31

Re: Getuigenis Mark Ghekiere

Erg vreemd.

"Mark herinnert zich de aanslag nog als gisteren. “We waren lid van de jeugdafdeling van het CVP en gingen met drie anderen verkiezingsposters ophangen. Wij stonden onderaan, terwijl Luc Bennekens, een van onze beste vrienden, bovenop een ladder posters aan de muur kleefde. Er liep een man op ons af, en hij riep in het Frans dat Luc van de ladder moest komen. Hij was gewapend. Luc gehoorzaamde. De man greep hem als levend schild en sleurde hem de Delhaize binnen."

Bron » Nieuws

En

Op 27 september 1985 was hij getuige van de overval die het leven kostte aan vijf mensen, onder wie zijn kameraad Luc Bennekens. ‘Ik was voorzitter van de jongerenafdeling van CVP en we gingen affiches hangen voor de provincieraadverkiezingen in oktober. Luc was de magerste van ons. Hij stond altijd boven aan de ladder, en ik gaf de affiches aan. Van Jean-Luc Dehaene, dat weet ik nog. Luc droeg een hoedje, zodat er geen lijm op zijn haren zou druppen. Ineens stapte er een man op ons af, zijn wapen in de aanslag.’

Bennekens kwam van de ladder. Enkele ogenblikken later werd hij door een van de gangsters als levend schild de winkel binnen gesleurd. Een veertienjarig jongetje op de fiets zag wat er gebeurde en bleef verstijfd van angst staan. Marc, Theo en Rudy zagen hoe de jongen koelbloedig werd doodgeschoten. ‘Vanaf dat moment heb ik op automatische piloot gehandeld. Samen met Theo en Rudy ben ik weggerend. We hebben ons verstopt achter de carwash, die aan de parking grenst. Rudy kon nog een klein meisje dat de winkel was uitgelopen, meetrekken om te schuilen.’

Marc, vandaag gepensioneerd, maar destijds steward bij Sabena, herinnert zich het geluid van de schoten in de winkel. Hij weet nog hoe lang het leek te duren voor de politie arriveerde. ‘Toen ik de daders in hun Golf GTI met gierende banden zag wegrijden, de koffer nog open, ben ik teruggelopen om Luc te zoeken.’Bennekens (31), milieuambtenaar en jonge vader, lag op de grond, vlak bij de plaats waar de gangsters hun wagen hadden geparkeerd. ‘Ik ben naast hem gaan zitten. ‘Luc, het gaat gaan. Luc, het gaat gaan’, zei ik. Maar hij bewoog niet meer. Toen er een dokter bij kwam, hoorde ik dat hij al overleden was.’

Bron » Nieuws

Of:

De drie bendeleden zetten hun dodelijke tocht verder en gaan op zoek naar een menselijk schild om de supermarkt binnen te stappen. Slachtoffer is Luc Bennekes, samen met twee vrienden hangt hij op dat moment verkiezingsaffiches op voor de CVP. De 31-jarige man wordt van zijn ladder gehaald en meegenomen. Hij wordt door één bendelid van de bendeleden vastgehouden terwijl hij op de uitkijk staat aan de ingang van de winkel.

Bron » Nieuws

Deze getuige omschrijft het dan weer helemaal anders:

Getuige Rudy van der Auwera: "Wat zich die tien minuten afspeelde vergeet ik nooit. We hoorden achter ons lawaai, we dachten aan klappertjes. Het was een kind dat van zijn fiets geschoten werd. Meteen daarna werden we met z'n vijven tegen de muur gezet. Luc Bennekens werd eruit gepikt, ze duwden hem als gijzelaar voor zich uit het warenhuis binnen. Wij doken tussen de wagens, en zo gauw ze binnen waren vlogen we naar een winkel om politie en hulpdiensten te bellen."

Bron » Feiten

Toch lijkt het te kloppen, inclusief de getuigenis over Luc Bennekens zijn hoedje, hier nog:

Hij richt zich in het bijzonder tot Luc Bennekens en zegt tegen hem: "eh toi, avec ton petit chapeau, vient avec …" Luc Bennekens volgt het bevel onmiddellijk op. De vier andere personen vluchten in verschillende richtingen.

Wat Luc Bennekens verder betreft, graag ook onverminderd aandacht voor dit schijven » Nieuws

Ben wrote:

Maar ook met logisch nadenken kan je tot die conclusie komen. De gangsters waren op zoek naar een gijzelaar. Als er vijf mensen voor je staan, waarvan één op een ladder, wie ga je dan meenemen? Degene op de ladder of één van de mannen die op de grond staat?

Mark Ghekiere volgt nochtans volledig bovenstaande:

"Ik stond onderaan de ladder, Luc stond bovenaan. Het zou toch veel gemakkelijker geweest zijn om mij mee te nemen in plaats van te wachten tot Luc van de ladder was."

Bron » Nieuws

Re: Getuigenis Mark Ghekiere

Ik ga ervan uit dat de eerste getuigenis afgelegd vlak na de feiten de meest correcte is. Ben altijd wantrouwig tegenover getuigen die ineens jaren na bepaalde feiten naar voor komen en dan beginnen praten. Zeker als er dan gaandeweg meer - en spectaculairdere - details toegevoegd worden.

Helaas bulkt deze zaak ervan. Deze kwestie, de Golf met de 'overleden' dader die zogenaamd gespot werd in het bos van Houssière etc etc.

Re: Getuigenis Mark Ghekiere

Een ooggetuige heeft mijns inziens altijd gelijk.

Tot op het moment waarop men kan aantonen dat iemand de zaken fout heeft geïnterpreteerd, of botweg liegt, heeft een getuige altijd het eerste en het laatste woord.

Meermaals gebeurt het dat aan getuigenissen word getwijfeld door mensen die niet eens bij de feiten aanwezig waren maar toch hun visie willen doordrukken. Ook al past een getuige zijn verhaal aan, wie zijn wij om hieraan te twijfelen?

Meer nog, het niet aanvaarden van de verklaring van een getuige lijdt tot het nodeloos herdenken van de gebeurtenissen en mythevorming, met als gevolg het voortbestaan van een verkeerde interpretatie van de feiten.

De enige voorwaarde lijkt mij echter dat de getuige zich bekend maakt. Een anonieme getuigenis zonder harde bewijzen is waardeloos.

Re: Getuigenis Mark Ghekiere

Ik begrijp wat je wil zeggen maar zo simpel is het nu ook weer niet. In het geval Ghekiere bv: hij stond ofwel op de ladder, ofwel op de grond. Eén van beide is verkeerd. Kan best zijn dat het een eerlijke vergissing is maar desalniettemin, er is maar één versie mogelijk (ervan uitgaande dat het niet helemaal een verzinsel is). Kan ook goed zijn dat het geen fluit uitmaakt voor de zaak waar hij exact stond. Het wil ook niet zeggen dat indien hij er op dit ene punt naast zit, al de rest van wat hij zegt niet meer klopt.

Getuigenverhalen over de Golf van Aalst, door mensen die op de parking stonden nota bene: nu eens grijs, dan weer groen. Driedeurs, nee, vijfdeurs. Begin er maar aan (ik voeg eraan toe dat de kwestie van die kleuren helemaal niet zo simpel was als zou kunnen lijken op het eerste zicht).

Waar ik argwanend van word is als er eerst een verhaal is en jaren daarna komen er details bij dat hij dit of dat vermoedt en denkt dat een bekende de dader is. Da's geen getuigenis, da's een deductie die door de getuige wordt gemaakt en iets heel anders. Mensen hebben de neiging de onbekenden in een verhaal in te vullen, meestal te goeder trouw.

Wat voor mij ook een showstopper is: een getuige die iets beweert waarvan kan worden aangetoond dat het materieel onmogelijk is.

Over ooggetuigen en de accuraatheid van hun observaties zijn tal van onderzoeken gedaan en de conclusie ervan is dat de getuigenis in veel gevallen niet overeenstemt met de realiteit. Het is niet ik die dat zeg, er zijn talloze studies en experimenten over.

Dan zijn we nog niet begonnen aan de (meestal veel later) opduikende getuigen die fantasten blijken te zijn, zo zijn er ook voldoende.

35

Re: Getuigenis Mark Ghekiere

Door omstandigheden waarover ik hier niet ga uitweiden leer je bepaalde mensen beter kennen alsook de omstandigheden waarin of waardoor je sommige dingen zegt of net niet zegt. Ik kan mij zowel in uitspraken hierboven van Highonprozac als van Xeno vinden.

highonprozac wrote:

Een ooggetuige heeft mijns inziens altijd gelijk.

Xenophon wrote:

Ik begrijp wat je wil zeggen maar zo simpel is het nu ook weer niet.

Inderdaad, het is niet zo simpel. Ik heb zelf meer dan één overval meegemaakt en kan mij dus een klein beetje inleven in het denkproces na zo een overval (al wil ik hetgeen ik meemaakte absoluut niet vergelijken met hetgeen de slachtoffers van de Bende meemaakten).

Ik denk dat ik tot de categorie behoorde die na zo een overval zijn of haar naam niet meer wist en tot groot ongenoegen van de ondervragers kon ik zelfs geen persoonsbeschrijving geven. Maar eens de grote schok voorbij begint in je hoofd de film van de overval te draaien, elke dag of nacht opnieuw. Hetgeen bij mij specifiek altijd terugkwam was die ene seconde dat ik de overvaller recht in de ogen keek en dat op minder dan 1 meter afstand (over de rest van het gezicht of zelfs de grootte of haarkleur kan ik nog altijd niets zeggen of mij niets herinneren).

Ik heb de verklaringen van Marc G. nooit gelezen. Hetgeen mij wel frappeerde bij een gesprek met Marc was dat hij ongeveer dezelfde herinnering had als ik, namelijk de ogen. Marc heeft nooit beweerd dat hij zijn overvaller formeel herkende, hij heeft wel gezegd dat hij in die ene seconde waarin de overvaller naar hem keek dacht zijn jeugdvriend te herkennen, temeer daar hij gedurende een onderdeel van een seconde dacht een aarzeling te zien in de ogen van de overvaller (heeft de overvaller op dat moment Marc herkend?). Daarbij stelde Marc zich de vraag waarom mijn vriend en waarom ik niet. Hetgeen zijn vermoeden versterkte, want hij dacht dat zijn jeugdvriend hem mogelijk had willen sparen.

In Marc zijn hoofd was het logischer geweest dat hij hem meegenomen had in plaats van Luc omdat Marc dichter tegen de overvaller stond dan Luc (Bennekens). In zijn verhaal stond Luc bovenaan de ladder en hij onderaan de ladder (maar stonden ze beiden dus op de ladder). Op de rest van het verhaal ga ik niet dieper ingaan omdat er geen honderd procent zekerheid is dat de jeugdvriend al dan niet de overvaller was.

By the way ... sommigen hier vonden dat we het verhaal van Marc G. dan maar in de prullenbak moesten smijten waarop Ben repliceerde dat we sommige robotfoto's ook in de vuilbak mochten smijten gezien ze zelfs niet meer op de website van de onderzoekers staan ... gooi dan het verhaal van dé Reus dan ook maar in diezelfde prullenbak.

Onderzoeksrechter Guido Bellemans, die aanvankelijk met het onderzoek belast wordt, laat volgende drie signalementen verspreiden: een individu was 1m75 groot, de twee anderen bijna 1m90. Voor het eerst is zo duidelijk sprake van reuzen, met zo’n indrukwekkende schouderbreedte dat men mag aannemen dat ze aan body-building doen.

De oproep levert geen enkel bruikbaar resultaat op. Voor de onderzoekers wordt het steeds duidelijker. Dit zijn geen gewone misdadigers. Het nutteloze geweld staat in geen enkele verhouding tot de buit. Bovendien gedragen de gangsters zich als goedgetrainde moordcommando’s die blijkbaar op geen enkel moment hun koelbloedigheid verliezen.

Lange tijd hoopt men dat tipgevers uit het milieu enige opheldering zullen kunnen verschaffen. Het traditionele gangstermilieu staat om begrijpelijke redenen immers bijzonder huiverig tegenover het neerschieten van politiemensen. Zelfs de uitgeloofde beloning van 10 miljoen brengt de onderwereld niet aan de praat, zodat de overtuiging veld begint te winnen dat de Bende van Nijvel geen deel uitmaakt van het traditionele milieu. Deze doders zijn getrainde militairen of rijkswachters die deel uitmaken of uitgemaakt hebben van een of andere elitegroep, hoort men enkele speurders luidop denken. Para’s, leden van de groep Dyane, avonturiers uit het Vreemdelingenlegioen, huurlingen, … De Amerikaanse kranten hebben het over de Belgische ‘ware house murderes’.

Bron » Feiten

36

Re: Getuigenis Mark Ghekiere

Ter duiding hoe er met de getuigenissen zoals die van Mark Ghekiere toen werd omgegaan:

"Ik trok op een dag naar de rijkswacht en vroeg om de hoogste in rang te spreken. Ik kreeg een officier te spreken en vroeg hem om met mij mee te gaan naar David om zijn getuigenis op te schrijven. De jongen was zeer helder van geest. Tot mijn verbazing zegt de officier dat hij daar geen opdracht voor heeft en dat hij het de onderzoeksrechter in Dendermonde zal vragen.

Waarom moet men vragen of het wel de moeite is om een kroongetuige te ondervragen? Het is alsof een brandweerman zou moeten vragen of hij water mag gebruiken om het vuur te doven!"

Bron: geschriften van Albert Van den Abiel

37

Re: Getuigenis Mark Ghekiere

highonprozac wrote:

Een ooggetuige heeft mijns inziens altijd gelijk.

Hoe kan dat als bijvoorbeeld de ene getuige zegt dat de auto voorwaarts van de parking rijdt en een andere getuige zegt dat de auto achterwaarts van de parking rijdt? Dan kunnen ze moeilijk "altijd gelijk" hebben. Dan vergist één persoon zich.

highonprozac wrote:

Meermaals gebeurt het dat aan getuigenissen word getwijfeld door mensen die niet eens bij de feiten aanwezig waren maar toch hun visie willen doordrukken.

Je kan perfect twijfelen aan een getuigenis zonder bij de feiten aanwezig te zijn. Het is vaak zelfs beter om feiten te interpreteren als je er niet bij bent geweest. Omdat een getuige steeds maar een (klein) deel van de feiten ziet en onmogelijk het hele gebeuren kan reconstrueren.

Dat is wat onderzoekers doen, ze proberen zoveel mogelijk getuigen te ondervragen, zij leggen alle getuigenissen samen en reconstrueren op basis van al die verhalen de feiten. Als je niet kan twijfelen aan getuigenissen, en het zomaar als waar aanneemt, dan geraakt je niet verder.

Een goed voorbeeld is die Engelse dame die tegen een journalist van de toenmalige BRT zegt dat ze in de Delhaize in Overijse vier daders heeft gezien. Zij is de enige die zegt dat er in Overijse vier daders waren. Alle getuigen spreken over drie daders of hebben zelfs maar één of twee daders gezien. Zoals Boemerang ooit heeft aangetoond, heeft ze waarschijnlijk de drie daders en hun gijzelaar.

Tiens wrote:

Luc was de magerste van ons. Hij stond altijd boven aan de ladder, en ik gaf de affiches aan. Van Jean-Luc Dehaene, dat weet ik nog. Luc droeg een hoedje, zodat er geen lijm op zijn haren zou druppen. Ineens stapte er een man op ons af, zijn wapen in de aanslag.’

Als hij altijd boven aan de ladder stond, dan had hij geen hoedje nodig om zijn haar te beschermen. wink

fenix wrote:

Hetgeen mij wel frappeerde bij een gesprek met Marc was dat hij ongeveer dezelfde herinnering had als ik, namelijk de ogen. Marc heeft nooit beweerd dat hij zijn overvaller formeel herkende, hij heeft wel gezegd dat hij in die ene seconde waarin de overvaller naar hem keek dacht zijn jeugdvriend te herkennen, temeer daar hij gedurende een onderdeel van een seconde dacht een aarzeling te zien in de ogen van de overvaller (heeft de overvaller op dat moment Marc herkend?).

Noch tegen de politie van Overijse, noch tegen de Gerechtelijke Politie van Brussel heeft hij dit gezegd.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Getuigenis Mark Ghekiere

Tiens wrote:

Ter duiding hoe er met de getuigenissen zoals die van Mark Ghekiere toen werd omgegaan:

"Ik trok op een dag naar de rijkswacht en vroeg om de hoogste in rang te spreken. Ik kreeg een officier te spreken en vroeg hem om met mij mee te gaan naar David om zijn getuigenis op te schrijven. De jongen was zeer helder van geest. Tot mijn verbazing zegt de officier dat hij daar geen opdracht voor heeft en dat hij het de onderzoeksrechter in Dendermonde zal vragen.

Waarom moet men vragen of het wel de moeite is om een kroongetuige te ondervragen? Het is alsof een brandweerman zou moeten vragen of hij water mag gebruiken om het vuur te doven!"

Bron: geschriften van Albert Van den Abiel

Omdat een politieambtenaar met handen en voeten gebonden is aan de opdrachten die hij krijgt van parket of onderzoeksrechter. Mensen hebben daar een verkeerd beeld van en denken dat de politie zomaar van alles kan beginnen doen qua onderzoeksdaden. Maar zo werkte het niet en nu overigens nog steeds niet.

Re: Getuigenis Mark Ghekiere

Sorry, ik heb mijn opmerkingen verkeerd geformuleerd. Mijn punt is dat hier meermaals persoonlijke meningen als waarheid aan ons worden opgedrongen. En niet zelden ten kostte van de slachtoffers die deze brutaliteiten hebben moeten ondergaan.

Ik bedoelde dan ook wel degelijk zij die 'oog in oog' stonden met de gangsters, - versus wij, het publiek, (mensen die er niet bij waren). Ik zou dan ook graag zo dicht mogelijk bij de verklaringen van deze getuigen willen blijven en niet teveel fantaseren, (alhoewel dit zeer plezant is).

40

Re: Getuigenis Mark Ghekiere

highonprozac wrote:

Ik zou dan ook graag zo dicht mogelijk bij de verklaringen van deze getuigen willen blijven en niet teveel fantaseren, (alhoewel dit zeer plezant is).

Als getuigen zelf beginnen te fantaseren, dan wordt het natuurlijk moeilijk. Eigenlijk is hetgeen er direct of maximum een paar dagen na de feiten wordt verteld, het enige dat telt. Hoe meer tijd er over gaat, hoe minder betrouwbaar een verhaal wordt.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube