11

Re: Banditisme - Terrorisme

In mailverkeer met andere forumleden kwam vaak de vraag naar boven, wat kunnen wij nog doen? ( Zelfs onze Noorderburen stelden mij die vraag.)

Vandaag verscheen volgend artikel in de krant als een gevolg van een oproep die David voorheen via facebook deed en waarbij andere slachtoffers zich aansloten.

In post 7 van dit item schreef ik dit:

fenix wrote:

Een andere reden is het belang van deze vraag voor de slachtoffers, slachtoffers van terro hebben immers andere "voordelen" (sorry voor de woordkeuze) dan slachtoffers van gewoon banditisme.

De laatste dagen horen we bij de regeringsvorming dat men kiest voor een "Warm Vlaanderen", ik hoop dat men in dat Warm Vlaanderen de slachtoffers van de Bende niet vergeet en het minste dat een warm Vlaanderen kan doen (de politiek dus) is de slachtoffers van de Bende eindelijk erkennen als terro slachtoffers.

Wat kunnen wij doen? Achter de slachtoffers gaan staan in deze. David heeft zijn facebook pagina openbaar gemaakt, daar kan je bijvoorbeeld rechtstreeks je steun betuigen.

Hier het artikel:

Bende-slachtoffer David Van de Steen (48) wil erkenning als terreurslachtoffer: “We hebben niks om op terug te vallen”

“De Bende-slachtoffers, die hebben eigenlijk niks om op terug te vallen”, zegt Van de Steen. “De Bende heeft families verscheurd en mensen kapotgemaakt. Maar we zijn niet erkend als slachtoffer. Na 40 jaar werd beslist om het onderzoek afgesloten en wij blijven gewoon achter met de littekens, de miserie en verwondingen. En hoe ouder we worden, hoe meer die verwondingen ons hinderen. Maar in de ogen van de overheid zijn we onzichtbaar. Als je met uw klachten naar een arts gaat van de ziekteverzekering (RIZIV), kunnen ze niks voor u doen.”

Lees hier het hele artikel » Nieuws

Ik wil nogmaals benadrukken dat ook andere slachtoffers achter deze actie staan.

12

Je kan pas het statuut van "slachtoffer van een terroristische aanslag" krijgen als de Belgische federale regering de feiten als terroristische daden heeft erkend in een koninklijk besluit. Dit gebeurt echter niet zomaar maar op basis van hetgeen in de wet van 30 november 1998 is vastgelegd. Dit omschrijft terrorisme als:

(...) het gebruik van geweld tegen personen of materiële belangen om ideologische of politieke redenen, met het doel zijn doelstellingen door middel van terreur, intimidatie of dreigingen te bereiken. Ook het radicaliseringsproces wordt hieronder begrepen.

Het is absoluut niet zeker dat de misdaden van de Bende van Nijvel hieronder vallen. Zolang de zaak niet is opgelost, kan de overheid niet zeggen dat het terrorisme was. Want was als de daders geen terroristisch motief hadden?

Daarnaast moet je als overheid ook consequent zijn. Want de wet is voor iedereen gelijk. Wat als de Bende van Nijvel banditisme was maar je de slachtoffers toch erkent als terreurslachtoffers? Ga je dan alle andere slachtoffers van (onopgeloste) misdaden ook het statuut van terreur-slachtoffer geven?

Hoe mooi en nobel het in theorie ook klinkt, in praktijk is zoiets niet uit te voeren zolang je niet weet wat het motief was.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

13

EU-definitie van terrorisme:

Volgens het EU-recht zijn terroristische misdrijven daden die worden gepleegd met als doel: een bevolking ernstig angst aan te jagen. de overheid of een internationale organisatie op onrechtmatige wijze te dwingen een handeling te verrichten of na te laten.

Maar zoals ikzelf ook aangaf, het is een politieke beslissing.

Als jij vindt dat bepaalde Bendefeiten de bevolking geen "ernstige angst aangejaagd hebben" dan weet ik het ook niet meer. Dan zijn we compleet uitgepraat. Was dit het doel of één van de doelen, daar over bestaat inderdaad discussie. (Eigenlijk schrijf je hier tussen de regels dat ik David zo ongeveer achterna loop als een kip zonder kop mij totaal niet realiserend dat er zoiets als wetten en definities bestaan. Ik kan je verzekeren dat sommige zaken juridisch afgetoetst worden.)

En dan nog iets, het zou niet de eerste keer zijn dat Belgie zijn eigen wetten aanpast "À la tête du Client". Onze overheid heeft in deze zaak zwaar gefaald, ik hoop dus dat ze een manier vinden om dit min of meer recht te zetten.

We gaan er trouwens met zijn allen van uit dat sommige Bendefeiten (of alle?) niet meer verjaren, welnu, ook dat is geen zekerheid indien ik de wet betreft de bepaling van de onverjaarbaarheid goed gelezen heb toch niet.

14

fenix wrote:

Als jij vind dat bepaalde Bendefeiten de bevolking geen "ernstige angst aangejaagd hebben" dan weet ik het ook niet meer. Dan zijn we compleet uitgepraat.

Dat heb ik niet gezegd, noch beweerd. Natuurlijk hadden de mensen schrik. Maar het draait niet om "angst hebben", het draait om "angst creëren". De inwoners van Mons hadden schrik van de misdaden van de Slachter van Bergen, mijn ouders hadden schrik voor mij en mijn broer toen Kim en Ken ontvoerd werden of de zaak Dutroux losbarstte. Maar dat omschrijven we niet als terreur omdat het niet het motief van de daders was.

Als het doel van de misdaden van de Bende was om angst te creëren, dan spreken we over terrorisme. Maar we weten niet wat het doel van de Bende was. Het kon evengoed banditisme geweest zijn. En dat is de gevaarlijke lijn waarover ik het in mijn bericht heb.

fenix wrote:

Eigenlijk schrijf je hier tussen de regels dat ik David zo ongeveer achterna loop als een kip zonder kop mij totaal niet realiserend dat er zoiets als wetten en definities bestaan.

Ik ben niet verantwoordelijk voor wat jij tussen mijn lijnen leest.

fenix wrote:

Onze overheid heeft in deze zaak zwaar gefaald, ik hoop dus dat ze een manier vinden om dit min of meer recht te zetten.

Lees dit eens » Nieuws

fenix wrote:

Onze overheid heeft in deze zaak zwaar gefaald, ik hoop dus dat ze een manier vinden om dit min of meer recht te zetten.

De discussie over de verjaring is heel genuanceerd. Meer info hier » Forum

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

15

Hierbij de lijst van de reeds als terro erkende feiten » justitie.belgium.be

De mening van Wilfried Martens, tijdens de feiten premier van Belgie.

Golf van terreur over ons land

Op zaterdagavond 9 november 1985 vond er in een Delhaize-supermarkt te Aalst een gruwelijk drama plaats dat voor altijd in het collectieve geheugen van de Belgen gegrift zal staan. Een half uur voor sluitingstijd stormden drie gewapende mannen het warenhuis binnen, het gezicht verborgen achter carnavalsmaskers. Op dat ogenblik heerste er een grote drukte in de winkel omdat vele klanten nog inkopen deden voor het lange weekend van 11 november. Zonder aanleiding begonnen de gangsters in het wilde weg te schieten. Er brak paniek uit. Twee klanten werden ter plekke geëxecuteerd, verschillende anderen raakten gewond. Al na enkele minuten gingen de overvallers ervan door met hun buit, amper 200.000 frank (5000 euro) aan kassageld en een kluis, het warenhuis in een complete chaos achterlatend.

Buiten op de parking richtten de gangsters nog een waar bloedbad aan. Een van de mannen kreeg een echtpaar met kinderen in het vizier en joeg een kogelregen op hen af. Klanten die al in hun auto zaten werden beschoten. Toen een gealarmeerde politiepatrouille tussenbeide kwam, scheurden de terroristen weg in een Golf GTI waarvan de achterklep was opengelaten. Van daar uit vuurde een bendelid onophoudelijk op alles wat bewoog. De politiewagen en een R4 van de rijkswacht probeerden de veel snellere Golf nog te achtervolgen, maar moesten hun poging na enkele kilometers staken."

Uit een post van Ben ivm dit onderwerp (2016)

"Het samengaan van zware misdaad en ideologisch of religieus geïnspireerd terrorisme is niet nieuw: elke ideologie wordt ermee geconfronteerd. In Corsica is de terreurgroep FLNC gelikt met het lokale zware banditisme. In Italië was er de beruchte Banda della Magliano in de jaren '80, een Romeinse misdaadorganisatie die de bom- en moordaanslagen van extreemrechtse terroristen financierden. En zelfs de Ierse vrijheidsstrijders is een onfrisse mengeling van misdaad en terreur. In South Armagh, in Noord-Ierland, financiert de Real Irish Republican Army (RIRA), de opvolger van de nu opgedoekte IRA, zijn terreur met de opbrengsten uit criminele activiteiten.

Het zal natuurlijk weer toeval zijn dat de bende Haemers Ciolini financierde.