Goeie aanvulling, Patrick.
Ik heb ook eens naar de auto's van die andere bekende bende gekeken, de Bende Haemers, en daar kom ik tot volgend overzicht:
Lancia: gestolen op 8 oktober 1988 en gevonden in Lille (Frankrijk) op 12 april 1989. (186 dagen)
BMW: gebruikt bij de overval in Herstal op 2 november 1983. Die auto werd op 21 september 1983 gestolen in Oostende. Mogelijks werd die BMW ook al op 28 september 1983 gebruikt voor een feit in Montigny-le-Tilleul maar die holdup werd nooit opgehelderd. (42 dagen)
Overval Wezembeek-Oppem op 17 september 1986, de auto die daar gebruikt werd werd op 1 augustus 1986 gestolen in Rijsel. (47 dagen)
Overval in Verviers op 4 november 1985, de gebruikte auto werd op 10 juni 1984 gestolen in Koksijde. (512 dagen) De wagen werd dus teruggevonden vlak na de feiten op 4 november 1985 voorzien van nummerplaten die slechts een week eerder in Malle werden gestolen, nl. op 28 oktober 1985.
In Verviers werd nog een camionette gebruikt. Die werd op 8 november 1985 teruggevonden en was gestolen op 30 oktober 1985 in Bierbeek. (9 dagen) Op die bestelwagen zaten twee verschillende nummerplaten. De ene was gestolen op 31 oktober 1985 in Schaarbeek, de andere op 1 november 1985 in Leuven.
Dus als we kijken naar de bende Haemers en de bende Bouhouche-Beijer dan zien we dat die modus operandi met de auto's van de Bende van Nijvel niet zo uitzonderlijk is. Courant was het niet, maar ook niet ongebruikelijk. De bende-Bouhouche en Beijer spant er wel de kroon mee.
Maar wat zijn de voor- en nadelen om een auto zo lang bij te houden?
Het voordeel om een auto lang op voorhand te stelen: doordat de periode tussen de diefstal en gebruik van de wagen lang tot zeer lang is, bemoeilijkt dit het onderzoek. Pas wanneer de auto echt gebruikt wordt of teruggevonden wordt na een crimineel feit zal de politie een diepgaander onderzoek voeren naar de oorspronkelijke diefstal van de wagen. Vlak na de diefstal zal dat onderzoek eerder oppervlakkig gebeuren (er worden nu eenmaal veel auto's gestolen). Maar na een zwaar feit dat met die auto gepleegd werd zal men de diefstal veel grondiger gaan onderzoeken en speelt de tijd in het voordeel van de daders. Want tegen dan kan een getuige over de diefstal zich de feiten al veel minder goed herinneren. Dus misschien was dat de tactiek van de Bende van Nijvel. Lang genoeg wachten.
Het nadeel van het langdurige bezit: je moet een goede verstopplek/garage/box/... hebben om de wagen te parkeren. Als het een externe garagebox is, zijn er ook nog maandelijkse kosten. En hoe langer je de wagen bijhoudt, hoe groter de kans dat hij gevonden wordt. Daarom zie je toch vaker bij overvallen dat de auto een paar uur voor de feiten werd gestolen en direct na de feiten ergens werd gedumpt.
"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via »
Facebook |
twitter |
YouTube