» lex.be
Op 8/12/2000 vind ik de naturalisatie terug van de tweede echtgenote van Belliraj, Hatti. Die van Belleraj zelf vind ik niet terug. Iemand? Ik blijf hameren op het feit dat in juli 2000 de staatsveiligheid een negatief advies gaf voor zijn naturalisatie en één week later een positief advies. Wat is de uitleg van staatsveiligheid hierover (gezien de feiten beschreven op zijn tijdslijn vind ik dat positief advies zeer verdacht)?
Slagen en verwondingen, misbruik van vertrouwen en wapentrafiek, valse paspoorten, lid radicale organisatie. En iemand met dit profiel kon Belg worden? Hallo? En werd bovendien gerecruteerd door Christelijke Vakbond CSC! Il faut le faire.
Vandeurzen over Belliraj: “Ongegronde geruchten”
De Staatsveiligheid brengt geen advies uit over naturalisaties en de twee stukken die werden opgemaakt, zijn niet tegenstrijdig. Dat merkt de minister van Justitie, Jo Vandeurzen, op na “ongegronde geruchten die door bepaalde media verspreid zijn en die stelden dat de Staatsveiligheid de naturalisatie van de heer Belliraj gemanipuleerd zou hebben”.
Lees hier het hele artikel » Nieuws
Waarom ongegrond ? De staatsveiligheid geeft geen advies bij naturalisatie maar wordt wel geconsulteerd.
Volgens Vandeurzen: "In tegenstelling tot wat wordt beweerd, spreken die twee elkaar niet tegen: het tweede document is een actualisering van het eerste." Ik zal mijn vraag dus in tjeeventaal stellen; waarover ging die "actualisering"?
Hieronder; hoe moesten wij omgaan met terroristen tijdens Laurette Onkelinx (voorganger Vandeurzen)?
Staatsveiligheid wil dialoog
Het scenario heeft zich al enkele keren herhaald: de Amerikaanse inlichtingendiensten identificeren een islamitische terrorist, en als ze precies weten waar hij zit, dan sturen ze een onbemand vliegtuigje van het type Predator op hem af, om hem met enkele goedgemikte raketten te liquideren. Uit de recente verklaringen van Koen Dassen, het opperhoofd van de Belgische Staatsveiligheid, blijkt dat hij een veel efficiënter wapen in gedachten heeft. In plaats van Predators en lasergeleide raketten wil hij de fundamentalisten bestrijden door in dialoog met hen te gaan. Het lijkt wel een scène uit een film van Louis de Funès, maar het gebeurt echt.
Wij kunnen ons levendig voorstellen hoe angstwekkend dat vooruitzicht moet zijn voor de extremistische moslims die ons land gebruiken als uitvalsbasis voor de jihad, die rekruten ronselen voor terreuraanslagen, rituele moorden beramen of geld inzamelen voor cellen van Al Qaeda. Als zij de dialoog van de Staatsveiligheid op zich zien afkomen, zullen zij ongetwijfeld onmiddellijk al hun activiteiten stopzetten en hals over kop naar een ondergrondse schuilplaats vluchten, diep in een grot in Afghanistan. James Bond had een license to kill, de Belgische Staatsveiligheid krijgt een license to talk. Het zou komisch zijn, als het niet zo tragisch was. Het illustreert maar al te duidelijk de lafheid en het gebrek aan weerbaarheid van onze instellingen tegenover het fundamentalistische gevaar."
Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat Raes nog altijd het opperhoofd was en niet Dassen. En Belliraj werd aangenomen door staatsveiligheid "om makkelijker met hem te kunnen praten". Als je van je vijand je vriend maakt kan je hem natuurlijk beter controleren. Wat een slimmeriken daar bij staats(on)veiligheid!