Re: Abdelkader Belliraj

Zo stellen sommigen over Albert Raes, de langdurige vroegere baas van die dienst, dat hij de Israëlische Mossad hier alle mogelijke vrijheid tot handelen gaf. Of dat crimineel was of niet had dan geen belang.

Ook de DGED ging zich voor het Marokkaans-sjiitisch milieu in België interesseren. Volgens Belliraj - die in die periode op de studiedienst van de Franstalige christelijke vakbond CSC rapporten maakte over de migratie uit Noord-Afrika - probeerde de DGED hem vanaf de jaren tachtig te rekruteren om te spioneren in de Marokkaanse gemeenschap.

Tijdslijn Abdelkader Belliraj

Jaren zeventig

• Op 9 oktober 1971 kwam Abdelkader als veertienjarige naar Brussel, waar zijn vader Mimoun in de glasfabriek Durobor werkte. Abdelkader ging naar school in ’s Gravenbrakel en het college Saint Joseph in La Louvière, en studeerde vervolgens Industriële Elektriciteit in Saint-Luc in Bergen, waar hij in 1980 zijn diploma haalde.

• Als reactie op een aanslag op de Boeing van koning Hassan II werden in 1973 de DGED (Direction Générale des Etudes et de la Documentation) en de DGST (Direction Générale de la Surveillance du Territoire) opgericht. De DGST moest waken over de binnenlandse veiligheid, de DGED werd uitgestuurd naar het buitenland, onder meer om de Marokkaanse diaspora in West-Europa in de gaten te houden. In België knoopten de DGED en de DGST goede betrekkingen aan met de Staatsveiligheid onder leiding van Albert Raes. Ze kwamen tot een gentleman’s agreement: de Staatsveiligheid zou ‘excentrieke gedragingen’ in de Marokkaanse gemeenschap opvolgen en de DGED informeren als er bedreigingen waren tegen de openbare orde in België of Marokko.

• Vanaf 1979 werd Belliraj praktiserend moslim. Hij begon religieuze werken te lezen en liet zijn baard staan. Hij nam deel aan religieuze conférences in moskee Al-Khalil in Molenbeek en Al-Muwahidin in Laken.

• Belliraj werkte vijf jaar bij Forges de Clabecq en begon daarna op de studiedienst van de Christelijke vakbond CSC, waar hij studies maakte over de migratie uit Noord-Afrika.

• Belliraj trouwde in 1979 met Karima Nasseri. Samen hebben ze drie kinderen: O., C. en K. In 1990 zou het huwelijk op de klippen lopen.

Jaren tachtig

• In 1980 ontmoette Belliraj de stichter van de sjiitische Mouvement Islamique Révolutionaire Marocain. De ontmoeting vond plaats op de Iraanse ambassade in Brussel. De man gaf Belliraj exemplaren van het tijdschrift Mouvement Islamique Révolutionaire Marocain, dat de noodzaak van een regimewissel in Marokko onderstreepte: er zou een nieuw regime moeten komen geïnspireerd door Iraanse ervaring.

• In 1980 reisde Belliraj naar Teheran om de eerste verjaardag van de Islamitische Revolutie te vieren. De ambassade van Iran nam de kosten van de reis op zich. Bellijra woonde gedurende twee weken in een hotel studiedagen bij over de Iraanse revolutie.

• In 1983 reisde Belliraj naar Libanon, waar hij van een Palestijn theorielessen kreeg over vuurwapens. Omwille van omstandigheden kon Bellira niet op het terrein oefenen met vuurwapens.

• In de jaren tachtig werden de contacten tussen de DGED en de Staatsveiligheid intenser. Het is uitgerekend in die periode van goede samenwerking tussen België en Marokko dat Belliraj voor het eerst in de picture kwam. Sinds het begin van de jaren tachtig was Belliraj bij de Staatsveiligheid gekend als extremistisch islamist en pro-Iraans opposant van de Marokkaanse Koning.

• Belliraj werd in 1986, 1988, 1990, 1993 en 1999 geobserveerd door de Staatsveiligheid, die geïnteresseerd was in zijn sjiitisch profiel. ‘Op ons initiatief hebben we met de Marokkanen over mijnheer B. gesproken’, zegt Alain Winants, administrateur-generaal van de Staatsveiligheid. ‘Dat was op het ogenblik dat B. meer fundamentalistische opvattingen kreeg. Hij was dus gekend in de relatie tussen onze dienst en de Marokkanen.'

• In 1987 trainde Belliraj in een schietclub in Brussel.

• Eind jaren tachtig begon Belliraj in het Brusselse Marokkaanse studentenmilieu mensen te rekruteren. Ze waren overtuigd van de noodzaak van jihadistische actie in Marokko.

• In 1988 installeerde Belliraj zich in Algerije gezien het succes van het Front du Salut Populaire. Hij kwam er in contact met de terreurorganisatie Aboe Nidal. Hij kreeg onder meer de opdracht informatie in te verzamelen over Saoedische persoonlijkheden in België.

• Volgens Belliraj probeerde de DGED hem vanaf de jaren tachtig te rekruteren om te spioneren in de Marokkaanse gemeenschap.

• In pv’s van de rijkswacht duikt Belliraj herhaaldelijk op: in 1986 voor vrijwillige slagen en verwondingen en fraude binnen de vakbond CSC, in 1987 voor misbruik van vertrouwen en op verdenking van wapentrafiek, valse paspoorten en ‘lidmaatschap van een radicale organisatie’.

• 23 juli 1988: Raoul Schouppé werd neergeschoten achter de toog van zijn kruidenierswinkel aan het Zuidstation. Schouppé was ex-militair. In de Marokkaanse gemeenschap in Brussel deden (foutieve) geruchten de ronde dat hij joods was. Belliraj bekende de moord aan de Marokkaanse politie (maar trok de bekentenissen later weer in): ‘Ik heb hem vastgegrepen door het gat in het glazen venster dan ons van elkaar scheidde. Ik heb hem een kogel in het hoofd geschoten. Daarna zijn we naar huis gegaan, zonder dat iemand ons heeft gezien.’

• 16 augustus 1988: De homoseksuele kleermaker Marcel Bille werd met één kogel in het hoofd omgebracht. Een wandelaar ontdekte in een bos in Kasteelbrakel zijn levensloze lichaam. Belliraj, in zijn verhoor van 16 februari 2008: ‘Hij had seksuele betrekkingen tegen betaling met Marokkaanse studenten die het financieel niet breed hadden. Op een zondagochtend in het jaar 1989 ben ik naar een café gegaan vlakbij het Brusselse Zuidstation waar ik wist dat de jood zou zijn. Ik ben met hem aan de praat geraakt en ik heb hem rendez-vous gegeven voor diezelfde avond. Ik liet hem geloven dat ik met hem naar bed wou.’ Belliraj zou met Bille naar een bos in de buurt van Brussel zijn gereden. ‘Ik heb gewacht tot hij even niet goed oplette. Ik heb mijn GP 9mm naar zijn hoofd gericht en ik heb een kogel in zijn hoofd geschoten. Daarna heb ik daar ter plaatse zijn lichaam met mijn beide voeten uit de auto geduwd en laten liggen.’

• 29 maart 1989: Imam Abdallah Al Ahdal en zijn adjunct Salem Bahri werden neergeschoten aan de Grote Moskee. De aanslag werd opgeëist door de Soldaten van de Gerechtigheid. Belliraj tijdens zijn verhoor aan de Marokkaanse politie: ‘Al Ahdal had de fatwa tegen Salman Rushdie bekritiseerd. Hij werd een doelwit op vraag van de organisatie van Aboe Nidal, met als tussenpersoon Abou Ali de Palestijn, de vertegenwoordiger van Nidal in Algerije. Toen we alle informatie over hem hadden verzameld, zijn we tot de conclusie gekomen dat we hem het best konden vermoorden in het Islamitisch Centrum, dat open was voor het publiek. Ik heb aan mijn medeplichtigen gevraagd om hem fysiek uit te schakelen.’

• 20 juni 1989: Egyptenaar Samir Jah al-Rasul, chauffeur van de Saoedische ambassade, werd vermoord in de hal van zijn flat in Elsene. De aanslag werd opgeëist door de Organisatie van Vrije Volkeren op het Arabisch Schiereiland. Belliraj zou zelf niet hebben geschoten, verklaarde hij in 2008 aan de Marokkaanse politie: ‘Ik hield de omgeving van het huis in het oog. Ik heb het moordwapen achteraf in het riool gegooid. Daarna heb ik Aboe Ali de Palestijn gecontacteerd en ik heb hem geïnformeerd van de afloop van de operatie. Achteraf heb ik via de media vernomen dat het slachtoffer niet het juiste doelwit was.’ Het “juiste” doelwit was een Saoedische diplomaat.

• 3 oktober 1989: Dokter Joseph Wybran, voorzitter van het Coördinatiecomité van Joodse organisaties, werd met één kogel in het hoofd doodgeschoten op de parking van het Erasmusziekenhuis. De Soldaten van Gerechtigheid eisten de aanslag op. Belliraj tijdens zijn verhoor door de Marokkaanse politie in 2008: ‘We wilden Wybran vermoorden omdat hij radicaal zionistische standpunten verdedigde. Op 3 oktober 1989 ben ik met mijn auto naar het ziekenhuis gegaan waar hij werkte.’ Een handlanger zou Wybran hebben neergeschoten. Belliraj: ‘We zijn samen gevlucht in mijn auto. Het moordwapen heb ik in het riool gegooid. Na de operatie heb ik de groep van Aboe Nidal in Algerije op de hoogte gebracht.’

• De rijkswacht werd getipt over de rol van Belliraj in illegale wapentrafiek, maar vond daarvoor geen harde bewijzen. Ook de Staatsveiligheid stelde in de jaren tachtig en negentig rapporten op over Belliraj en handel in wapens en explosieven. Het is dan ook niet verwonderlijk dat eind jaren tachtig Belliraj’ eerste naturalisatie-aanvraag door de Kamer werd verworpen. De Staatsveiligheid had een uitgesproken negatief advies gegeven.

Jaren negentig

• De jaren negentig waren een scharnierperiode voor de Belgische Staatsveiligheid: tot dan beperkte de interesse voor terrorisme zich tot extreem-links en extreem-rechts. Maar vanaf 1992 deed met organisaties als het Algerijnse Front Islamique du Salut en de Groupe Islamique Armé het islamistisch terrorisme zijn intrede. De Staatsveiligheid werd gereorganiseerd en de directie Arabisch Extremisme bouwde een succesvol team uit, mét uitgebreid informantennetwerk. Automatisch kwam die directie op het terrein in contact met de Marokkaanse DGED. De Staatsveiligheid stelde vast dat de DGED bijzonder actief was in de Marokkaanse gemeenschap, soms zonder België daarover in te lichten. Dat leidde tot ‘opmerkingen’ van de Staatsveiligheid, die de Marokkanen terechtwees. De DGED zocht dan maar toenadering tot de antiterrorisme-eenheid van de rijkswacht. Dat de DGED contact had opgenomen met de rijkswacht, leidde dan weer tot nieuwe opmerkingen van de Staatsveiligheid: ‘Inlichtingendiensten horen met inlichtingendiensten samen te werken, niet met de politie.’

• In 1991 trouwde Belliraj met de Algerijnse Rachida Hatti. Ook met haar kreeg hij drie kinderen: A., O. en Y.

• Op 13 november 1991 liep bij de rijkswacht een anonieme tip binnen die Belliraj linkte aan de moord op Al Ahdal en Bahri. Belliraj zou enkele dagen voor de moord twee pistolen van het kaliber 7.65mm met geluidsdempers hebben gekocht, aldus de tipgever. Er volgde een huiszoeking bij Belliraj thuis in Molenbeek. De rijkswacht nam documenten in het Arabisch in beslag maar vond geen wapens. Belliraj werd twee keer verhoord maar nooit in verdenking gesteld.

• Van 1992 tot 1998 werkte Belliraj in een Brico in Brussel. Van 1990 tot 1993 was hij vennoot van een groothandelsbedrijfje, Good Bisness, een winkel in huishoudartikelen in de De Merdostraat 455 in Vorst.

• In 1992 nam Belliraj in Tanger deel aan een ‘geheime vergadering’ in het kader van zijn ‘jihadistisch project’. Dat jaar werd hij in Marokko kort gearresteerd in het kader van zijn activiteiten voor de Mouvement des Moujahidins au Maroc.

• Belliraj’ advocaat Toufiq Idrissi: ‘In 1992 zou Belliraj 28 wapens naar Marokko hebben gesmokkeld. Via het benzinereservoir van een Passat Break. Passen daar negen Kalashnikovs, 9 uzi’s enzovoort in? Belliraj heeft de wapentrafiek nooit bekend.’

• In 1993 kocht Belliraj in België zeven pistolen van 9mm en kartouches van Joegoslavische zigeuners. Hij liet de wapens naar Melilla smokkelen.

• In 1994 ontmoette Belliraj in Brussel een Algerijn die logistiek en wapenverantwoordelijke was voor het Front Islamique du Salut. De man zou Belliraj in 2000 laten weten dat hij zijn activiteiten in het kader van de FIS wilde bevriezen, en dat hij af wilde van een stock wapens die hij bezat: pistols, mitrailleurs en AK47’s.

• In 1998 begon Belliraj een eigen zaak in confectiekledij, huishoudtoestellen en andere producten.

• In 1999 ontmoette Belliraj in Istanboel de oprichter van Groupe Islamique Combattant Maroccain. Ze discussieerden over ‘jihadistisch werk’ in Marokko.

Na 2000

• 17 april 2000: een commando van zes personen met machinegeweren pleegde een overval op een gelddepot van de beveiligingsfirma Brink’s-Ziegler in Khelen in Groothertogdom Luxemburg. De buit bedroeg 17,5 miljoen euro. Abdellatif Bekhti werd in Luxemburg voor de overval veroordeeld tot twintig jaar cel, maar zou in maart 2003 uit de gevangenis ontsnappen.

• Belliraj had een ontmoeting in Turkije, waarbij zijn contactpersoon spreekt over de noodzaak van een regimewissel in Marokko.

• Op basis van de zogenaamde snel-Belg-wet deed Belliraj in 2000 een nieuwe naturalisatie-aanvraag. Ditmaal werd de nationaliteit wel toegekend. Opmerkelijk is dat de Staatsveiligheid op 6 juni 2000 daarover nog een negatief advies had afgeleverd, maar een week later met een positief advies op de proppen kwam. Volgens het Comité I heeft de Staatsveiligheid over die tegengestelde adviezen nog altijd geen bevredigende uitleg gegeven. ‘Dit laat de deur open voor allerlei speculaties en hypothesen’, aldus het Comité I.

• ‘Ik bevestig dat ik vanaf 2000 benaderd ben door de Belgische inlichtingendiensten, die me vroegen voor hen te werken en te helpen in sommige dossiers –meer concreet over terrorisme’, aldus Belliraj in zijn tweede verhoor door de Marokkaanse onderzoeksrechter Chentoufi. ‘Ik heb geantwoord dat ik hen zou helpen wanneer ik gevoelige dingen te weten kwam die een gevaar zouden betekenen voor de veiligheid van de staat. Af en toe ontmoette ik een zekere Patrick, een agent van de Staatsveiligheid. De samenwerking gebeurde niet tegen betaling.’

• In 2001 reisde Belliraj via Pakistan naar Afghanistan, waar hij twee weken verbleef. In Kandahar ontmoette hij naar eigen zeggen Mohamed Attif, de rechterhand van Osama Bin Laden. Die vroeg Belliraj om personen te zoeken die chemie en biologie kennen, om biologische en chemische wapens te maken. Attif nodigde Belliraj uit voor een diner met Osama Bin Laden in Kandahar, waarbij ook Al Zawahiri aanwezig was. In Afghanistan ontmoette Belliraj ook de leider van de GICM.

• Op 19 augustus 2002 werd Sabri al-Banna (67), alias Aboe Nidal, dood teruggevonden in Bagdad, een kogel in het hoofd.

• 16 maart 2003: in Casablanca bliezen veertien terroristen zichzelf op in een hotel, een gemeenschapshuis, een cultureel centrum, een restaurant en nabij een joods kerkhof. Bij de zelfmoordaanslagen kwamen 33 mensen om. Het was de Marokkaanse 9/11. Onmiddellijk na de aanslagen deed het gerucht de ronde dat de daders in België waren geschoold of vanuit België waren vertrokken. De Belgische regering vroeg de Staatsveiligheid om een en ander te verifiëren, waarop André Jacob samen met een collega van de Franse geheime dienst naar Rabat vertrok. Over wat er precies is gebeurd tijdens Jacobs bezoek aan Marokko bestaan uiteenlopende versies, maar feit is dat zijn passage heeft geleid tot serieuze spanningen tussen de DGED en de Staatsveiligheid.

• 2004: Belliraj verhuisde naar Doornzele Hoekske 8 in Evergem. Datzelfde jaar ging Belliraj op pelgrimstocht naar Saoedi-Arabië.

• In 2005 reisde Belliraj naar Damascus, waar hij contacten had rond het recruteren van jihadi’s voor de oorlog in Irak.

• Om in orde te zijn met de werkloosheidskas, werkte Abdelkader in 2006-2007 een tijdje in de snack AYA (Le Moulin d’Orient) in de Stalingradstraat in Brussel.

• In Marokko zorgt de strijd tegen terrorisme voor beroering. In 2006 ontsloeg koning Mohammed VI generaal Hamidou Lâanigri, hoofd van Direction Générale de la Sûreté Nationale (DGSN), wegens het uitblijven van resultaten.

• Belliraj had van Bekhti geld gekregen om wit te wassen. Na zijn ontsnapping uit de gevangenis vroeg Bekhti al zijn geld terug. Om een en ander uit te praten, reisde Belliraj in januari 2008 naar Marrakech.

• Begin 2008 deden in de Gentse Marokkaanse gemeenschap geruchten de ronde dat Belliraj in Marokko “verdwenen” was. De Staatsveiligheid kreeg er lucht van, en meldde aan Buitenlandse Zaken dat ‘een Belg in de problemen zat’ in het buitenland. Volgens Toufiq Idrissi, de derde Marokkaanse advocaat van Belliraj, werd zijn cliënt op 18 januari in Marrakesh gekidnapt door Marokkaanse diensten toen hij het hotel Fashion van zijn broer Saleh buiten stapte. Idrissi: ‘Vervolgens is hij op een geheime plaats in Temara, tussen Rabat en Casablanca, gemarteld en ondervraagd.’

Bron » www.mo.be

» lex.be

Op 8/12/2000 vind ik de naturalisatie terug van de tweede echtgenote van Belliraj, Hatti. Die van Belleraj zelf vind ik niet terug. Iemand? Ik blijf hameren op het feit dat in juli 2000 de staatsveiligheid een negatief advies gaf voor zijn naturalisatie en één week later een positief advies. Wat is de uitleg van staatsveiligheid hierover (gezien de feiten beschreven op zijn tijdslijn vind ik dat positief  advies zeer verdacht)?

Slagen en verwondingen, misbruik van vertrouwen en wapentrafiek, valse paspoorten, lid radicale organisatie. En iemand met dit profiel kon Belg worden? Hallo? En werd bovendien gerecruteerd door Christelijke Vakbond CSC! Il faut le faire.

Vandeurzen over Belliraj: “Ongegronde geruchten”

De Staatsveiligheid brengt geen advies uit over naturalisaties en de twee stukken die werden opgemaakt, zijn niet tegenstrijdig. Dat merkt de minister van Justitie, Jo Vandeurzen, op na “ongegronde geruchten die door bepaalde media verspreid zijn en die stelden dat de Staatsveiligheid de naturalisatie van de heer Belliraj gemanipuleerd zou hebben”.

Lees hier het hele artikel » Nieuws

Waarom ongegrond ? De staatsveiligheid geeft geen advies bij naturalisatie maar wordt wel geconsulteerd.

Volgens Vandeurzen: "In tegenstelling tot wat wordt beweerd, spreken die twee elkaar niet tegen: het tweede document is een actualisering van het eerste." Ik zal mijn vraag dus in tjeeventaal stellen; waarover ging die "actualisering"?

Hieronder; hoe moesten wij omgaan met terroristen tijdens Laurette Onkelinx (voorganger Vandeurzen)?

Staatsveiligheid wil dialoog

Het scenario heeft zich al enkele keren herhaald: de Amerikaanse inlichtingendiensten identificeren een islamitische terrorist, en als ze precies weten waar hij zit, dan sturen ze een onbemand vliegtuigje van het type Predator op hem af, om hem met enkele goedgemikte raketten te liquideren. Uit de recente verklaringen van Koen Dassen, het opperhoofd van de Belgische Staatsveiligheid, blijkt dat hij een veel efficiënter wapen in gedachten heeft. In plaats van Predators en lasergeleide raketten wil hij de fundamentalisten bestrijden door in dialoog met hen te gaan. Het lijkt wel een scène uit een film van Louis de Funès, maar het gebeurt echt.

Wij kunnen ons levendig voorstellen hoe angstwekkend dat vooruitzicht moet zijn voor de extremistische moslims die ons land gebruiken als uitvalsbasis voor de jihad, die rekruten ronselen voor terreuraanslagen, rituele moorden beramen of geld inzamelen voor cellen van Al Qaeda. Als zij de dialoog van de Staatsveiligheid op zich zien afkomen, zullen zij ongetwijfeld onmiddellijk al hun activiteiten stopzetten en hals over kop naar een ondergrondse schuilplaats vluchten, diep in een grot in Afghanistan. James Bond had een license to kill, de Belgische Staatsveiligheid krijgt een license to talk. Het zou komisch zijn, als het niet zo tragisch was. Het illustreert maar al te duidelijk de lafheid en het gebrek aan weerbaarheid van onze instellingen tegenover het fundamentalistische gevaar."

Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat Raes nog altijd het opperhoofd was en niet Dassen. En Belliraj werd aangenomen door staatsveiligheid "om makkelijker met hem te kunnen praten". Als je van je vijand je vriend maakt kan je hem natuurlijk beter controleren. Wat een slimmeriken daar bij staats(on)veiligheid!

Beste coconut, mij valt op dat deze Belliraj zeker niet de grote leider kan zijn van de Bende van Nijvel. Eind 1987 begint hij te trainen in schietclubs. Tweemaal schiet hij een verkeerdelijk doelwit neer. Tweemaal heeft hij zichzelf dus vergist! Plus het feit dat de gekende feiten uit de jaren '80 gericht waren op Moslims en Joden...

Uit de PV's van de Rijkswacht in 1986 (er waren enorm veel Rijkswachters die wel hun job naar behoren uitoefenden!) kan men afleiden dat hij in 1986 nog een klein spelertje was. Dus aan iedere Brains en Sterken her en der... Ik zie de groep van Belliraj gewoon logistiek niet in staat een Bende van Nijvel te vormen. Dat ze geholpen hebben met kleine hand en span diensten tot daar aan toe. Misschien het juwelierskoppel? Ik weet het niet... Maar dan zijn ze wel door andere individuen ballistisch in de val gelokt.

Belliraj en zijn bende zijn reeds veroordeelde terroristen op dit ogenblik. Als zij nu mogen opdraaien voor de Bende van Nijvel houdt dit in dat de Bende van Nijvel automatisch ook officieel een terroristische organisatie wordt (wat de Bende van Nijvel volgens mij wel is). Dus ik snap wel waarom men deze theorie naar voren duwt.

In de loop van 2002 namen Belliraj, zijn vrouw en hun drie kinderen hun intrek in de villa van de voormalige hoofdbibliothecaris van Evergem, in de rustige woonwijk Doornzele Hoeksken. Het huis huurde hij van Brahim L., een leraar in een Gentse gemeenschapsschool en directeur van een moskee in Gent, die eveneens optrad als informant voor de Staatsveiligheid.

Bron » Nieuws

Waarom, en met welk geld, huurt iemand die nooit in Vlaanderen gewoond heeft, geen woord Nederlands spreekt en officieel werkloos is plots een villa in de Gentse kanaalzone?

En ook dit nog » Nieuws

Eind vorige week bleek dat Belliraj al ten minste sinds 2000 optrad als geregistreerde en betaalde informant van de Belgische Staatsveiligheid. Vrijwel zeker werkte de man tegelijkertijd als informant voor een buitenlandse geheime dienst, mogelijk de Franse DGSE of de Amerikaanse CIA.

Dat laatste is interessant als je weet wat oud-Minister Eyskens in 2001 verklaarde:

"De Palestijnse terrorist Walid Khaled kreeg een Belgisch visum op verzoek van de Franse inlichtingendienst, die ons de sleutel bezorgd had voor de vrijlating van de familie Houtekins-Kets. Khaled was immers een dubbelagent van de Fransen", aldus toenmalig minister Mark Eyskens van Buitenlandse Zaken in een interview met Het Volk, tien jaar na de Silco-gijzeling."

Bron » www.gva.be

Ambassadedocumenten over Belliraj uitgelekt

Op een Libanese website zijn honderden documenten van Amerikaanse ambassades uitgelekt. Een van de documenten handelt over de rechtszaak tegen de Marokkaanse Belg Abdelkader Belliraj en laat verschillende Belgische diplomaten aan het woord. Buitenlandse Zaken wil voorlopig niet reageren.

Blijkbaar moeten we dringend naar een Libanese site!

"Heel wat bewijsstukken zijn volgens Jacobs door België aangeleverd in het Nederlands en het Frans en werden nooit vertaald. De verdediging vroeg de vertaling in het Arabisch, maar dat gebeurde slechts gedeeltelijk."

Bewijsstukken, van wat? Had ik niet ergens gelezen dat de Belgen (speurders? staatsveiligheid? magistraten? verbindingsofficier?) geen inzage kregen van de Marokkaanse overheid in het dossier? En hier lees ik dan dat heel wat bewijsstukken uit Belgie kwamen.

Marokko beschikt over duizend pagina’s van de dossiers en heeft er maar 128 willen vertalen.

Oesje, zou men mij hier morgen ook kunnen veroordelen met 1000 bladzijden die uit China komen? één ding is zeker, mij zal je nooit in Marokko zien. En indien ik er toch in de gevangenis zou terechtkomen zou ik onmiddellijk 12 moorden in Belgie bekennen. In de hoop dat Belgie mijn uitlevering vraagt. Dan kan mijn familie mij ten minste komen bezoeken.

"Dat Abdelkader Belliraj, de Belgische Marokkaan uit Evergem die in Marokko veroordeeld werd tot levenslang voor terrorisme, de leider zou geweest zijn van de Bende van Nijvel, is "fake news". Dat zegt Abderrahim Lahlali, de advocaat van de familie van Belliraj. "De familie is onthutst want dit slaat nergens op. Er is vandaag telefonisch contact geweest met Abdelkader Belliraj, die verbaasd is, maar wel bereid om daarover ondervraagd te worden in het kader van een uitleveringsprocedure."

Het is zeer waarschijnlijk paranoia van mijn kant maar ik zou bijna geloven dat "imazibrain" gestuurd is van ... omwille van ... Sorry imazibrain. Meer bewijs voor jouw piste aub.

77

De bewering van ClevorTrevor dat Haemers in de jaren '82, '83, '84 en '85 geen bekende was in en rond Brussel is totaal foutief. In deze 80er jaren werdt in Brussel en omstreken de naam Haemers met vele overvallen in verband gebracht en was wel degelijk een gespreksonderwerp. Dagelijks zelfs.

Niet dat deze bijdrage er iets toe doet en ClevorTrevor veel zinnige posts heeft geplaatst dus neem het niet persoonlijk op aub. Bij deze, kan ik verder niets meer bijdragen tot het gehele dossier en wens ik Ben toch te bedanken voor de zeer goede moderatie van dit forum. Dit zal dan ook mijn laatste post zijn en hiermee neem ik afscheid van het forum. Ik wens iedereen veel succes en hopelijk komt er ooit een oplossing voor de slachtoffers betreffende deze vreselijke feiten.

coconut wrote:

Het is zeer waarschijnlijk paranoia van mijn kant maar ik zou bijna geloven dat "imazibrain" gestuurd is van ... omwille van ... Sorry imazibrain. Meer bewijs voor jouw piste aub.

Ik ben niet helemaal mee, Coconut. Gestuurd door wie? Omwille van wat? Wat ik zeg komt uit open bronnen die voor iedereen toegankelijk zijn. Zoals bv. deze » Nieuws

Dat zou een antwoord kunnen zijn op je vraag: "Had ik niet ergens gelezen dat de Belgen (speurders? staatsveiligheid? magistraten? verbindingsofficier?) geen inzage kregen van de Marokkaanse overheid in het dossier?" klopt; er is in die tijd een rogatoire commissie vertrokken naar Marokko om Belliraj te ondervragen en stukken in te kijken. Maar die werd daar dus niet met groot enthousiasme onthaald, na de uitwijzing van Marokkaanse inlichtingenagenten uit ons land.

Dat de advocaten van Belliraj op zijn proces ook Belgische documenten wilden gebruiken en dat die niet allemaal vertaald werden naar het Arabisch kan best zijn, maar het is zeker niet de essentie van de zaak.

En wat de uitspraken van zijn advocaat betreft: het is diezelfde die beweerde dat Ali Aârrass maar 1.75 m groot zou zijn (terwijl hij in werkelijkheid 1.91 m groot is).

De essentie van de zaak voor ons is zijn (on)mogelijke deelname aan de Bende. Mogelijke geloofwaardige indicaties. De tijdslijn is nogal mager wat de voor ons interessante periode betreft. Wij willen best meegaan in die piste maar tot nu toe heb ik nog niets gevonden dat mij kan overtuigen. Dus, overtuig ons en vergeet dat stukje paranoia van mij.

Tru Dat, tja, wat is een forum als je een oceaan kan bevaren. Ik ben heel slecht in afscheid nemen. Dus bedankt voor alles en tot later, wherever that may be. En natuurlijk heb je gelijk wat Haemers betreft. Dagelijks.

• Het feit dat hij bekend heeft dat hij een terreurcel oprichtte in België begin de jaren '80 is toch al een indicatie?

• Dat hij bekende dat hij in 1984 een guerrilla-opleiding volgde in Libanon, het enige jaar dat er geen feiten door de bende gepleegd zijn?

• Dat in datzelfde jaar in Beiroet een Palestijn geliquideerd werd met het rijkswachtpistool dat de Bende buitmaakte in september 1983 (schietpartij aan de Colruyt in Nijvel)?

• Dat hij bekent de Joodse dokter Wybran te hebben vermoord, en daarbij een uitgebrande Golf GTI achterliet, met weggevijld chassisnummer en uitgebroken achterbank? Had hij die niet beter gebruikt om te vluchten?

• Dat hij dat deed in opdracht van Abu Nidal, om de Palestijn Said Al Nasser vrij te krijgen?

• Dat diezelfde Said Al Nasser al in de gevangenis zat sinds het begin van de jaren '80?

• Dat hij bekende dat hij Ali Aârras als eerste gerekruteerd heeft voor zijn terreurcel begin de jaren '80, en dat zijn familieleden Ali plots 16 cm kleiner maken dan hij is?

Je hebt hier een terrorist met een motief, de juiste leeftijd, een groep rond zich, een verdachte tijdslijn, en een broer die in die periode van de aardbol verdwenen is. Bovendien was hij ook nog een wapenfreak en lid van schietclubs. Als dat ongeloofwaardig is: een groepsfoto voor de Delhaize kan ik je niet bezorgen. Maar wie weet volgt er nog meer.