijze VW Golf.

De rode VW Golf die herspoten werd was wel degelijk in een zwarte kleur. Daaromtrent zijn er heel wat onderzoeken en ontzettend veel verhoren in geweest.

1,180

Wat heeft het Nederlandse spoor opgeleverd? De jongen had de nummerplaat genoteerd. Wat is daaruit gebleken? Connectie met het koningshuis, politiek, veiligheidsdienst, ...? Wat was hun verklaring wat ze daar precies deden? Waar vind ik dat terug?

Harry Van Praag. Wat is zijn echte naam? Herman Roggeman was ook een DJ bij Radio MiAmigo. Ik vind in search niets terug over Herman Roggeman. Ben ik de eerste die deze naam uitspreekt? Hij werkte bij zeden in Brussel en recherche Aalst. Is er hier een onderzoek naar uitgevoerd? Interessant zou ik zeggen. Was "Tevoet naar Scherpenheuvel" letterlijk het startschot die gegeven werd? Na een onderzoek naar moord is hij gevlucht naar Brasil.

In verband met de liquidaties heb ik ook een vraag. In de veronderstelling dat de familie Van den Steen een target was; wat wisten zij teveel of hadden ze gezien? En vooral, hoe konden de overvallers weten dat zij om 19u15 naar Delhaize zouden gaan? Of waren de overvallers daar voor een ander target? Voor wie? Die geliquideerd moest worden? En had deze familie, ihb Rebecca één van hen herkend van bij de buren louche Podevijn? Wapens voor drugs ...? Moesten zij daarom ook geliquideerd worden? Zijn hier antwoorden op?