161

Re: Racketeering

Om nog wat olie op het vuur te doen, op een gegeven moment (al onder het bewind van Martine Michel) werden er financiële experten of speurders toegevoegd aan de cel. Die hebben dus effectief in de onderzoekscel gezeten maar na korte tijd konden ze terug vertrekken omdat men een no go kreeg ivm financieel onderzoek. Ik vind het artikel niet direct terug, het was Franstalig en het ging over het mislukken van het onderzoek.

Dat was trouwens niet de eerste keer in het onderzoek dat speurders moesten stoppen, denk maar aan het zwart geld bij de Generale bank. Delhaize had trouwens kunnen betalen (indien nodig) met zwart geld.

Huiszoeking toonde aan: Delhaize had zwarte rekeningen bij Generale Bank. Volgens voormalig commissaris Christian Smets van de VSSE werd Delhaize door de Bende van Nijvel afgeperst. Delhaize betaalde en hierop namen de 'hold-ups' een einde.

Ook Bendespeurder Willy Acke zat op dat spoor van ‘racket’. Acke werd geboren in Ieper op 9 augustus 1955. Substituut Acke leidde het onderzoek van 1985 tot 1990 in Dendermonde. In zijn notities staan concrete verwijzingen naar Delhaize en dan meer specifiek de geheime rekeningen van de grootgrutter bij de Generale Bank. Acke werd gezelfmoord op 19 december 1994. (zie onder voor de originele notities)

De Baets stuit in dossier in 1984 bij de Generale op zwarte rekening van de Delhaize
-> Blijkt volledig parallelle boekhouding waar 30 miljard op staat
Boudewijn andere leden van het hof, hoge clerus
Transferten -> Bahamas

Re: Racketeering

» p-magazine.com

Verwar Delhaize niet met aan Delhaize verbonden privé-personen, met hun duistere privé-geheimen en -praktijken, die in 1985 'aangepakt' of 'aangeraakt' zijn geworden middels het doden van 3 + 5 + 9 onschuldige personen en hun afpersers daarom hebben betaald, opdat hun privé-geheimen/,praktijken maar niet openbaar zouden worden gemaakt.

Nogmaals, die privépersonen schermden met onzinnige argumenten in de vorm van 'het voorkomen van nog meer doden en werkloosheid', terwijl zij in plaats daarvan de politie hadden kunnen waarschuwen.

Sommige van uw directeurs zouden gechanteerd geweest zijn op basis van hun privéleven.

"Dat heb ik in de krant gelezen. We waren totaal verbijsterd, dat spoor kennen we bij de directie absoluut niet. De twee mensen om wie het gaat zijn bestuurders van Delhaize, maar niet meer actief sinds ze begin van de jaren ’90 vijfenzestig zijn geworden. De ene woont in de Verenigde Staten en de andere heb ik nog niet kunnen bereiken. Ik heb geen enkel zicht op hun privéleven maar ik weet wel dat het niets met onze zaken te maken heeft. Op geen enkel moment zijn we bij Delhaize gecontacteerd geweest voor welke chantage dan ook.”

Bron » Motief

Zie ook » books.google.de

Ik zit toch in mijn maag met een onvoldoende onderzochte piste of onvoldoende onderzocht motief. Ik hoop dat er nog iemand is die hierover uit de school wil klappen (» p-magazine.com).

Tegenslag blijkt onze hersenen blijvend te kunnen veranderen.

163

Re: Racketeering

Xenophon wrote:

Over Vos zijn killer en diens dood: waar is het lijk?

Niet dat ik 100% overtuigd ben van het gelijk van Vos, maar een lijk laten verdwijnen kan toch niet zo moeilijk zijn? Waar is Zwarts?

Re: Racketeering

Vandaar dat ik zo benieuwd ben of er een link is tussen de bloedvlek op het kogelwerende vest en een (dode) verdachte.

Destijds had het Brusselse Hof van assisen Bouhouche tot (effectief) levenslang moeten veroordelen voor de moord op Zwarts, met vermelding dat die straf mede verband hield met zijn zwijgen over waar (het lijk van) Zwarts zich bevindt. Weer zo’n gemiste kans, zoals zovele. Allemaal eikels.

Tegenslag blijkt onze hersenen blijvend te kunnen veranderen.

165

Re: Racketeering

1 van de laatste Belgen die de doodstraf kreeg in Belgie (dat is dus nog een trapje hoger dan levenslang) was Philippe Lacroix (Bende Haemers) Hij kreeg die straf in 1994 en werd in 2004 vrijgelaten (10 jaar dus). Lacroix was degene die geld van de overvallen bende Haemers overschreef naar Ciolini. Volgens mij wist Lacroix verdomd goed wie Ciolini was en waarvoor het geld moest dienen etc. ... en wist hij ook wie achter de organisatie zat waarover Haemers sprak. Gemiste kans nummer zoveel dus. Hij kreeg zelfs eerherstel.

166

Re: Racketeering

Geachte forumleden, voor het geval mijn post is ondergesneeuwd: Is er iemand die deze drie vragen alsnog zou kunnen beantwoorden?

  1. welke veelgelezen (ook in het buitenland beschikbare) Belgische krant komt hiervoor dan in aanmerking?

  2. In welke taal is deze krant geschreven?

  3. Is hier een online archief van beschikbaar zodat dit doorzocht kan worden naar vreemde berichten als dit nog niet is gedaan?

Re: Racketeering

Beste Breda72, de Bende is in Aalst moordlustiger dan ooit opgetreden met een houding van hier zijn we alweer, de machtigste Bende van het land. Vergeet dat soort bedenkingen van geheime boodschapjes in een krant, als die mannen iets te melden hadden - in het geval het om afpersing ging - zal het in het meest vriendelijke geval met een kogel in de brievenbus van de gechanteerde zijn geweest, in plaats van wat subliminale impliciete boodschapjes.

Dat zijn onderling wel van een cynisch woordspelletje leken te houden, is dan weer iets anders.

168

Re: Racketeering

Xenophon wrote:

Over Vos zijn killer en diens dood: waar is het lijk?

Stel dat de killer (als die al bestaat, ik geloof niet in de visie van Vos; persoonsbeschrijvingen lopen te veel uiteen en er zijn meer dan 3 daders gezien) dood is valt het me op dat van al diegene die ervoor in aanmerking zouden kunnen komen we er geen ene missen sinds november '85. Dus ofwel zijn al diegene die verdacht werden niet de killer en is het iemand die onder de radar gebleven is. Ofwel hij is niet (dodelijk) getroffen en dan kan het wel een van de hoop verdachten zijn.

169

Re: Racketeering

Als ik mij niet vergis was in Aalst de killer een 'reus".

170

Re: Racketeering

robert wrote:

Stel dat de killer (als die al bestaat, ik geloof niet in de visie van Vos; persoonsbeschrijvingen lopen te veel uiteen en er zijn meer dan 3 daders gezien) dood is valt het me op dat van al diegene die ervoor in aanmerking zouden kunnen komen we er geen ene missen sinds november 85. Dus ofwel zijn al diegene die verdacht werden niet de killer en is het iemand die onder de radar gebleven is. Ofwel hij is niet (dodelijk) getroffen en dan kan het wel een van de hoop verdachten zijn.

Er stonden meer dan 1400 verdachten in het dossier en jij weet dat die allemaal niet vermist worden? Okay vertel ons dan nu direct maar waar Toumaniantz is!