Michaël Roskam baseerde zich voor Le Fidèle losjes op het Brusselse gangstermilieu van onder anderen Murat Kapllan. Diens vrouw is daar niet mee gediend: ‘Alles ligt nu zomaar op tafel.’
Regisseur Michaël Roskam heeft er nooit een geheim van gemaakt dat hij zich voor zijn nieuwe film Le Fidèle heeft laten inspireren door het Brusselse gangstermilieu uit de jaren tachtig, met figuren als Murat Kapllan en Patrick Haemers. ‘Dat waren geen maffiosi maar criminelen om den brode, en ze hadden allemaal ook vrouwen’, zei hij erover in Knack Focus.
Een van die vrouwen, Kapllans levenspartner Virginie Barré, is nu boos op Roskam, ook al heeft ze de film nog niet gezien. ‘Uit alles wat ik hoor en lees kan ik alleen maar besluiten dat Roskam zich op mijn leven gebaseerd heeft. Dat is wel sterk, een film maken over ons leven zonder ons te contacteren’, zegt ze in De Standaard.
Barré maakt zich zorgen om de 10-jarige dochter die ze met Kapllan heeft en aan wie ze nu langzamerhand vertelt wat haar vader allemaal heeft gedaan. ‘We hebben er bewust lang mee gewacht om haar niet te traumatiseren’, vertelt ze. ‘En doordat ons levensverhaal in een film is verwerkt, ligt alles nu zomaar op tafel. Dat pikken we niet. De regisseur ontkent trouwens niet dat het over ons gaat.’
In Knack Focus zegt Roskam nochtans dat hij geen film wilde maken over het milieu rond Kapllan. ‘Ik ben ook bewust geen criminelen gaan opzoeken, net zoals ik me voor Rundskop niet heb verdiept in de hormonenmaffia. Die gangsterwereld bood me wel een realistische context om mijn liefdesverhaal binnen te kaderen, en om menselijke zwaktes te tonen, want ik wilde dat milieu geenszins verheerlijken’, verduidelijkte hij in het interview.
‘Gigi heeft de jongensachtige, melancholische charmes van Haemers en het berekende van Kapllan, maar hij komt uit mijn verbeelding. Hij is een archetype, een filmpersonage in een filmuniversum’, besluit Roskam.
Barré gaat nu eerst de film bekijken en overweegt daarna een klacht in te dienen. Opvallend: in De Standaard zegt ze dat ze zelf op middellange termijn een film plande over haar leven en dat van haar partner.
Bron » De Standaard | Filip Van Roe