1

Topic: Gebruikte wagens

Hieronder een overzicht van de wagens die de Bende van Nijvel gebruikt heeft. Als er "onbekend voertuig" staat, ga ik ervan uit dat de daders wel een wagen hebben gebruikt maar dat het voertuig niet gekend is. Je vindt er steeds een overzicht waar de wagen gestolen, gebruikt en gevonden is.

Austin Allegro

Volkswagen Santana

  • Gestolen: Lembeek

  • Gebruikt:

  1. Maubeuge

  2. Waver

Onbekend voertuig

  • Gebruikt:

  1. Beersel

  2. Elsene/Bergen

  • Gevonden: nooit/onbekend

Peugeot 504

  1. Genval

  2. Plancenoit

  • Gevonden: Waterloo

VW Golf Rabbit

  1. Ukkel

  2. Halle

  3. Eigenbrakel

Saab 900 turbo

  1. Temse

  2. Nijvel

  • Gevonden: Eigenbrakel

Onbekend voertuig

  • Gebruikt: Ohain

  • Gevonden: nooit/onbekend

VW Golf

  1. Beersel

  2. Anderlues

VW Golf

VW Golf

  • Gebruikt:

  1. Eigenbrakel

  2. Overijse

  3. Aalst

  • Gevonden: niet/onbekend

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

2

Re: Gebruikte wagens

Als je kijkt naar deze lijst, is het eigenlijk opvallend hoe snel een wagen gedumpt werd door de Bende van Nijvel. De Santana en Saab zijn achtergelaten omdat deze niet meer bruikbaar waren maar ook de andere wagens werden telkens maar voor 2 à 3 feiten gebruikt. Ik vermoed dat dit binnen het criminele milieu normaal is om een wagen maar voor een beperkt aantal feiten te gebruiken.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

3

Re: Gebruikte wagens

Men leest dikwijls dat overvallers reeds tijdens hun vlucht van wagen veranderen.

Re: Gebruikte wagens

Inderdaad, je kan het ook omdraaien. Het is opvallend dat ze meerdere feiten plegen met 1 en dezelfde auto. Normaal is 1 keer gebruiken en dan uitbranden. Het zegt over de bende, althans dat vind ik, dat ze zich vrij onaantastbaar achten, en wrs beschikken over een afgelegen garage of iets dergelijks.

5

Re: Gebruikte wagens

noorderling wrote:

Het zegt over de bende, althans dat vind ik, dat ze zich vrij onaantastbaar achten, en wrs beschikken over een afgelegen garage of iets dergelijks.

Dat klopt, minstens een garage in het zuiden van Brussel en één in de Borinage. Daarnaast is het ook opvallend dat sommige wagens soms zeer lang werd gestolen voordat ze gebruikt werden. De Santana werd gestolen en pas in augustus gebruikt, de Saab werd gestolen in juni en pas gebruikt in september. Al die tijd moest die wagen dus ergens staan en was er de mogelijkheid dat hij gevonden werd. (Ik ga uit van de lijst van officiële feiten. Het kan zijn dat de wagens wel gebruikt zijn bij andere feiten maar dat deze nooit gelinkt werden aan de Bende van Nijvel.)

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

6

Re: Gebruikte wagens

Of een garage in Kester? Kijk eens op de kaart waar het ligt, toevallig in het midden.

7

Re: Gebruikte wagens

(...) Steeds meer rijst het vermoeden dat de Bende van Nijvel wel eens gebruik zou kunnen maken van speciale auto's die worden gefabriceerd met onderdelen van verschillende auto's, om identificatie te bemoeilijken. In de streek van Dendermonde loopt momenteel een gerechtelijk onderzoek tegen een bende die gespecialiseerd is in het ontmantelen van ... Golf GTI's.

Minstens 8 mensen, meestal uit Vlaams-Brabant, werden al aangehouden en zouden een 20-tal autodiefstallen hebben toegegeven. De auto's, haast allemaal GTI's, werden systematisch gedemonteerd om als wisselstukken te worden verkocht. Opvallend bij dit alles is nog dat, net zoals de Golf die zondag in Strombeek werd gevonden, ook de Golf van Lennik pas ongeveer een uur na de overvallen werd gestolen. Toeval? 

Bron: De Antwerpse Morgen | 12 november 1985

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

8

Re: Gebruikte wagens

Het is opvallend hoe lang de auto's die de Bende gebruikt heeft, werden bijgehouden. Hieronder het overzicht:

VW Santana

  • Gestolen: 11 mei 1982

  • Gevonden: 30 september 1982

  • Duur: 143 dagen

Peugeot 504

  • Gestolen: 28 januari 1983

  • Gevonden: 14 februari 1983

  • Duur: 18 dagen

VW Golf Rabbit

  • Gestolen: 14 februari 1983

  • Gevonden: 8 juni 1983

  • Duur: 115 dagen

Saab 900

  • Gestolen: 8 juni 1983

  • Gevonden: 17 september 1983

  • Duur: 102 dagen

VW Golf GTI

  • Gestolen: 2 oktober 1983

  • Gevonden: 1 december 1983

  • Duur: 61 dagen

VW Golf GTI

  • Gestolen: 22 september 1985

  • Gevonden: 9 november 1985

  • Duur: 49 dagen

Opmerkingen:

  • Een wagen werd door de bende gemiddeld 81 dagen (!) bijgehouden. Welke bende doet dat?

  • De VW Santana is met 143 dagen de wagen die het langst werd bijgehouden.

  • Werden de wagens in die periode ergens gestockeerd? Zo ja, waar konden ze dit op een veilige manier doen?

  • Of werden de wagens gebruikt voor dagelijkse bezigheden? Wat natuurlijk ook niet slim is.

Noot: de Austin heb ik niet opgenomen in bovenstaande lijst omdat die maar een paar uur werd gebruikt.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Gebruikte wagens

Ter vergelijking nog enkele andere auto's. Tussen 23 en 26 februari 1982 wordt op de luchthaven van Zaventem de Ford Taunus gestolen die op 26 oktober 1982 zal gebruikt worden bij de roofmoord op koerier Francis Zwarts. Dat is dus meer dan 240 dagen tussen diefstal en gebruik. Tussendoor werd de auto gezien in de garage van het appartementsgebouw van Beijers schoonvader, voor wie zich afvraagt waar zo'n auto dan in de tussentijd vertoeft. De auto zal pas op 6 juni 1984 teruggevonden worden, nog eens 590 (!) dagen later.

Nog een voorbeeld: de diefstal van de Honda Quintet die nadien gebruikt zal worden bij de roofmoord op Walibi-koerier Willy Pans werd gestolen in februari 1983, of dus minstens 900 dagen voor de overval (15 augustus 1985). Op de teller stond slechts 4.000 km toen de auto teruggevonden werd. Nabij Walibi vonden de speurders vervolgens ook nog een gedumpte Renault 4, die op 21 november 1984 (of dus 268 dagen voor de overval) gestolen werd.

Bouhouche en Beijer bleven wel vaker lange tijd met gestolen auto's zitten. De witte bestelwagen Toyota HiAce werd op 7 oktober 1981 gestolen, vermoedelijk begin maart 1985 gebruikt voor een diefstal en bijgehouden tot de ontdekking van box Louise in november 1987. Meer dan zes jaar dus.

De Mazda 626 die gebruikt werd voor de aanslag op majoor Vernaillen, op 26 oktober 1981, werd dan weer 'slechts' 41 dagen op voorhand gestolen.

10

Re: Gebruikte wagens

Goeie aanvulling, Patrick.

Ik heb ook eens naar de auto's van die andere bekende bende gekeken, de Bende Haemers, en daar kom ik tot volgend overzicht:

  • Lancia: gestolen op 8 oktober 1988 en gevonden in Lille (Frankrijk) op 12 april 1989. (186 dagen)

  • BMW: gebruikt bij de overval in Herstal op 2 november 1983. Die auto werd op 21 september 1983 gestolen in Oostende. Mogelijks werd die BMW ook al op 28 september 1983 gebruikt voor een feit in Montigny-le-Tilleul maar die holdup werd nooit opgehelderd. (42 dagen)

  • Overval Wezembeek-Oppem op 17 september 1986, de auto die daar gebruikt werd werd op 1 augustus 1986 gestolen in Rijsel. (47 dagen)

  • Overval in Verviers op 4 november 1985, de gebruikte auto werd op 10 juni 1984 gestolen in Koksijde. (512 dagen) De wagen werd dus teruggevonden vlak na de feiten op 4 november 1985 voorzien van nummerplaten die slechts een week eerder in Malle werden gestolen, nl. op 28 oktober 1985.

  • In Verviers werd nog een camionette gebruikt. Die werd op 8 november 1985 teruggevonden en was gestolen op 30 oktober 1985 in Bierbeek. (9 dagen) Op die bestelwagen zaten twee verschillende nummerplaten. De ene was gestolen op 31 oktober 1985 in Schaarbeek, de andere op 1 november 1985 in Leuven.

Dus als we kijken naar de bende Haemers en de bende Bouhouche-Beijer dan zien we dat die modus operandi met de auto's van de Bende van Nijvel niet zo uitzonderlijk is. Courant was het niet, maar ook niet ongebruikelijk. De bende-Bouhouche en Beijer spant er wel de kroon mee.

Maar wat zijn de voor- en nadelen om een auto zo lang bij te houden?

Het voordeel om een auto lang op voorhand te stelen: doordat de periode tussen de diefstal en gebruik van de wagen lang tot zeer lang is, bemoeilijkt dit het onderzoek. Pas wanneer de auto echt gebruikt wordt of teruggevonden wordt na een crimineel feit zal de politie een diepgaander onderzoek voeren naar de oorspronkelijke diefstal van de wagen. Vlak na de diefstal zal dat onderzoek eerder oppervlakkig gebeuren (er worden nu eenmaal veel auto's gestolen). Maar na een zwaar feit dat met die auto gepleegd werd zal men de diefstal veel grondiger gaan onderzoeken en speelt de tijd in het voordeel van de daders. Want tegen dan kan een getuige over de diefstal zich de feiten al veel minder goed herinneren. Dus misschien was dat de tactiek van de Bende van Nijvel. Lang genoeg wachten.

Het nadeel van het langdurige bezit: je moet een goede verstopplek/garage/box/... hebben om de wagen te parkeren. Als het een externe garagebox is, zijn er ook nog maandelijkse kosten. En hoe langer je de wagen bijhoudt, hoe groter de kans dat hij gevonden wordt. Daarom zie je toch vaker bij overvallen dat de auto een paar uur voor de feiten werd gestolen en direct na de feiten ergens werd gedumpt.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube