Re: Getuigenis Mark Ghekiere
Erg vreemd.
"Mark herinnert zich de aanslag nog als gisteren. “We waren lid van de jeugdafdeling van het CVP en gingen met drie anderen verkiezingsposters ophangen. Wij stonden onderaan, terwijl Luc Bennekens, een van onze beste vrienden, bovenop een ladder posters aan de muur kleefde. Er liep een man op ons af, en hij riep in het Frans dat Luc van de ladder moest komen. Hij was gewapend. Luc gehoorzaamde. De man greep hem als levend schild en sleurde hem de Delhaize binnen."
Bron » Nieuws
En
Op 27 september 1985 was hij getuige van de overval die het leven kostte aan vijf mensen, onder wie zijn kameraad Luc Bennekens. ‘Ik was voorzitter van de jongerenafdeling van CVP en we gingen affiches hangen voor de provincieraadverkiezingen in oktober. Luc was de magerste van ons. Hij stond altijd boven aan de ladder, en ik gaf de affiches aan. Van Jean-Luc Dehaene, dat weet ik nog. Luc droeg een hoedje, zodat er geen lijm op zijn haren zou druppen. Ineens stapte er een man op ons af, zijn wapen in de aanslag.’
Bennekens kwam van de ladder. Enkele ogenblikken later werd hij door een van de gangsters als levend schild de winkel binnen gesleurd. Een veertienjarig jongetje op de fiets zag wat er gebeurde en bleef verstijfd van angst staan. Marc, Theo en Rudy zagen hoe de jongen koelbloedig werd doodgeschoten. ‘Vanaf dat moment heb ik op automatische piloot gehandeld. Samen met Theo en Rudy ben ik weggerend. We hebben ons verstopt achter de carwash, die aan de parking grenst. Rudy kon nog een klein meisje dat de winkel was uitgelopen, meetrekken om te schuilen.’
Marc, vandaag gepensioneerd, maar destijds steward bij Sabena, herinnert zich het geluid van de schoten in de winkel. Hij weet nog hoe lang het leek te duren voor de politie arriveerde. ‘Toen ik de daders in hun Golf GTI met gierende banden zag wegrijden, de koffer nog open, ben ik teruggelopen om Luc te zoeken.’Bennekens (31), milieuambtenaar en jonge vader, lag op de grond, vlak bij de plaats waar de gangsters hun wagen hadden geparkeerd. ‘Ik ben naast hem gaan zitten. ‘Luc, het gaat gaan. Luc, het gaat gaan’, zei ik. Maar hij bewoog niet meer. Toen er een dokter bij kwam, hoorde ik dat hij al overleden was.’
Bron » Nieuws
Of:
De drie bendeleden zetten hun dodelijke tocht verder en gaan op zoek naar een menselijk schild om de supermarkt binnen te stappen. Slachtoffer is Luc Bennekes, samen met twee vrienden hangt hij op dat moment verkiezingsaffiches op voor de CVP. De 31-jarige man wordt van zijn ladder gehaald en meegenomen. Hij wordt door één bendelid van de bendeleden vastgehouden terwijl hij op de uitkijk staat aan de ingang van de winkel.
Bron » Nieuws
Deze getuige omschrijft het dan weer helemaal anders:
Getuige Rudy van der Auwera: "Wat zich die tien minuten afspeelde vergeet ik nooit. We hoorden achter ons lawaai, we dachten aan klappertjes. Het was een kind dat van zijn fiets geschoten werd. Meteen daarna werden we met z'n vijven tegen de muur gezet. Luc Bennekens werd eruit gepikt, ze duwden hem als gijzelaar voor zich uit het warenhuis binnen. Wij doken tussen de wagens, en zo gauw ze binnen waren vlogen we naar een winkel om politie en hulpdiensten te bellen."
Bron » Feiten
Toch lijkt het te kloppen, inclusief de getuigenis over Luc Bennekens zijn hoedje, hier nog:
Hij richt zich in het bijzonder tot Luc Bennekens en zegt tegen hem: "eh toi, avec ton petit chapeau, vient avec …" Luc Bennekens volgt het bevel onmiddellijk op. De vier andere personen vluchten in verschillende richtingen.
Wat Luc Bennekens verder betreft, graag ook onverminderd aandacht voor dit schijven » Nieuws
Maar ook met logisch nadenken kan je tot die conclusie komen. De gangsters waren op zoek naar een gijzelaar. Als er vijf mensen voor je staan, waarvan één op een ladder, wie ga je dan meenemen? Degene op de ladder of één van de mannen die op de grond staat?
Mark Ghekiere volgt nochtans volledig bovenstaande:
"Ik stond onderaan de ladder, Luc stond bovenaan. Het zou toch veel gemakkelijker geweest zijn om mij mee te nemen in plaats van te wachten tot Luc van de ladder was."
Bron » Nieuws