Michel Nihoul “onthult” het bestaan van Roze Balletten

11 december 2002

Michel Nihoul zou in het voorjaar van 2000 in een gesprek met journalisten van de Franse betaalzender Canal+ de koning beschuldigd hebben van pedofilie. Bewijzen leverde Nihoul niet voor zijn bewering. Hij vroeg er Canal+ wel veel geld voor.

De koning is een pedofiel”; “ik ken de opdrachtgevers van de Bende van Nijvel” en “ik heb bewijzen in de zaak-Cools”. Het is maar een greep uit de reeks van sterke uitspraken die Michel Nihoul, zonder bewijzen te tonen, in het voorjaar van 2000 in een Brusselse restaurant deed aan een filmploeg van de Franse betaalzender Canal+.

Het gesprek was “off the record” in voorbereiding van het echte interview maar de Franse filmploeg nam het toch op met de verborgen camera. Canal+ zond de tape zelf nooit uit. De krant De Morgen maakte de inhoud ervan gisteren bekend. Het gesprek tussen Michel Nihoul en de Canal+ journalisten vond plaats enkele maanden na de voorwaardelijke vrijlating van Michel Nihoul. Die was op 15 december 1999 vrijgekomen uit de gevangenis waar hij een straf had uitgezeten wegens oplichting.

Na zijn vrijlating openden de media meteen de jacht op zoek naar exclusieve interviews met hem. Aan de Belgische media met wie hij wilde spreken, gaf hij die interviews – zij het met tegenzin – gratis. Hij praatte over het dossier dat de speurders van Neufchâteau tegen hem hadden samengesteld. Hij hield zijn onschuld bij de ontvoeringen van kinderen steeds vol.

In interviews met buitenlandse media hield Michel Nihoul zich minder aan de feiten. Buitenlandse journalisten zakten in die tijd massaal naar België af op zoek naar een interview met Nihoul. In het buitenland leven velen, verblind door de berichtgeving in het begin van de zaak-Dutroux en door de X-verhalen, al jaren in de waan dat in België een pedofiel netwerk bestaat dat de hand boven het hoofd werd gehouden door hooggeplaatsten.

Voor een interview met “de spin in het web” van de zaak-Dutroux waren de meeste buitenlandse journalisten begin 2000 dan ook bereid om diep in de portefeuille te tasten. Hoe groter de onthullingen die de veroordeelde oplichter Nihoul aankondigde, hoe meer de buitenlandse media ervoor betaalden.

Zo betaalde het Duitse weekblad Der Spiegel 1.000 mark voor een interview met Nihoul waarin hij uiteindelijk niets onthulde. De Franse betaalzender Canal+ had nog meer geld veil voor een gesprek met Nihoul. De filmploeg nam echter, zonder dat Michel Nihoul dat wist, ook een gesprek op dat aan het eigenlijke interview voorafging. In dat verhaal maakte Nihoul “off-the-record” reclame voor de onthullingen die hij zou doen, kwestie van de prijs op te drijven.

Canal+, dat gisteren geen commentaar wilde geven, besloot de beelden die gemaakt werden met de verborgen camera niet vrij te geven. In het interview dat hij in april 2000 “on the record” aan Canal+ gaf, onthulde Nihoul niets. Volgens de krant De Morgen werpt het verhaal een nieuw licht op de klacht die Michel Nihoul tien dagen geleden indiende tegen procureur Michel Bourlet van Neufchâteau.

Nihoul zegt in die klacht dat procureur Bourlet het onderzoek tegen hem heeft gemanipuleerd en dat Bourlet steeds de stelling van het bestaan van een pedofiel netwerk heeft ondersteund. Volgens De Morgen is het duidelijk dat Nihoul zelf aan de basis van die geruchten over het bestaan van netwerken ligt.

“Onzin”, zegt Nihoul. “Toen ik met Canal+ praatte in 2000, was dat vier jaar na het uitbreken van de zaak-Dutroux. Ik heb tijdens het onderzoek nooit over koning Albert en pedofiele netwerken met hooggeplaatsten gesproken. Dat deed Michel Bourlet.” Het Luikse parket-generaal beslist binnenkort wat het met de klacht van Michel Nihoul zal aanvangen. Op 17 januari beslist de raadkamer van Neufchâteau wie van de verdachten in de zaak-Dutroux zich zal moeten verantwoorden voor het hof van assisen voor de ontvoering van zes meisjes en de moord op vier van hen.

Bron » De Standaard

Tags: , , , ,

Menu